Pleidooi voor ‘hulpverlenen’ in lespakket
17 september 2020
Samen met andere hulpverleners vraagt Renske Colenbrander, anesthesioloog en arts op de traumahelikopter, in een brief aan de Tweede Kamer het burgerinitiatief van het Rode Kruis te steunen en 'hulpverlenen' als verplicht vak op te nemen in het onderwijs.
Renske, die sinds 3 jaar werkt op de Amsterdamse LifeLiner 1, nam het initiatief voor de brief. "Al langer wordt er gesproken om hulpverlenen in het lespakket op te nemen en in het najaar wordt een burgerinitiatief over dit onderwerp besproken. Het onderwerp verdient extra aandacht vanwege de maatschappelijke relevantie en daarom dacht ik: als we nu eens als hulpverleners het initiatief hiervoor nemen."
Adequate hulpverleners
Volgens Renske is lesgeven in hulpverlenen aan kinderen heel goed mogelijk. "In het buitenland doen ze dat al jaren. Studies tonen aan dat kinderen hele goede en adequate hulpverleners zijn. Ze kunnen mensen in nood herkennen, hulp inschakelen, 112 bellen en een reanimatie opstarten. Incidenten zijn bovendien minder traumatisch als kinderen kunnen bijdragen in plaats van machteloos aan de zijlijn staan. Ook blijkt dat de drempel om anderen te helpen lager is als kinderen er les in hebben gekregen." Renske hoopt door kinderen op jonge leeftijd te laten zien wat hulpverlenen is, dat mensen ook op latere leeftijd makkelijker iemand te hulp schieten.
Lessen op scholen
Om haar oproep kracht bij te zetten, gaat Renske samen met hulpverleners van de politie, brandweer en ambulance op 2 oktober langs bij scholen in Overveen en Amsterdam om daar lessen te verzorgen. "We willen laten zien dat kinderen in korte tijd heel veel kunnen leren. Met een minimale investering maak je van een kind een hulpverlener. Voor de allerkleinsten hebben we een kwartet en kleurplaten ontwikkeld. We gaan kinderen aan de hand van afbeeldingen leren hoe je kunt zien dat mensen ziek zijn, geven een biologieles over het hart en de longen en gaan met de oudere kinderen oefenen met reanimeren."
Deel deze pagina