Naheffing tol /tolboete Portugal
Maanden of zelfs jaren na een bezoek aan Portugal kan er nog een naheffing of boete voor het niet betalen van tol op de mat vallen. Vaak gaat het om huurauto’s waarbij het elektronische tolheffingssysteem niet heeft gewerkt. We hebben de meest gestelde vragen hieronder voor je op een rij gezet.
Tol betalen
Op verschillende wegen in Portugal moet tol worden betaald. Portugal kent geen tolvignet. De tol wordt elektronisch (via een tolkastje) betaald, voor sommige trajecten kan contant of per credit card worden betaald.
Wat gebeurt er als je geen tol hebt betaald?
Het niet betalen van tol in Portugal is een verkeersovertreding en is dus strafbaar. Je kunt daar een boete voor krijgen. De boete bedraagt 10 tot maximaal 50 maal de verschuldigde tol, met een minimum van € 25,-. Deze boete ontvang je van de Portugese overheid.
Naast een (strafrechtelijke) boete kun je een verzoek tot betaling achteraf (=een naheffing tolgeld), vermeerderd met administratiekosten, ontvangen. Dit is een publiekrechtelijke vordering. Deze naheffing kun je ontvangen van de tolwegexploitant, maar vaker wordt gebruik gemaakt van een incassobureau, zoals het Britse bedrijf EPC.
Wanneer verjaart de boete / naheffing?
Er zijn twee verjaringstermijnen:
- De verjaringstermijn voor de boete die de Portugese overheid kan opleggen voor het niet betalen van tol bedraagt twee jaar.
- De verjaringstermijn voor de naheffingsvordering voor het niet betaalde tolgeld bedraagt vijf jaar (gerekend vanaf de datum van het passeren van de tolhuisjes).
Kan de boete of de naheffing worden geïnd in Nederland?
De boete voor het niet betalen van tol is in Nederland afdwingbaar. Portugal kan op grond van EU-wetgeving het CJIB namelijk verzoeken de boete in Nederland te innen.
De publiekrechtelijke vorderingen tot betaling achteraf (naheffing tolgeld) mag door een incassobureau worden geind, maar betaling kan in Nederland niet worden afgedwongen.
Kan ik bezwaar maken?
Bezwaar maken is zinvol als je kunt aantonen dat:
- het tolgeld wel is betaald
- je niet ter plaatse bent geweest
- een verkeerd bedrag is berekend
- er iets mis is gegaan met de elektronische tolbetaling
- de vordering is verjaard.
In de praktijk blijkt dat een naheffing vaak komt door een storing van het tolkastje of de elektronische registratie. Zelfs als het voertuig vooraf geregistreerd is, gebeurt het dat er geen of te weinig tolgeld is betaald. De gebruiker heeft vaak niet eens door dat er geen tolgeld is afgeschreven.
In deze gevallen doe je er verstandig aan bezwaar te maken bij de instantie waar je de naheffing van ontvangen hebt (de tolwegexploitant of het incassobureau). Wijs hierbij op de kennelijke storing van de tolregistratie en bied aan om de werkelijke tolkosten alsnog te willen voldoen, zónder de opgevoerde administratie – en incassokosten.
Mocht het tolkastje van de huurauto de oorzaak zijn van de naheffing, vraag dan het autoverhuurbedrijf om contact op te nemen met het incassobureau. Volgens onze informatie heeft dit geleid tot het intrekken van de vordering.
Als je geen bezwaargronden hebt en de naheffing dus terecht is, adviseren wij om te betalen. Betaal je niet op tijd, dan kunnen de totale kosten oplopen.
Voor vragen over de naheffing van de tol kun je terecht op https://www.portugaltolls.com
Deel deze pagina