Met een elektrische auto naar Frankrijk: dit moet je weten
Alle informatie over laden en elektrisch rijden in Frankrijk
Frankrijk is en blijft één van de populairste vakantiebestemmingen. We vertellen je alles over elektrisch rijden én (snel)laden in Frankrijk.
Openbaar laden in Frankrijk
In de bewoonde gebieden heeft Frankrijk inmiddels een behoorlijke laadinfrastructuur. In elk dorp of elke stad kan aan reguliere laadpalen worden geladen, vaak zelfs met 22 kW. Met Nederlandse laadpassen, zoals de ANWB-laadpas, kun je bij ruim 85 procent van deze laadpalen terecht.
Ook bij hotels en op campings zijn steeds vaker laadpalen te vinden. Hier kunnen de tarieven soms stevig oplopen, dus vooraf het tarief controleren en/of navragen is aan te raden.
Tip: Een extra pasje kan in Frankrijk handig zijn. Een gangbare Nederlandse laadpas aangevuld met een Franse laadpas (bijv. Freshmile, Izivia of Fulli) bieden je toegang tot circa 97% van de Franse publieke laadinfrastructuur.
Heb ik een verloopstekker nodig?
De Franse laadpalen met een typisch ‘Franse’ Type 3c aansluiting worden al jaren niet meer geplaatst en komen daardoor nog maar weinig voor. Anno 2024 zijn bijna alle publieke laadpalen in Frankrijk voorzien van minimaal één Type 2-aansluiting. Dat betekent dat je gewoon de laadkabel kunt gebruiken die je in Nederland ook altijd gebruikt.
Op doorreis door Frankrijk met een elektrische auto
Wie met zijn elektrische auto in Frankrijk op doorreis is richting bijvoorbeeld Spanje of Portugal zal vooral op zoek zijn naar snelladers. Voorheen spraken we vaak over de Franse laadwoestijn, maar daar is gelukkig geen sprake meer van. Het laadnetwerk in Frankrijk is de afgelopen jaren fors gestegen, met opvallend veel nieuwe snelladers langs doorgaande wegen. Inmiddels zijn er meer dan 2000 van dit soort grotere stations door heel Frankrijk. Langs belangrijke snelwegen kun je er vanuit gaan dat afstanden van meer dan 50 kilometer tot de volgende snellader een uitzondering zijn geworden.
Snelladen langs de Franse snelwegen
Snellaadstations in Frankrijk zijn vergelijkbaar met die in Nederland. Er zijn wel een paar kleine verschillen. Zo zijn de Franse snellaadstations vaak groter en van meer snelladers voorzien. In Nederland tref je nog wel eens stations aan met alléén CCS-aansluitingen, maar in Frankrijk zijn laadaanbieders verplicht om aan de snelwegen alle soorten stekkers aan te bieden. Heb je een auto met ChaDeMo- of AC43-aansluiting -bijvoorbeeld een Nissan Leaf of Renault Zoe- dan geeft dat meer zekerheid.
Net als in Nederland is de CCS-stekker wel de meest voorkomende. Langs de grote tolwegen zijn stations met tien laders steeds vaker regel dan uitzondering, zodat de kans op een vrije laadpaal behoorlijk groot is. De drukste dagen bij de grote snellaadstations zijn vrijdag, zaterdag en zondag, het drukste tijdstip is rond het middaguur.
Bij grote snellaadstations kun je met bijna alle gangbare Nederlandse laadpassen en betaalpassen terecht, behalve bij Tesla Superchargers. Daar is het gebruik van hun eigen app verplicht. In ons Tesla stappenplan lees je uitgebreid hoe je op deze manier kunt laden.
Er wordt nog steeds hard gewerkt aan uitbreiding van het Franse laadnetwerk, zoals deze nieuwe snelladers aan de A10 vlak boven Bordeaux.
Laden op de Route du Soleil
De bekendste route voor Nederlanders, de Autoroute du Soleil van Parijs naar Marseille, is in de zomer steevast ook de drukste. De Zwarte Zaterdag is berucht, maar ook op andere zomerse dagen kan het er erg druk zijn. We hebben enkele tips voor dit traject:
- Sinds 2023 is het mogelijk om volledig via Fastned van Maastricht naar Gerona in Spanje te rijden. Daarvoor moet het rijbereik van jouw EV minimaal zo’n 275 kilometer bedragen.
- Aan de A31 bij Toul (ter hoogte van Nancy) vind je een zeer groot snellaadstation (Aire de Toul Chaudeney) waar de kans op een wachtrij minimaal is. Dit laadstation is vanuit beide richtingen te bereiken.
- Ga je via Parijs naar het zuiden? Tussen Parijs en Bordeaux vind je zomaar een stuk of tien Tesla Superchargers, die op één na allemaal beschikbaar zijn voor niet-Tesla’s (mits voorzien van CCS-aansluiting).
- Ben je op de Route du Soleil de stad Dijon eenmaal gepasseerd, dan zijn er erg veel snellaadstations van diverse aanbieders op korte afstand van elkaar. Bij drukte kun je eenvoudig uitwijken naar het volgende laadpunt langs je route.
Kosten van laden in Frankrijk
Er zijn grote verschillen in laadtarieven, maar over het algemeen is laden bij de reguliere laadpalen in Frankrijk ongeveer 25 procent goedkoper dan in Nederland. Snelladen is ook voordeliger, gemiddeld liggen de tarieven bij de Franse snelladers zo’n 15 procent lager dan in omringende landen. Afhankelijk van de aanbieder kun je al snelladen vanaf €0,30/kWh, bijvoorbeeld bij Iecharge. Dit zijn doorgaans wel afgelegen locaties met weinig sanitaire voorzieningen. Staar je dus niet blind op de prijs, voorzieningen in de nabijheid zijn vaak minstens zo belangrijk.
De ANWB adviseert verder om altijd vooraf in de app van je laadpaal te controleren wat de daar geldende tarieven zijn. In Frankrijk zijn tijdsgebonden tarieven steeds voorkomender en soms zitten daar zeer hoge tarieven tussen. We hebben al diverse laadsessies in Frankrijk gezien van ruim boven de honderd euro door zulke blokkeertarieven.
Milieusticker voor elektrische auto
In verschillende steden, waaronder Parijs, bestaan milieuzones. Hiervoor heb je een zogenaamde Crit'Air milieusticker nodig. Deze milieuzones kunnen bij slechte luchtomstandigheden worden uitgebreid, bijvoorbeeld met de nabij gelegen snelwegen. Ook dan heb je daar ineens de sticker nodig. De aanschaf er van is dus erg aan te raden. Voor de kosten hoef je het niet te laten. De sticker is namelijk alleen online te koop via een website van de Franse overheid en kost € 4,51 (inclusief verzending). Houdt wel rekening met een verzendtijd van circa tien dagen. Voor elektrische voertuigen is een aparte groene sticker beschikbaar.
Bekijk welke gebruikelijke praktische zaken je nog meer niet moet vergeten voor je elektrische reis door Frankrijk.
Parijs: gratis parkeren voor elektrische auto's
Tegenover die milieusticker staat dan wel weer dat elektrische auto's kunnen gratis parkeren in Parijs. Dit geldt ook voor auto's op niet-Franse kentekens. Er zijn wel een paar voorwaarden en beperkingen voor niet-Parijzenaars. Zo mag een buitenlands gekentekende auto niet langer dan zes uur achter elkaar gratis parkeren (met een parkeerschijf). Ook moet er vooraf een aanvraag worden ingediend. Dit kan voor buitenlanders alleen per brief, met daarin een kopie van het kentekenbewijs met voertuigcategorie en CO2-uitstoot. Deze stuur je naar:
Section du Stationnement sur Voie Publique (SSVP)
22, rue du Château des Rentiers
75013 Paris
Meer over de aanvraag lees je hier (in het Frans).
Laden en shoppen
Laden en shoppen: een ideale combinatie. Onder andere de supermarkten e.Leclerc en Carrefour bieden (snel)laadinfrastructuur aan, waarbij voor Nederlanders de laadpunten bij Carrefour het gemakkelijkst zijn. Die worden namelijk geëxploiteerd door het Nederlands/Franse Allego. Hierdoor weet je zeker dat jouw Nederlandse laadpas daar altijd werkt. Deze stations liggen vaak op strategische locaties al kan dit soms wel een stukje van de snelweg af liggen.
Laden bij het vakantiehuis of op de camping zonder oplaadpunt
Je kunt een elektrische auto opladen aan het stopcontact. Dat kan in Frankrijk met dezelfde 230V-stekker als in Nederland. Het is dan ook verstandig om het laadsnoer met stopcontactstekker mee te nemen. Zo kun je altijd nog - zij het heel traag - aan het stopcontact laden als er geen laadpalen beschikbaar zijn.
Vraag vooraf altijd toestemming aan de eigenaar van de accommodatie of camping. Het kan zijn dat je naar een andere plek gedirigeerd wordt, bijvoorbeeld bij de wasmachines of een hoofdgebouw. Een elektrische auto is een grootverbruiker en het laden brengt dan ook extra elektriciteitskosten met zich mee.
Daarnaast is het mogelijk dat de stopcontacten op een camping niet geschikt zijn voor de hoge vermogens die een elektrische auto van het elektriciteitsnet vraagt. Bij twijfel is het aan te bevelen de stroomsterkte van deze laders niet boven de 10A in te stellen (indien mogelijk) op ‘onbekende’ stroominstallaties om zo oververhitting te voorkomen.
Maak van de reis ook een vakantie
Je kunt natuurlijk in één keer over de tolwegen naar het zuiden jakkeren, maar Frankrijk is een perfect land voor de EV-rijder die van ontspannen reizen houdt: een paar uurtjes rijden over een route nationale en dan tijdens een Bourgondisch diner jezelf en de auto weer opladen aan een reguliere laadpaal in een dorpscentrum.
Je kunt Frankrijk namelijk prima doorreizen via de tolvrije wegen. Op de bekende en vaak fraaie route nationales kom je ook regelmatig snelladers tegen en bovendien is 80 tot 90 kilometer per uur een perfecte kruissnelheid voor elektrische voertuigen. Naast het voordeel van tolvrij reizen (wat op kan lopen tot meer dan honderd euro voor een retour) reis je op deze wegen zeer zuinig en zie je bovendien nog eens wat van het mooie Franse binnenland.
Landen op de route naar Frankrijk
Frankrijk is te bereiken via België of Duitsland, al dan niet via Luxemburg. Klik op de landen voor informatie over elektrisch rijden en laden in de betreffende landen.