Met een elektrische auto naar Engeland: dit moet je weten
Alle informatie over laden en elektrisch rijden in het Verenigd Koninkrijk
In Engeland zijn behoorlijk wat laadpalen en snelladers geplaatst, maar uiteraard gaat het er allemaal net wat anders aan toe dan op het Europese vaste land. Dit moet je weten als je met een elektrische auto op reis gaat naar Groot Brittannië.
De Engelsen zitten in een enorme groei van hun laadnetwerk. Sinds 2022 is het aantal laadpunten verdubbeld: van 30.000 naar 60.000. De meeste laadpalen staan in de ruime regio rondom Londen, met Birmingham op gepaste afstand.
Beperkte dekking van laadpassen in Engeland
In tegenstelling tot het vaste land van Europa, waar de laadpas veruit het best geaccepteerde betaalmiddel is, houden de Britten enorm van wat zij noemen ‘Contactless payments’. Op veel laadpalen wordt betaald met credit- of debitcards wat daar helemaal is ingeburgerd. Neem je creditcard mee en je kunt op zo’n 85 procent van het laadnetwerk betalen.
Ongeveer de helft van alle laadpalen is ook te bedienen met een laadpas. Op 15 procent van alle laadpalen wordt de ANWB laadpas geaccepteerd, waarbij de dekking in en rondom Londen op ongeveer 6500 locaties bij ons het beste is.
Buiten Londen is het aan te raden een andere laadpas mee te nemen, de laadpas van Elli (Volkswagen) of Octopus Electroverse bieden een dekking van ongeveer 70 procent, maar ook Shell Recharge doet het relatief goed met een dekking van ongeveer 55 procent van alle laadpalen.
Waar staan de laadpalen in Engeland?
In Groot-Brittannië zijn er dus veel laadpalen die alleen met een credit- of debitcard werken en waar je niet met een laadpas terecht kunt. Bijkomend gevolg is dat deze laadpalen ook lang niet altijd terug te vinden zijn in de bekende laadapps. Neem je een creditcard mee op reis en wil je een overzicht van alle laadpalen, dan moet je elders zoeken.
Gelukkig is overal een oplossing voor en in dit geval is dat Zap-Map.com. Deze website en bijbehorende app vertellen je precies waar laadpalen staan, of ze beschikbaar zijn, wie de exploitant is en hoe je kunt betalen. Zeker op je telefoon zetten dus, deze app!
Langzaam laden aan veel Engelse laadpalen
Alle reguliere laadpunten hebben - net als in Nederland - de bekende type 2-aansluiting en zijn dus te gebruiken met je eigen laadkabel. Omdat laden met 3 fasen in Engeland niet gebruikelijk is, zijn deze laadpalen vaak wel aanzienlijk trager dan de laadpalen op het Europese vasteland.
Nauwelijks 3-faseladers in Groot-Brittannië
Dat probleem treed vooral op bij auto’s met een 11 kW-boordlader, wat op verreweg de meeste elektrische auto’s standaard is. Omdat je maar één fase kunt gebruiken, kun je maar met maximaal 3,7 kW laden, ook als de laadpaal zelf een hogere laadsnelheid heeft van bijvoorbeeld 7,4 kW. Met een 22 kW-boordlader haal je wel die maximale laadsnelheid. Dat geldt ook voor auto’s met een 1-faselader, zoals – niet geheel toevallig - de Britse Jaguar i-Pace
Lees ook: 1 fase of 3 fase laden, hoe zit dat?
Check dus goed in je app aan wat voor soort lader je je auto hangt. Als je er vanuit gaat dat je auto de volgende ochtend met een volle batterij voor je klaar staat, dan kan het flink tegenvallen als blijkt dat je auto na tien uur laden nog maar voor de helft gevuld is. Wanneer je met een bijna lege batterij verwacht te arriveren én de volgende morgen weer wil vertrekken, dan is het verstandiger om de filters in Zap-Map zo af te stellen dat je alleen de snellere 11 of 22 kW-laadpunten zoekt.
Snelladen in het Verenigd Koninkrijk
Verdeeld over Engeland staan honderden snelladers met een laadvermogen van 50 kW of hoger om comfortabel elke uithoek te bereiken. Ook Schotland staat er (langs de doorgaande routes) vol mee.
Wil je onderweg snelladen met hogere vermogens (100 kW+), dan zijn inmiddels de meeste snelwegen goed voorzien van dergelijke laders. Ook de bekende stations van Fastned, Ionity en Tesla kom je regelmatig tegen als je in de buurt van de grotere hoofdwegen blijft.
Snelladen in Schotland
In Schotland blijft het netwerk van 100 kW+ laders wat achter. De belangrijkste grote plaatsen zijn goed bereikbaar, als is het maar omdat auto’s die met meer dan 100 kW kunnen laden doorgaans ook een flinke actieradius hebben.
Aan de North Coast 500 -een bekende rondrit door het Noorden van Schotland- vind je alleen rondom Inverness een paar 100 kW+ laders, langs de rest van de route zul je het moeten doen met 50 kW-snelladers.
Laden bij Tesla in Engeland
Steeds meer Tesla Superchargers zijn opengesteld voor elektrische auto’s van andere merken (mits voorzien van CCS-laadpoort). In Engeland gaat dat om ongeveer de helft van alle Superchargers. Check voorafgaand aan je reis in de Tesla-app of op de website of de Superchargers op jouw route ook opengesteld zijn. De Tesla-app heb je overigens ook nodig om een laadsessie te starten. Hoe dat in zijn werk gaat, lees je in ons stappenplan voor het laden bij Tesla.
Wat kost snelladen in Groot-Brittannië?
De tarieven variëren voor regulier laden rond de 35 - 40 pence per kWh, wat overeenkomt met circa € 0,44 - 0,52. Snelladen kost ongeveer 50 – 75p kWh (€ 0,69 - 0,89). Dat zijn tarieven vergelijkbaar met Nederland. Blokkeertarieven zijn in Engeland niet gebruikelijk, dus de kans dat je achteraf een vervelend hoge rekening krijgt is klein.
Laden bij of op een boot of autotrein?
Reis je per ferry naar Harwich vanaf Hoek van Holland, dan kun je vlakbij de haven van Hoek van Holland je auto nog opladen. Andersom is dat helaas niet het geval en is het Fastned-station bij Colchester (op zo’n 25 kilometer) de laatste snellader op weg naar de boot. Op sommige ferry's kun je (beperkt) laden, hier geldt wel: wie het eerst komt die het eerst maalt.
Vanuit Calais kun je bij de Eurotunnel Le Shuttle je auto opladen bij snellaadpalen. Ook staan er opengestelde Tesla Superchargers op het parkeerterrein van de Eurotunnel Terminal, aan beide kanten van het kanaal. Bij Duinkerke staan verschillende laadpunten in de parkeergarage.
Laden via het stopcontact in Engeland
Voor het laden via het stopcontact heb je in Engeland een adapterstekker voor je thuislader nodig. Deze adapters voor Europese thuisladers, die geschikt zijn voor deze zwaardere toepassingen (met aanduidingen ‘16A’ of ‘max. 3680 W’), blijken in de praktijk slecht verkrijgbaar. Het advies is om laden dus toch vooral aan een laadpaal te doen.
Voorzie je dat je toch aan een Brits stopcontact moet laden, investeer dan in een aparte thuislader met een passende stekker (UK 3-pin socket). Controleer altijd de kwaliteit van de installatie en overleg met de eigenaar van het stopcontact voordat je gaat laden.
Wat je verder moet weten als je naar Engeland gaat
In Groot-Brittannië kun je over het algemeen goed terecht met je elektrische auto, mits je rekening houdt met de bovenstaande zaken. Neem in ieder geval de geschikte laadpassen en je creditcard mee en installeer de app van Zap-Map op je telefoon.
Ultra Low Emission Zone (ULEZ) in Londen
Vrijwel heel London binnen de M25-ringweg is een strenge milieuzone, de zogenaamde Ultra Low Emission Zone of kortweg ULEZ. Elektrische auto’s zijn altijd toegestaan in de ULEZ, maar moeten wel minimaal twee weken van te voren woorden aangemeld. Voor de binnenstad van London geldt bovendien een congestion charge, een dagelijkse toeslag van 15 pond.
Verplichte uitrusting in het VK
Veiligheidsartikelen voor automobilisten zijn niet verplicht in het Verenigd Koninkrijk, maar wij adviseren wel om enkele zaken zoals een gevarendriehoek, veiligheidsvest, verbanddoos en een brandblusser bij je te hebben. Denk hier vooral aan als je België of Frankrijk doorkruist op de route, in beide landen is een veiligheidsvest een gevarendriehoek namelijk verplicht.
Denk aan je koplampen!
Denk er verder aan dat je je koplampen in Engeland goed afstelt omdat je links rijdt. Bij moderne auto’s kun je dat meestal regelen via het systeem van de auto. Dan schijnen de koplampen meteen de goede kant op. Kan dat niet, dan kun je via de ANWB-webwinkel koplampstickers bestellen waarmee je je koplampen gedeeltelijk af kunt plakken. Op die manier verblind je geen tegenliggers. Dat verblinden is niet alleen vervelend voor andere weggebruikers, maar bovendien ook strafbaar.
Landen op de route naar Engeland
Wie elektrisch op reis gaat naar Groot-Brittanië doorkruist vaak België en/of Frankrijk. Velen willen de auto nog even opladen voor ze op de boot stappen, dus bekijk zeker ook even onze pagina's over elektrisch rijden in België en in Frankrijk. Houd er ook rekening mee dat beide landen een gevarendriehoek en veiligheidsvest verplicht stellen.