Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Rijden bij wateroverlast en aquaplaning

Wat te doen bij aquaplaning?

Het kan soms zo hard regenen, dat straten en tunnels onder water komen te staan. Dit kun je doen bij wateroverlast op de weg of aquaplaning.

Files door slecht weer vermijden? Gebruik de ANWB Onderweg app. Deze app toont de files, flitsers en werkzaamheden tijdens het navigeren.

Wat te doen bij aquaplaning

Wat is aquaplaning?

Als je bij zware regenval door een grote plas water rijdt, kan je tijdelijk de controle verliezen over je auto. Dat heet aquaplaning. Er komt dan een dunne laag water tussen je banden en de weg. Doordat de banden het water niet snel genoeg kunnen afvoeren, raken ze het asfalt even niet. Daardoor verlies je grip.

Wat doe je bij aquaplaning? 

  • Rijd je in een automaat? Laat dan het gaspedaal geleidelijk los. 
  • Heb je een handgeschakelde auto? Laat dan het gaspedaal geleidelijk los, trap je koppeling in en houd het stuur recht. 
  • Begint de auto toch te slippen? Blijf dan kijken en sturen in de richting die je uit wilt.

Hoe voorkom je aquaplaning?

  • Snelheid is de belangrijkste oorzaak van aquaplaning. Pas je snelheid daarom aan bij zware regenval. 
  • Hoe minder de profieldiepte van je banden, hoe groter de kans op aquaplaning. De ANWB adviseert de banden te vervangen bij een profieldiepte van 2 millimeter. Eigenlijk is 3 millimeter nog verstandiger. 
  • Zorg voor de juiste bandenspanning
  • Brede banden staan misschien stoer, maar maken auto’s extra gevoelig voor aquaplaning. 
  • Bij spoorvorming – schade aan het wegdek veroorzaakt door vrachtwagens – ligt er meer water op de weg. Probeer te voorkomen dat je in de sporen rijdt. 

Waterschade bij rijden door diep water

Schade aan de motor 

Het grootste probleem bij rijden door een diepe waterplas is de boeggolf die ontstaat. Tot aan je bumper gaat het nog goed. Komt de boeggolf hoger? Dan loop je het risico dat het water bij de luchtinlaat komt en de motor water aanzuigt. Als er water in een draaiende motor terechtkomt, moet deze vrijwel altijd worden vervangen. De schade kan oplopen tot €10.000. 

Als je niet weet hoe diep een plas is, neem dan geen risico. Rijd je toch door diep water, schakel dan direct de motor uit. Wanneer je er op tijd bij bent, hoef je alleen te wachten tot alles weer droog is. 

Schade aan elektronica 

Bij te diep water kunnen de deurrubbers het water niet tegenhouden. Hierdoor dringt het naar binnen en krijg je natte voeten. Ook is er een grote kans dat het water de apparatuur in je auto bereikt. 

Schade aan de onderkant van de auto 

Als de straten volledig blank staan, kan het zijn dat riolen overlopen en putdeksels niet meer op hun plek liggen. Je loopt dan het risico met je wiel in een put terecht te komen. Ook kan een putdeksel tegen de onderkant van je auto slaan, met alle mogelijke schade tot gevolg.

Doorrijden of vluchtstrook? 

Wanneer het door extreem weer niet meer verantwoord is om verder te rijden, lijkt uitwijken naar de vluchtstrook een begrijpelijke keuze. Maar mag het ook? De meningen zijn verdeeld.

Reglement verkeersregels en verkeerstekens
Volgens een toelichting op het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (Rvv) is extreem weer een noodsituatie die het rechtvaardigt om de vluchtstrook op te zoeken. Maar wat extreem weer precies inhoudt, wordt niet in de toelichting vermeld.

Rijkswaterstaat
Volgens Rijkswaterstaat kun je bij extreem weer beter langzaam doorrijden naar een parkeerplaats.

Politie
De politie geeft aan het niet onlogisch te vinden als weggebruikers in extreme situaties op de vluchtstrook gaan staan. De politie zal in ieder geval niet handhaven.

ANWB
Houd er rekening mee dat de vluchtstrook geen veilige plek is om stil te staan. Zeker niet bij slecht zicht, en al helemaal niet als je in de auto blijft zitten. Denk aan andere weggebruikers die misschien ook op de vluchtstrook willen stoppen, maar niet zien dat er al een auto staat. Als het mogelijk is, rijd dan liever door naar een veilige parkeerplek.

Auto ondergelopen: wat te doen? 

In Nederland hebben we ook wel eens te maken met overstromingen. Maar wat moet je doen als je auto onder water is gelopen? 

Staat de auto nog onder water? 

Wacht eerst tot het water is weggelopen. Daarna mag je de auto pas starten. 

Is het water al weggelopen? 

Als er water in de uitlaat terecht is gekomen, dan is dat vrij onschuldig. Het komt er bij het starten wel uit. Heeft het water hoger gestaan dan je uitlaat? Dan kan ook de elektronica van de auto nat geworden zijn. Die kan stukgaan en moet dan vervangen worden. 

Krijg je de auto niet gestart of merk je iets vreemds? 

Bel de Wegenwacht

Zie ook:

Je auto verzekeren 

Met een ANWB Autoverzekering ben je altijd verzekerd van de beste hulp bij een botsing of andere autoschade. Zo kun jij zonder zorgen de weg op.

Beslagen ruiten? 

Ga voor een auto ontvochtiger! Helpt tegen beslagen ruiten en andere vochtproblemen in je auto.

De beste pechhulp, altijd dichtbij 

We doen er alles aan je zo snel mogelijk weer op weg te helpen. Sluit nu Wegenwacht af.

Veiligheidsartikelen 

Heb jij deze artikelen al in de auto liggen? Van gevarendriehoek tot noodhamer. Shop ze hier!