Diefstal of verlies
Wat moet je doen tijdens je vakantie bij diestal of verlies van bijvoorbeeld je bankpas, telefoon of identiteitsbewijs? Hieronder vind je een aantal stappenplannen. Heb je een reisverzekering neem dan ook contact op met de verzekeringsmaatschappij.
1. Blokkeer zo snel mogelijk je pas.
Dit kan door te bellen naar jouw bank of creditcardmaatschappij. Voor het nummer van de bank kun je kijken op de website van de bank of bellen met de Bankpassen Meldcentrale:
- Vanuit Nederland: 0800 0313
- Vanuit het buitenland: +31 88 3855372
- Heb je een creditcard van de ANWB dan kun je contact opnemen met de afdeling Verlies en Diefstal van ICS. +31 20 6600611
Deze telefoonnummers zijn 24 uur per dag, zeven dagen per week bereikbaar. Het is handig om dergelijke nummers in je mobiele telefoon op te slaan.
2. Doe aangifte bij de lokale politie
3. Stel direct je reisverzekering op de hoogte
4. Declareer eventuele schade bij je reisverzekering
Als je pas geblokkeerd of gestolen is, hoef je niet zonder geld te zitten. In Nederland kun je met een identiteitsbewijs geld opnemen bij een filiaal van je bank. Op vakantie in het buitenland is dit niet mogelijk. De grote banken bieden dan de mogelijkheid noodgeld op te nemen.
Paspoort of identiteitskaart
1. Doe aangifte bij de lokale politie
2. Vraag een nooddocument of nieuw paspoort aan bij de Nederlandse ambassade of consulaat
3. Declareer je schade bij je reisverzekering
4. Bij thuiskomst kun je een nieuw paspoort of identiteitskaart aanvragen bij je gemeente
Meer informatie over ambassades en consulaten is te lezen in de ANWB Reiswijzer
1. Meld online bij de RDW dat je je rijbewijs kwijt bent
Je rijbewijs wordt dan direct ongeldig verklaard. Dit kan niet worden teruggedraaid, ook niet als je het rijbewijs later terugvindt.
2. Daarna kun je direct een nieuw rijbewijs aanvragen
Dat kan online bij de RDW, of bij thuiskomst bij je gemeente.
Let op: met een ongeldig verklaard rijbewijs mag je niet rijden (ook niet als je het rijbewijs later terugvindt).
Meer informatie over ambassades en consulaten is te lezen in de ANWB Reiswijzer
1. Beveilig je telefoon met een pincode
Beveilig je toestel met een pincode (en dan niet 1234 of 0000...). Dan heeft de 'eerlijke vinder' van je telefoon niet direct toegang tot je persoonlijke gegevens, bankzaken, e-mail, etc.
2. Op afstand lokaliseren, blokkeren of wissen
Het is mogelijk om op afstand je toestel te lokaliseren, te blokkeren en zelfs te wissen. Je moet dan wel over een pc/laptop met internet beschikken. Soms is hiervoor van te voren actie vereist van de gebruiker. Hoe je je telefoon op afstand kunt blokkeren of wissen, verschilt per toestel:
- Instructie voor Apple-toestellen
- Instructie voor Android-toestellen
- Instructie voor Windows-toestellen
3. Laat Simkaart blokkeren
Neem contact op met je telefoon provider
4. Doe aangifte bij de lokale politie
5. Reisverzekering
In de meeste gevallen valt het verlies of diefstal van je telefoon onder je reisverzekering. Vraag dit na bij je verzekeraar en neem zo snel mogelijk met ze op wanneer je je telefoon kwijt bent.
Deel deze pagina