Algemene veelgestelde vragen
Op deze pagina vind je een overzicht van algemene veelgestelde vragen over ANWB verzekeringen. Wij helpen je graag op weg.
Veelgestelde vragen
Via Mijn ANWB kan je zelf gemakkelijk, snel en 24 uur per dag al je verzekeringen bekijken en wijzigen. Ga naar Mijn ANWB.
Al onze verzekeringen zijn dagelijks opzegbaar behalve de ANWB Doorlopende Reisverzekering. Deze verzekering is na één jaar dagelijks opzegbaar. Lees meer over opzeggen.
De polisvoorwaarden ontvang je na het afsluiten van een ANWB Verzekering. De polisvoorwaarden staan ook online.
Heb je schade door bijvoorbeeld een botsing, storm of brand? Of kan je reis niet doorgaan omdat je ziek bent? Via Mijn ANWB kan je zelf gemakkelijk, snel en 24 uur per dag bijna iedere schade melden. Waar je ook bent, wij gaan direct voor je aan de slag. Schade melden via Mijn ANWB.
Via Mijn ANWB kan je zelf gemakkelijk, snel en 24 uur per dag je gegevens bekijken en wijzigen. Waar je ook bent, wij gaan direct voor je aan de slag. Bekijk je gegevens via Mijn ANWB.
Download het Europees schadeformulier.
Via Mijn ANWB kan je zelf gemakkelijk, snel en 24 uur per dag bijna iedere schade melden. Waar je ook bent, wij gaan direct voor je aan de slag. Schade melden via Mijn ANWB.
Al onze verzekeringen zijn dagelijks opzegbaar behalve de ANWB Doorlopende Reisverzekering. Deze verzekering is na één jaar dagelijks opzeggen. Lees meer over het opzeggen van je verzekering.
Via Mijn ANWB kan je zelf gemakkelijk, snel en 24 uur per dag al je verzekeringen bekijken en wijzigen. Ga naar Mijn ANWB.
Wil je wijzigingen schriftelijk doorgeven? Stuur dit dan naar:
ANWB Verzekeringen
Postbus 999
7900 AZ HOOGEVEEN
- Alle veelgestelde vragen over de ANWB Scootmobielverzekering
- Alle veelgestelde vragen over de ANWB Rechtsbijstandverzekering
- Alle veelgestelde vragen over de ANWB Opstalverzekering
- Alle veelgestelde vragen over de ANWB Ongevallenverzekering
- Alle veelgestelde vragen over de ANWB Oldtimerverzekering
- Alle veelgestelde vragen over de ANWB Motorverzekering
- Alle veelgestelde vragen over de ANWB Inboedelverzekering
- Alle veelgestelde vragen over de ANWB Aansprakelijkheidsverzekering
- Alle veelgestelde vragen over de ANWB Woonpakketverzekering
- Alle veelgestelde vragen over de ANWB Blijven Fietsverzekering
- Alle veelgestelde vragen over de ANWB Fietsverzekering
- Alle veelgestelde vragen over de ANWB Bromfiets/Scooterverzekering
- Alle veelgestelde vragen over de ANWB Bootverzekering
- Alle veelgestelde vragen over de ANWB Annuleringsverzekering
- Alle veelgestelde vragen over de ANWB Veilig Rijden Autoverzekering
- Alle veelgestelde vragen over de ANWB Camperverzekering.
NAW gegevens
Via Mijn ANWB kan je zelf gemakkelijk, snel en 24 uur per dag al je verzekeringen bekijken en je gegevens wijzigen. Ga naar Mijn ANWB.
Wil je wijzigingen per e-mail doorgeven? Stuur dan een e-mail naar: verzekeringen@anwb.nl.
Via Mijn ANWB kan je zelf gemakkelijk, snel en 24 uur per dag al je verzekeringen bekijken en je gegevens wijzigen. Ga naar Mijn ANWB.
Wil je wijzigingen per e-mail doorgeven? Stuur dan een e-mail naar: verzekeringen@anwb.nl.
Je relatienummer staat op je ANWB lidmaatschapspas. Heb je deze niet? Dan kun je jouw relatienummer vinden in de e-mail met verzekeringsgegegevens. Kun je jouw relatienummer niet vinden? Bel dan naar 088 - 269 28 37.
Financieel
Via Mijn ANWB kan je zelf gemakkelijk, snel en 24 uur per dag al je verzekeringen bekijken en je gegevens wijzigen. Ga naar Mijn ANWB.
Wil je wijzigingen per e-mail doorgeven? Stuur dan een e-mail naar: verzekeringen@anwb.nl.
Poliskosten zijn administratieve kosten die wij in rekening brengen voor het opmakenof beëindigen van een verzekering.
Is de automatische incasso mislukt? Dan krijg je een herinnering met betaalinstructies. Zo kun je de premie alsnog betalen.
Wil je de premie zelf overmaken? Onderaan onze brieven en e-mails staat ons rekeningnummer. Vermeld je polisnummer bij de betaling. Je polisnummer staat op je polisblad en bankafschrift.
Betaal je via maandelijkse incasso? Dan kun je kiezen op welke dag wij het geld afschrijven. Log in op Mijn ANWB en ga naar 'verzekeringen' . Kies de verzekering waarvoor je de automatische incasso wilt wijzigen.
Je hebt een brief of e-mail ontvangen dat de dekking wordt ingetrokken. Dit kan gebeuren omdat je premie niet op tijd is betaald of omdat je niet aan de voorwaarden voldoet. We leggen ook uit of we de dekking kunnen herstellen na betaling. Je moet de premie nog steeds betalen.
Staat er een minteken (-) voor het bedrag? Dan krijg je dit bedrag nog van ons terug of wordt het verrekend met je openstaande premie. Staat er geen minteken voor het bedrag? Dan zijn er nog kosten open, zoals poliskosten. Dit kan komen doordat de beëindidingsdatum van je verzekering in de toekomst ligt.
Het kan zijn dat de betaling al bij de bank lag toen je de polis opzegde. Dan kunnen wij niet meer voorkomen dat het bedrag wordt afgeschreven. In die gevallen betalen we restitutie uit onder naam van Unigarant N.V.
Wil je de premie zelf overmaken? Onderaan onze brieven en e-mails staat ons rekeningnummer. Vermeld je polisnummer bij de betaling. Je polisnummer staat op je polisblad en bankafschrift.
Heb je problemen met het betalen van je premie? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Soms is het mogelijk een betalingsregeling te treffen. Wij helpen je graag verder.
Betalingsherinnering
acceptgiro of accept email
Afhankelijk van je voorkeur sturen we de eerste betalingsherinnering per post of e-mail. Je hebt nog 21 dagen om te betalen voordat de tweede (laatste) aanmaning verstuurd wordt. In de brief leggen we uit wat er gebeurt als je niet betaalt.
Als wij je e-mailadres hebben, ontvang je de brief per post en e-mail. We waarschuwen je ook voor ingetrokken dekking en extra kosten als je niet betaalt.
Je hebt nog 14 dagen om te betalen.
Is de premie niet betaald na het sturen van de 1e en 2e betalingsherinnering? Afhankelijk van je communicatievoorkeur sturen wij je een brief per post of e-mail, waarin wij de ingetrokken dekking aan je bevestigen. Je ontvangt ook uitleg of wij de dekking van de polis nog kunnen herstellen na ontvangst van de betaling.
Je bent nog steeds verplicht de premie aan ons te betalen. Je hebt nog 10 dagen de tijd om de premie te betalen.
Neem contact op met incassobureau TKB voor het totale bedrag dat je moet betalen. Hier zijn extra kosten aan verbonden. Je loopt ook het risico dat je verzekering stopt vanwege niet betalen.
Betalingsherinnering
automatische incasso
Afhankelijk van je communicatievoorkeur sturen wij de eerste betalingsherinnering, met betaalinstructie, per post of per e-mail. Je hebt nog 21 dagen de tijd om de premie alsnog te betalen.
In de brief leggen we ook uit wat de gevolgen zijn als je de premie niet betaalt
Als je e-mailadres bij ons bekend is, ontvang je deze brief per post én per e-mail. Ook waarschuwen wij je voor de ingetrokken dekking en de extra incassokosten als de premie niet wordt betaald.
Je hebt nog 18 dagen de tijd om de premie alsnog te betalen.
Is de premie niet betaald na het sturen van de 1e en 2e betalingsherinnering? Afhankelijk van je communicatievoorkeur sturen wij je een brief per post of e-mail, waarin wij de ingetrokken dekking aan je bevestigen. Je ontvangt ook uitleg of wij de dekking van de polis nog kunnen herstellen na ontvangst van de betaling.
Je bent nog steeds verplicht de premie aan ons te betalen. Je hebt nog 14 dagen de tijd om de premie te betalen.
Ontvangen wij geen betaling van de openstaande premie? Dan wordt de vordering overgedragen aan het incassobureau TKB. Daarnaast wordt de verzekering beëindigd vanwege wanbetaling. Voor het overdragen aan het incassobureau wordt minstens € 48,40 extra incassokosten in rekening gebracht.
Opzeggen
Wil je jouw ANWB-verzekering opzeggen? Dat vinden wij jammer om te horen!
Je ANWB-verzekering kun je in de meeste gevallen dagelijks opzeggen zonder opzegtermijn. Lees alles over het opzeggen van je verzekering.
Wil je jouw ANWB-verzekering opzeggen? Dat vinden wij jammer om te horen!
Als je jouw voertuig hebt verkocht, stuur dan binnen dertig dagen het vrijwaringsbewijs naar ons. Doe je dit na dertig dagen? Dan kan de verzekering vaak niet meer per verkoopdatum worden beëindigd. Lees alles over het opzeggen van je verzekering.
Wil je jouw ANWB-verzekering opzeggen? Dat vinden wij jammer om te horen!
Al onze verzekeringen zijn dagelijks opzegbaar behalve de ANWB Doorlopende Reisverzekering. Deze verzekering is na één jaar dagelijks opzegbaar. Lees alles over het opzeggen van je verzekering.
Wil je jouw ANWB-verzekering opzeggen? Dat vinden wij jammer om te horen!
Als je jouw voertuig hebt verkocht, stuur dan binnen dertig dagen het vrijwaringsbewijs naar ons. Doe je dit na dertig dagen? Dan kan de verzekering vaak niet meer per verkoopdatum worden beëindigd. Lees alles over het opzeggen van je verzekering.
Afsluiten verzekering
Op onze site kun je gemakkelijk en snel zelf je premie berekenen. Bekijk de verzekeringen van ANWB.
Op onze site kun je gemakkelijk en snel zelf je premie berekenen. Bekijk de verzekeringen van ANWB.
Wijzigingen
Via Mijn ANWB kan je zelf gemakkelijk, snel en 24 uur per dag je gegevens bekijken en wijzigen. Waar je ook bent, wij gaan direct voor je aan de slag. Bekijk je gegevens via Mijn ANWB.
Om je ANWB verzekeringen te bekijken via je Mijn ANWB-account, halen we je gegevens op bij ons dochterbedrijf ANWB Verzekeren. Omdat we voorzichtig omgaan met persoonsgegevens, vragen we je de eerste keer je polisnummer in te voeren ter controle. Daarna kun je je verzekeringen altijd zien via Mijn ANWB.
Mijn ANWB
Via Mijn ANWB kun je je gegevens inzien en wijzigen wanneer je wilt. Bekijk online je polissen, facturen en correspondentie over je afgesloten verzekeringen. Ook schade melden kun je online regelen. Log in bij Mijn ANWB.
Ga naar Mijn ANWB en log in met behulp van jouw gebruikersnaam en wachtwoord. Ben je je inlognaam of wachtwoordt vergeten? Dan kun je eenvoudig je inloggegevens wijzigen of opvragen. Vul dan het e-mailadres in dat je bij aanmelding hebt gebruikt. Heb je nog geen inlogaccount? In een paar stappen maak je eenvoudig een ANWB-inlogaccount aan. Hou je relatienummer bij de hand.
Autoverzekering
Met een ANWB Autoverzekering kun je altijd rekenen op hulp bij een botsing of andere autoschade. Je bepaalt zelf hoe uitgebreid jouw verzekering is. Kies voor een WA-dekking, Beperkt Casco of Volledig Casco (Allrisk). En sluit één of meer aanvullende dekkingen af. Rijd je geen schades? Dan bouw je tot wel 80% no claim-korting op. Bekijk welke autoverzekering het beste bij jou past. Onze ANWB Alarmcentrale staat dag en nacht voor jou klaar.
De ANWB Autoverzekering sluit je gemakkelijk en snel af op onze website. Je kunt kiezen uit de ANWB Autoverzekering Regulier of de ANWB Veilig Rijden Autoverzekering. Met de ANWB Veilig Rijden Autoverzekering kun je tot 30% extra korting ontvangen als je een veilige rijstijl hebt. Bekijk de autoverzekeringen en bereken je premie.
Zoek direct een schadehersteller bij jou in de buurt en zij regelen verder alles voor je. Bekijk het overzicht van schadeherstellers.
Reisverzekering
Onze reisverzekering sluit je binnen 5 minuten via onze website of telefonisch af. Je kunt bij ons kiezen uit een doorlopende of een kortlopende reisverzekering. Wij helpen je bovendien graag met het opzeggen van je huidige reisverzekering. Snel en gemakkelijk.
De ANWB Kortlopende Reisverzekering sluit je gemakkelijk en snel af op onze website. Bekijk de ANWB Kortlopende Reisverzekering en bereken je premie.
De ANWB Kortlopende Annuleringsverzekering sluit je gemakkelijk en snel af op onze website. Bekijk de ANWB Kortlopende Annuleringsverzekering en bereken je premie.
De ANWB Doorlopende Annuleringsverzekering sluit je gemakkelijk en snel af op onze website. Bekijk de ANWB Doorlopende Annuleringsverzekering en bereken je premie.
Kijk voor meer informatie over de ANWB Doorlopende en Kortlopende Reisverzekering op onze website.
Annuleer je vakantie zo snel mogelijk bij jouw reisorganisatie. Als het gaat om een annuleringsreden die onder de dekking valt, zorg dan dat je de volgende documenten bij de hand hebt om te kunnen uploaden:
- De annuleringskostennota die je van het reisbureau krijgt
- Een boekingsnota
- Een bewijs met betrekking tot de annuleringsreden
Heb je een Mijn ANWB account?
Via Mijn ANWB kan je zelf gemakkelijk, snel en 24 uur per dag bijna iedere schade melden. Waar je ook bent, wij gaan direct voor je aan de slag. Schade melden via Mijn ANWB.
Moet je tijdens je vakantie naar huis?
Neem dan altijd contact op met de ANWB Alarmcentrale. Zij kunnen je helpen dit te regelen. Thuis kun je de schade bij ons via Mijn ANWB melden.
Wil je je annuleringsreden controleren? Deze vind je in de polisvoorwaarden.
Er zijn verschillende geldige annuleringsredenen die onder de ANWB Annuleringsverzekering vallen. Wil je je annuleringsreden controleren? Deze vind je in de polisvoorwaarden.
Alle veelgestelde vragen over de ANWB Reisverzekeringen.
Kijk voor meer informatie over de ANWB Caravanverzekering op onze website.
Alle veelgestelde vragen over de ANWB Caravanverzekering.