Volvo EX30 opladen
In het kader van uitbreiding van het elektrisch programma van Volvo was de compacte crossover Volvo EX30 een formaat auto die ze nog niet hadden. Je vindt hier alles wat je moet weten over het opladen met de Volvo EX30.
Batterijpakketten Volvo EX30
Wie een Volvo EX30 gaat rijden heeft keuze uit twee batterijpakketten:
Batterijpakket | Actieradius in de praktijk | Actieradius per kWh |
---|---|---|
51 kWh | 285 km | 5,6 km |
69 kWh | 330 km | 4,8 km |
Het pakket met 69 kWh vind je ook op de Volvo XC40 Recharge, Volvo C40 en, als onderdeel van Volvo, de Polestar 2.
Hoe lang duurt opladen van een Volvo EX30?
Afhankelijk van de uitvoering en de manier van laden duurt het opladen van de Volvo EX30 tussen de 27 minuten (snelladen) en ruim 40 uur (stopcontact). Aan een normale laadpaal is dat maximaal 7 uur.
Optioneel kun je bij de Volvo EX30 kiezen voor 22 kW onboard-lader, anders is de maximale laadsnelheid aan een normale laadpaal thuis of publiek beperkt tot 11 kW. Iedere elektrische auto heeft ook een stekker waarmee je aan een normaal stopcontact kan opladen. Daarmee laad je 2.3 kWh op in één uur.
Een Volvo EX30 kan met maximaal 153 kW per uur snelladen middels een Combo-stekker (CCS). Bidirectioneel laden kan de Volvo EX30 nog niet.
51 kWh batterij:
Aansluiting | Max. laadsnelheid | Laadtijd |
---|---|---|
Stopcontact | 2.3 kW | 25 uur en 15 minuten |
Normale laadpaal | 11 kW | 5 uur en 15 minuten |
Snelladen | 135 kW | 27 minuten |
69 kWh batterij:
Aansluiting | Max. laadsnelheid | Laadtijd |
---|---|---|
Stopcontact | 2.3 kW | 38 uur en 30 minuten |
Normale laadpaal | 11/22 kW | 7 uur/3 uur en 30 |
Snelladen | 153 kW | 28 minuten |
Wat kost opladen van een Volvo EX30?
Wat het opladen van een elektrische auto kost is afhankelijk van de manier waarop je oplaadt. Doe je dat aan een publieke laadpaal of bij een snellader, dan speelt ook de prijsstelling van de aanbieder van de betreffende laadpaal en de tarieven van je laadpas een rol.
Ben je in de gelegenheid om thuis op te laden zijn er verschillende scenario’s mogelijk: met een vast of variabel energiecontract, dynamisch energiecontract met zonnepanelen of zonder en slim laden. We gaan in de rekenvoorbeelden voor thuisladen verder uit van de € 0,40 per kWh (uit het prijsplafond van 2023) voor energiecontracten, een laadpaal aan huis met een maximaal laadvermogen van 11kW, 15.000 kilometer per jaar en 10 zonnepanelen. We houden ook rekening met een laadverlies van 15%.
51 kWh batterij
Aantal laadsessies per jaar: 53
Situatie | Gem. kosten per laadsessie | Totale laadkosten |
---|---|---|
Vast of variabel | € 23,46 | € 1243,38 |
Vast of variabel met zonnepanelen | € 23,02 | € 1220,06 |
Vast of variabel met zonnepanelen en slim laden | € 22,43 | € 1188,79 |
Dynamisch | € 20,74 | € 1099,22 |
Dynamisch en slim laden | € 20,38 | € 1080,14 |
Dynamisch met zonnepanelen | € 10,41 | € 551,73 |
Dynamisch met zonnepanelen en slim laden | € 8,43 | € 446,79 |
69 kWh batterij
Aantal laadsessies per jaar: 46
Situatie | Gem. kosten per laadsessie | Totale laadkosten |
---|---|---|
Vast of variabel | € 31,74 | € 1460,04 |
Vast of variabel met zonnepanelen | € 31,44 | € 1446,24 |
Vast of variabel met zonnepanelen en slim laden | € 30,71 | € 1412,66 |
Dynamisch | € 28,06 | € 1290,76 |
Dynamisch en slim laden | € 27,82 | € 1279,72 |
Dynamisch met zonnepanelen | € 12,60 | € 579,60 |
Dynamisch met zonnepanelen en slim laden | € 10,85 | € 499,10 |
Slim Laden met ANWB
Met een dynamisch energietarief, zoals dat van ANWB Energie kan je extra besparen op je energiekosten, maar als de stroomtarieven vanaf 2 uur ’s nachts voordelig zijn wil je daar niet je wekker voor hoeven zetten. Daarom is er ANWB Slim Laden; jij zet de auto aan je laadpunt thuis, geeft aan wanneer je jouw auto weer opgeladen nodig hebt en de app kiest automatisch de groenste én goedkoopste uren om op te laden. Dat kan ook je eigen zonnestroom zijn.
Deel deze pagina