Boete uit Spanje
Een boete uit Spanje ontvang je meestal van het Ministerio del Interior of van Transit. Het gaat hier voornamelijk om snelheidsovertredingen.
Beschikking
Als gevolg van de verkeersovertreding ontvang je uit Spanje een beschikking. Deze is in het Spaans. Soms is de brief vertaald naar gebrekkig Nederlands. In de brief staat de snelheidsovertreding, de datum van overtreding en het kenteken.
Er zijn verschillende Spaanse instanties die bekeuringen uitschrijven (zoals Ministerio del Interior of Transit). De afhandeling is verschillend. Betaling gebeurt meestal via een bankoverschrijving. Als er geen bankgegevens in de brief staat, vraag dit dan telefonisch na bij de instantie van wie de beschikking afkomstig is. Soms kun je ook een internationale overboeking doen met IBAN en BIC nummer.
Verjaring
Ernstige verkeersovertredingen verjaren na 6 maanden, de lichte verkeersovertredingen na 3 maanden. Let op, de verjaring kan in Spanje worden gestuit door administratieve handelingen. Dit zijn handelingen die nodig zijn om de identiteit of woonplaats van de overtreder stuiten de verjaring zelfs zonder dat de betrokkene hiervan op de hoogte hoeft te zijn.
Ministerio del Interior
In een bekeuring van het Ministerio del Interior wordt er verwezen naar een Spaanse website. Volg voor online betaling of bezwaar de instructies op de website.
- Ga naar de Spaanse website: https://sede.dgt.gob.es/es/multas/pago-de-multas/
- Rechtsboven op de pagina kun je kiezen voor de Engelse taal (via 'Bienvenido')
- Klik op het icoontje 'Without Certificate'
- Kies bij ' Document' voor 'Passport' (ook als is dat niet het document dat je gebruikt)
- Klik op 'Continue'. Daarna wordt het bedrag berekend
- Accepteer de algemene voorwaarden en klik op 'Continue'
- Er wordt een nieuw scherm geopend waar je de bankgegevens kunt invullen
- Lukt het niet, dan kunt u voor begeleiding bij betaling bellen met +34 987 010 559
Transit
Heb je een brief ontvangen van "Transit" dan staat daarin een verwijzing naar de website van Transit. Vul daar de volgende gegevens in:
- Número d'expedient: dit nummer wordt over het algemeen bovenaan de boete genoemd.
- Tipus de document d'identitat: NIF wijzigen in ALTRES.
- Número de document d'identitat: dit is het nummer onderaan de boete "identificador"
Als het elektronisch betalen niet werkt, dan kun je een mail sturen naar Transit. Vraag daarbij om IBAN en BIC nummer, zodat je per bank kunt betalen. Maak daarvoor gebruik van onze modelbrief voor geld overmaken naar het buitenland.
Deel deze pagina