Verkeersveiligheidscoalitie: actie nodig van kabinet om meer levens te redden
13 december 2024 - Gemiddeld bijna 2 verkeersdoden en 20 gewonden per dag in 2023
In 2023 raakten 7400 mensen ernstig gewond bij een verkeersongeval. Dat blijkt uit de Staat van de Verkeersveiligheid van Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV. Eerder dit jaar zei CBS dat 684 mensen overleden na een verkeersongeval. Het aantal verkeersslachtoffers is al jaren erg hoog. Het aantal zwaargewonden stijgt en het aantal doden daalt niet. De Verkeersveiligheidscoalitie waarschuwt het kabinet dat zonder maatregelen de nuldoelstelling voor 2050 onhaalbaar wordt. Ze roepen op tot structurele investeringen om deze negatieve trend te keren. De veiligheid van weggebruikers staat op het spel. Maatregelen zijn geen keuze, maar een noodzaak.
Slachtoffers van verkeersongevallen
Slachtoffers van ernstige verkeersongevallen ondervinden vaak levenslang gevolgen. Deze ongevallen kosten de maatschappij jaarlijks 33 miljard euro. Het kabinet moet nu handelen en niet langer wegkijken. Er moet meer geïnvesteerd worden in veilige fietsinfrastructuur, handhaving en wetenschappelijk onderzoek. Zo kunnen we toekomstig leed beperken en zorgen voor veiligere wegen voor iedereen.
Uitzonderlijke jaren
In 2023 raakten 7400 mensen ernstig gewond in het verkeer, 900 minder dan in 2022. Jaren als 2021 en 2021waren uitzonderlijk, met juist mínder slachtoffers, waarschijnlijk door minder verkeer in de coronatijd. Vergeleken met de pre-coronajaren stijgt het aantal slachtoffers weer: zowel bij de verkeersdoden als bij de ernstig verkeersgewonden.
Veilige fietsinfrastructuur
Investeren in veilige fietsinfrastructuur vermindert slachtoffers. Vrijliggende en bredere fietspaden en het verwijderen van obstakels, kunnen bijdragen aan een afname van het aantal slachtoffers onder fietsers. Fietsers, vooral oudere fietsers en kinderen, zijn kwetsbaar in het verkeer. Dodelijke fietsongevallen komen vaak door motorvoertuigen.
Meer inzet op handhaving
Meer handhaving leidt tot veiliger rijgedrag. Technologie kan daarbij helpen. Denk aan trajectcontroles of camera’s die bijvoorbeeld het gebruik van de mobiele telefoon tijdens het autorijden detecteren.
Onderzoek nodig voor effectieve maatregelen
Inzicht in de oorzaken van verkeersongevallen en de omstandigheden helpt bij het bepalen van een passende aanpak. Kennis uit wetenschappelijk onderzoek draagt bij aan veiliger wegverkeer. De Verkeersveiligheidscoalitie benadrukt het belang van investeren in onderzoek. De data-analyse door SWOV levert waardevolle inzichten. Maar zonder verdere investeringen in deze onderzoeken, kunnen we niet inspelen op nieuwe uitdagingen. Zoals de opkomst van elektrische voertuigen.
De Verkeersveiligheidscoalitie
De Verkeersveiligheidscoalitie is een samenwerkingsverband van enkele tientallen maatschappelijke organisaties, private partijen en kennisinstellingen die zich inzetten voor betere verkeersveiligheid. De Verkeersveiligheidscoalitie roept het kabinet op om verkeersveiligheid bovenaan de politieke agenda te plaatsen en niet langer weg te kijken van deze ernstige problematiek. Alleen met directe actie kunnen we levens redden en onze samenleving veiliger maken.
De Verkeersveiligheidscoalitie bestaat sinds 2017. Dit is een samenwerkingsverband van enkele tientallen maatschappelijke organisaties, private partijen en kennisinstellingen. Zij zetten zich in voor betere verkeersveiligheid.