Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Drukte op het vliegveld: wat als je vlucht niet meer gaat?

21 juni 2022 Dit zijn jouw rechten bij annuleringen of een gemiste vlucht

Na een jaar hard werken de koffers gepakt; laat de vakantiepret maar beginnen! Tenminste … voor velen is de voorpret omgeslagen in vakantiestress door de lange wachttijden op Schiphol. Want wat nu als je je vlucht mist door de lange rijen, of je vlucht wordt geannuleerd? Wat kun je dan doen? We zetten de belangrijkste info voor je op een rij.

Annuleringen van vluchten: nog veel onduidelijk

Helaas blijft het deze zomervakantie niet bij lange wachttijden. Schiphol gaat vanwege de drukte en personeelstekorten honderden vluchten schrappen. Vooralsnog is onduidelijk welke vluchten dat precies dat zijn. Uitwijken naar andere luchthavens is meestal geen oplossing, omdat omringende luchthavens (in mindere mate) met dezelfde uitdagingen te maken hebben. Er is dus een kans dat je volledige vakantie niet door kan gaan. 

Gevolgen voor je ANWB-reis

Zodra er vluchten worden geannuleerd, informeren wij onze klanten op de betreffende vluchten zo snel mogelijk per e-mail. Bij vertrek op zeer korte termijn doen we dit telefonisch. We kijken naar alternatieve mogelijkheden, maar houd er rekening mee dat je volledige vakantie geannuleerd kan worden. Als dat het geval is, proberen wij binnen een week het geld terug te geven, zodat je een nieuwe vakantie kunt boeken. 

We vragen je vriendelijk geduld te hebben totdat wij meer weten. Mocht je vlucht worden geannuleerd, dan nemen wij contact met je op. We willen je verzoeken geen contact met ons op te nemen, omdat er anders langere wachttijden bij onze klantenservice ontstaan. En dat terwijl we alle mankracht nodig hebben om mensen te informeren over hun geannuleerde vlucht. 

Je vlucht missen door de drukte: bewijs dat je op tijd was

Het advies is om ruim van tevoren op Schiphol aanwezig te zijn, om te voorkomen dat je je vlucht mist door de extreem lange wachttijden. Mis je je vlucht ondanks dat je op tijd was en valt dit te wijten aan zaken die onder de verantwoordelijkheid van Schiphol vallen? Dan kun je bij het vliegveld een schadevergoeding claimen voor het betaalde ticket en de overige kosten. Bijvoorbeeld voor het geboekte hotel waar je niet terecht kunt of de huurauto die niet meer beschikbaar is. 

Je mag er als passagier van uitgaan dat je onder normale omstandigheden je vlucht kunt halen als je op tijd op de luchthaven bent. Als je toch je vlucht mist, moet je bewijzen dat je ruim op tijd op de luchthaven aanwezig was en hebt gedaan wat nodig was om je vlucht te kunnen halen, zoals tijdig inchecken en in de rij gaan staan. Bewaar hiervoor bijvoorbeeld je treinkaartje, of maak een foto van het moment van arriveren op de luchthaven. Je moet bewijzen dat de oorzaak van het missen van je vlucht aan de luchthaven te wijten is, bijvoorbeeld door te lange wachttijden bij de door de luchthaven ingeschakelde security check. 

Je moet ook bewijzen wat je schade is. Dat kan het bedrag van de gemiste vlucht zijn, maar ook bijvoorbeeld het hotel waar je nu geen gebruik van kunt maken, je huurauto of andere kosten die nu voor niets zijn gemaakt, zoals vervoerskosten. Bewaar bonnen en zorg dat je bewijs hebt van de kosten die je wilt verhalen. 

Aansprakelijk stellen

Als de luchthaven inderdaad de veroorzaker is van jouw schade, dan kun je hen schriftelijk aansprakelijk stellen. Hier lees je hoe je dat kunt doen en ook over wat een rechtsbijstandverzekering voor je kan betekenen in dit geval.

De luchtvaartmaatschappij of de reisorganisatie kun je in dit geval niet aansprakelijk stellen voor de kosten. Zij kunnen hier namelijk geen invloed op uitoefenen en kunnen zich beroepen op overmacht.

Vlucht geannuleerd door de luchtvaartmaatschappij

Heeft de luchtvaartmaatschappij de vlucht geannuleerd vanwege de drukte op Schiphol, dan heb je recht op teruggave van de ticketprijs door de luchtvaartmaatschappij – of de maatschappij moet een alternatief regelen. Ook heb je recht op verzorging door de luchtvaartmaatschappij, bij een vertrekvertraging van minstens 2 uur. Voor eventuele verdere schade kun je mogelijk terecht bij Schiphol.

Is de vlucht vertraagd door omstandigheden waar Schiphol verantwoordelijk voor is, dan heb je ook recht op recht op verzorging (o.a. eten, drinken en hotelovernachting) door de luchtvaartmaatschappij. Voor eventuele verdere schade, kun je mogelijk terecht bij Schiphol.

Als de luchtvaartmaatschappij de terugvlucht annuleert door de drukte op Schiphol, moet de maatschappij alternatief vervoer regelen. Ook is de luchtvaartmaatschappij dan verantwoordelijk voor het regelen van een hotel en maaltijden. 

Creditcard: extra bescherming

Geeft de luchtvaartmaatschappij of touroperator je geen geld terug en heb je betaald met een creditcard? Dan heb je misschien extra bescherming en kun je de creditcardmaatschappij vragen om de betaling terug te draaien (betwisten heet dat). Neem contact op met de creditcardmaatschappij, zij kunnen je verder helpen. Als je een ANWB-creditcard hebt, vind je hier meer informatie over hoe de betaling kunt betwisten.

Lukt een betaling terugdraaien niet? Dan kun je zelf juridische stappen ondernemen. Als je de vakantie bijvoorbeeld via een bij de ANVR aangesloten reisorganisatie boekte en de reisorganisatie betaalt niet, dan kun je naar de Geschillencommissie stappen. 

Geen vergoeding door reisverzekering

De extra kosten voor het omboeken een reis, de schade door gemiste (maar wel betaalde) hotelovernachtingen of excursies, en andere kosten door geannuleerde of gemiste vluchten: een reisverzekering vergoedt het in dit geval niet. De schade moet namelijk verhaald worden op de vliegtuigmaatschappij of op de luchthaven.

Lees hierover ook: Drukte luchthavens: antwoorden op veel gestelde vragen over reis- en annuleringsverzekeringen.  

Verschil tussen een los ticket en een boeking via een reisorganisatie

Bij het verhalen van de schade, maakt het nogal uit of je je vakantie zelf regelde en boekte, of dat je dit via een reisorganisatie hebt gedaan. Heb je een los ticket geboekt en kun je als gevolg van het schrappen van vluchten door de luchthaven niet vertrekken? Dan heb je naast de kosten voor je vliegticket misschien ook schade. Bijvoorbeeld de kosten voor het geboekte hotel waar je nu niet heen kunt, of de huurauto. De kosten zijn voor eigen rekening omdat je geen pakketreis hebt gekocht maar de reis zelf hebt samengesteld. Kijk bij de voorwaarden van het hotel of verhuurbedrijf naar wat deze kosten zijn. Kun je nog annuleren tegen een gereduceerd tarief, dan kun je de schade wel beperken. 

Pakketreis

Heb je een pakketreis geboekt? Als de vlucht wordt geannuleerd en de reis daardoor niet kan worden uitgevoerd, dan heb je in principe recht op een vergelijkbaar alternatief, als dat mogelijk is. Of je hebt recht op geld terug als dat alternatief niet geboden kan worden. Bespreek met de touroperator of er alternatieven zijn, zoals een andere bestemming, andere reisdata of een ander vervoermiddel (trein, eigen auto). Bijkomende schade, zoals meerkosten als je nu in een duurdere reisperiode vertrekt of vergeefs gemaakte reiskosten, kunnen voor rekening van de luchthaven komen - als de vlucht door de luchthaven werd geannuleerd. 

Annuleer niet zelf

Wat je ook doet, annuleer de reis zelf niet als er geen sprake is van een persoonlijke omstandigheid. We snappen dat het niet fijn is om in onzekerheid te leven, maar als je zelf annuleert, heb je nergens meer recht op. Het beste wat je kunt doen, is dus afwachten tot je iets van de reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij hoort.

Bekijk ook