Met een elektrische auto naar Spanje: dit moet je weten
Alle informatie over laden en elektrisch rijden in Spanje
Cultuur snuiven in Barcelona, bakken aan de Costa del Sol of klimmen in Picos de Europa, Spanje heeft veel te bieden en is een populaire vakantiebestemming. Ook met een elektrische auto is Spanje steeds beter aan te reizen. Zeker als je goed voorbereid op weg gaat.
Hoe goed is het Spaanse laadnetwerk?
Laten we positief beginnen: Waar Spanje altijd een beetje achter liep qua laadnetwerk, is er de laatste paar jaren hard gewerkt aan uitbreiding. Zo is het aantal laadpunten sinds 2021 zomaar verdrievoudigd!
In Spanje staan ruim 25.000 reguliere publieke laadpunten, of Puntos de Recarga De Acceso Público zoals zij die zelf noemen. Daarnaast zijn er nog eens 9.000 snelladers, waarvan de helft een vermogen heeft van 150kW of meer. Zelfs op de Canarische eilanden is een dekkend laadnetwerk opgebouwd, al wagen we te betwijfelen dat veel Nederlanders daar naar toe zullen rijden…
Meeste laadpalen in de kustregio's
Het gros van de laadpalen staat in Spanje in de kustregio’s, zowel aan de oostkust als langs de noord- en westkust tot aan Portugal. De oostkust heeft de meeste laadpunten. Van Barcelona tot aan Cartagena is het laadnetwerk zelfs relatief goed te noemen. Dat geldt ook voor de regio rondom Madrid, geholpen door het feit dat hier de meeste elektrische auto’s van Spanje rijden.
In het binnenland van Spanje zijn er nog voldoende plaatsen zonder laadpaal en is het verstandig te controleren waar je in de omgeving van jouw bestemming kunt laden. Het westelijke deel van Spanje, langs de grens met Portugal, is het dunst bezaaid met laadinfrastructuur, vooral buiten de grote wegen in de landelijke gebieden blijft het laadnetwerk daar achter.
Behoorlijk snellaadnetwerk, maar niet perfect
Langs alle snelwegen staan binnen een straal van 70 kilometer inmiddels snelladers opgesteld, al moet je er soms even de snelweg voor verlaten. Op de traditioneel lastige trajecten, zoals Zaragoza – Madrid, komen ook nog snelladers met een enkele kabel voor. In tegenstelling tot de grotere laadstations kan het hier dus gebeuren dat deze enkele kabel nét in gebruik is en je moet wachten op een voorganger of dat er simpelweg iemand verkeerd geparkeerd staat en je niet dicht genoeg bij de laadpaal kunt komen. Het is daarom raadzaam om altijd een flinke accureserve achter de hand te houden als je in Spanje van snellader naar snellader reist.
Ionity, Tesla & anderen
Inmiddels heeft een grote aanbieder als Ionity in Spanje een behoorlijk dekkend netwerk met zo’n 40 operationele stations en nog eens de nodige in aanbouw. Om maar aan te geven hoe hard het laadnetwerk groeit: begin 2024 waren er nog maar 25 laadstations van Ionity operationeel.
Tesla heeft een iets groter netwerk in Spanje -zo’n 65 locaties- en verreweg de meeste daarvan zijn tegenwoordig ook opengesteld voor elektrische auto’s van andere merken, mits ze zijn voorzien van een CCS-stekker. Lees hier hoe je kunt laden bij Tesla zonder Tesla.
Rondom grote hoofdwegen beginnen ook steeds meer andere exploitanten snelladers te plaatsen. In het binnenland kan het nog steeds behelpen zijn qua snellaadstations en de laadsnelheden van de laadpunten die er wel zijn. Vaak is er per station maar één of soms twee laders met 50 kW beschikbaar.
Op doorreis naar Portugal
Wil je met een elektrische auto vanuit Frankrijk naar Portugal op een route met veel snelladers, rij dan vanaf Bordeaux, via Vitoria-Gasteiz (onder Bilbao) naar beneden. Je rijdt dan via snelweg AP-1, die bij Burgos verder gaat als de A62. Vanaf Tordesillas kies je dan ofwel voor de A11 richting Porto of je vervolgt je weg over de A62 via Salamanca voor de meeste bestemmingen ten zuiden van Porto.
Wat kost opladen in Spanje?
Op veel plekken in Spanje kun je nog gratis laden, met dank aan stimuleringsbeleid van de Spaanse overheid. Wordt er wel geld gevraagd, dan is dit doorgaans een bescheiden tarief van € 0,25 tot € 0,30 per kWh. Elektriciteit is in Spanje relatief goedkoop vanwege het aanzienlijke aandeel duurzame energie uit wind en zon.
Welke laadpas voor Spanje?
Hoewel de laadpas van de ANWB bij de grote netwerken zoals Ibil, Endesa en Ionity werkt, raden we aan om een extra laadpas aan te vragen als aanvulling. De 15 euro kostende laadpas van Electromaps is een aanrader. Deze laadpas kun je gebruiken op meer dan 95 procent van alle Spaanse laadpalen
Wat je verder moet weten
Net als in veel andere zuidelijke landen moet je ervan uitgaan dat laadpalen in bebouwde gebieden, zoals de hierboven aangehaalde steden, meer voorkomen dan in landelijke gebieden.
Ga je naar het Spaanse binnenland, zorg er dan voor dat je goed volgeladen aan je reis begint en plan vooraf je route via de EV-routeplanner. Check ook of je op de plaats van bestemming, bijvoorbeeld bij je geboekte accommodatie, kunt laden en of dit laadpunt niet defect is. Een telefoontje naar de accommodatie is wat dit betreft een aanrader. Is laden niet mogelijk, zorg dan dat je met voldoende capaciteit aankomt, zodat je later weer met een gerust hart op pad kunt.
Download ook meerdere apps voordat je op reis gaat met je elektrische auto. Zet naast de ANWB laadpalen app bijvoorbeeld ook de app van Elektromaps, Iberdrola of Wenea op je telefoon. Zo is er altijd een laadpaal in je buurt te vinden.