Bij hulpverlening tijdens COVID is niets vanzelfsprekend
4 april 2022
COVID woedt al twee jaar over de wereld en heeft veel invloed gehad op het reisgedrag van mensen. Bij de Alarmcentrale van de ANWB had dit vooral effect op repatriëring en logistiek: “Als hulpverlener kun je laten zien waar je goed in bent.”
Henk Jan Slomp, allround personenhulpverlener, legt uit: “Het eerste jaar werd er nauwelijks gereisd en hadden we weinig werk. Het werk dat er wel was, werd door COVID ingewikkeld. Zo was het lastig een arts of verpleegkundige naar een land te sturen als dat land geen reizigers meer toeliet. Omdat reisverzekeraars hun voorwaarden aanpasten, was de polis in sommige gevallen niet geldig in landen met een code oranje. Dit maakte ons werk complexer, maar tegelijkertijd ook leuker. Het werd dynamischer en als hulpverlener kon je laten zien waar je goed in bent, namelijk het coördineren en ad-hoc inspelen op veranderende omstandigheden.”
Geen plaats door volle ziekenhuizen
Een duidelijk voorbeeld van een lastige situatie heeft Henk Jan meteen paraat: “We hadden een patiënt die naar Nederland moest voor behandeling. Hij zat op een lastige locatie in Europa en op de dag dat hij met een ambulancevliegtuig naar huis zou gaan, testte hij positief. Maar het vliegtuig was al onderweg. Daarom moesten wij over opties overleggen met de luchtvaartmaatschappij, met onze arts en die van de luchtvaartmaatschappij. We besloten de patiënt niet naar Nederland te laten vliegen, omdat hij in quarantaine moest. Uiteindelijk verbleef hij twee weken langer in het land en vloog hij met een andere maatschappij terug. Ondertussen was er ook een echtgenote waarvoor we een apart verblijf en vlucht moesten regelen. Bij zo’n dossier hebben we dan te maken met protocollen die per land verschillen.”
De omstandigheden rond COVID hadden dus flinke gevolgen voor de personenhulpverlening. Henk Jan: “In dit geval betekende het natuurlijk vertraging voor de patiënt en hogere kosten voor de verzekeraar. Ook hebben we dossiers gehad waarin de patiënt COVID had en in een land zat waar de ziekenhuizen door de pandemie helemaal vol zaten met patiënten. In die gevallen hebben we zoveel mogelijk ondersteund in het regelen van adequate medische zorg. De lokale mogelijkheden waren soms echter beperkt en een evacuatie was niet altijd mogelijk. In sommige gevallen kregen we met sterfgevallen te maken. Deze situaties vergden het uiterste van de hulpverleners, met name in de communicatie met de familie van de patiënt. Ook hadden we tijdens Coronapieken moeite om een ziekenhuisbed in Nederland te vinden. Patiënten bleven dan langer in het buitenland, voordat we repatriëring konden organiseren.”
Steeds meer gebieden op groen
De komende periode blijft onzeker, maar de ANWB Alarmcentrale verwacht wel een druk seizoen. Henk Jan: “We zien dat het reisgedrag nu al verandert. Steeds meer gebieden staan weer op groen, dus het reizen neemt weer toe. We zien ook dat mensen meer intercontinentaal reizen. Voor het komende seizoen zijn we nieuwe krachten aan het werven. Als de omstandigheden wat betreft COVID weer veranderen, dan bepalen we op dat moment hoe we daarmee omgaan.”
Volgens Henk Jan is er een belangrijke les te leren uit de afgelopen periode: “In Nederland denken we vaak dat we alles gewoon kunnen regelen, maar in de tijd van COVID zagen we dat dat niet altijd mogelijk was. Reizigers namen risico’s door in deze tijd te reizen. Dat zorgde voor stress en vergde flexibiliteit. Ik zag in deze periode dat niets vanzelfsprekend is.”
ANWB verzorgt voor veel reis- en zorgverzekeraars de personenhulpverlening.
Bekijk ook
Veranderingen in reisgedrag vereist flexibele hulpverlening
Afspraken met ziekenhuizen wereldwijd helpt bij fraudebestrijding
Deel deze pagina