Plug-in hybride: brandstof met een stekker
Dit moet je weten over de PHEV
Wil je graag zuiniger rijden, maar vind je de stap naar een volledig elektrische auto te groot of te duur? Dan is een plug-in hybride misschien een interessante optie voor jou. Zo'n PHEV (plugin hybrid electric vehicle) combineert de voordelen van een brandstofauto met elektrische aandrijving. Met als resultaat een lager verbruik.
Wat is een plug-in hybride?
Hybride auto’s combineren een verbrandingsmotor met extra elektrische aandrijving. Er zijn diverse soorten hybride aandrijvingen. Het start bij een mild-hybride elektrisch voertuig (MHEV), dat is een auto met, eenvoudig gezegd, een uit zijn krachten gegroeide startgenerator en een kleine batterij. In dit artikel kijken we naar hybrides die door middel van een stekker kunnen worden opgeladen. De plug-in hybride heeft door een grotere accu vaak de mogelijkheid om langere afstanden 'volledig elektrisch' te rijden dan een gewoon hybride elektrisch voertuig (HEV). Een HEV (volledig hybride auto) kan niet opgeladen worden met een stekker, maar kan wel volledig elektrisch rijden in tegenstelling tot een MHEV (mild hybrid).
Betekenis PHEV
Een plug-in hybride, ook wel PHEV (plug-in hybride elektrisch voertuig) genoemd, werkt volgens hetzelfde principe als een HEV. Er zijn wel twee belangrijke verschillen ten opzichte van een gewone hybride.
- Bij een plug-in hybride auto gebeurt opladen gedeeltelijk met teruggewonnen rem-energie, maar je kunt ook laden met een stekker. Sommige PHEV's kunnen zelfs snelladen.
- De accu van een plug-in hybride is aanmerkelijk groter, waardoor een elektrische actieradius haalbaar is van tussen de dertig en tegenwoordig soms wel 140 kilometer. Let wel op: de actieradius die de fabrikant opgeeft, is de maximale waarde onder optimale omstandigheden. In de praktijk ligt de actieradius vaak iets lager.
Benzine of diesel
Plug-in hybrides zijn er zowel met een benzine- als met een dieselmotor (hoewel die laatste niet door veel merken wordt aangeboden). Net als reguliere dieselauto’s, zijn plug-in hybrides met dieselmotor vooral interessant als je op jaarbasis heel veel kilometers maakt. Je betaalt minder voor de brandstof, maar de motorrijtuigenbelasting (MRB) is fors hoger. Een PHEV met benzinemotor kan al bij veel minder kilometers interessant zijn.
Hoe vaak moet je een PHEV opladen?
Hoe vaker je laadt, hoe minder benzine of diesel je verbruikt. Rijd je veel korte stukken, dan rijd je zelfs het grootste deel helemaal elektrisch. Vooral bij moderne PHEV's met een actieradius van tachtig kilometer of meer kun je zo erg veel geld besparen op brandstof.
Kosten van opladen
Natuurlijk kost stroom ook geld, maar wel minder dan benzine. Wel is het zo dat de kosten voor laden sterk uiteen kunnen lopen. Het goedkoopst per kWh is voor veel mensen een eigen laadpaal. Je betaalt dan het tarief van je eigen energiecontract, maar let wel goed op. In tijden van hoge energieprijzen kan het zomaar zijn dat je thuis meer per kWh betaalt dan aan een laadpaal. Dit is vanzelfsprekend afhankelijk van de laadtarieven van de laadpasprovider. Vergelijk daarom altijd je eigen stroomtarief met dan van laadpasaanbieders.
Ga je voor een eigen laadpaal, dan moet je zelf de aanschaf, installatie en onderhoud van je laadpaal bekostigen. Deze optie is eigenlijk alleen interessant als je je plug-in hybride vaak gebruikt en dus vaak moet opladen.
De meeste plug-in hybrides kunnen niet snelladen. Kan het wel, dan betaal je daar het hoogste tarief per kWh, wat onderaan de streep vaak niet of nauwelijks goedkoper is dan tanken. De laadsnelheid is niet te vergelijken met snel opladende volledig elektrische auto's. De snelst ladende PHEV op dit moment, laadt met 'slechts' 60 kW. Dat is de Mercedes-Benz s580e.
Is een plug-in hybride duurder in aanschaf?
Ja, een plug-in hybride is wat duurder in aanschaf dan een mild hybride brandstofauto. Nieuwe auto's zonder een mild hybride aandrijving worden niet meer verkocht. De meerprijs van een PHEV verdien je terug door het lagere brandstofverbruik. Hoe snel je dit terugverdient, hangt sterk af van het percentage dat je elektrisch rijdt (lange versus korte ritten) en hoe consequent je de accu oplaadt. Op de occasionmarkt worden PHEV's langzaamaan populairder.
Voordelen plug-in hybride
Er zijn goede redenen waarom de plug-in hybride op dit moment populair is
- Kan lange stukken volledig elektrisch rijden, langer dan full hybrid (HEV).
- Doordat het gemiddeld verbruik laag is, wordt er vaak minder BPM berekend op een PHEV dan op een vergelijkbare brandstofauto.
- Ten opzichte van een elektrische auto kun je altijd snel - brandstof - tanken en dan verder rijden op een lange rit.
- Plug-in hybrides hebben door de elektrische ondersteuning relatief veel koppel wat ze geschikt maakt voor het trekken van een caravan of aanhangwagen.
- Wanneer je thuis kunt laden, kan je met volgeladen accu vertrekken.
Nadelen plug-in hybride
Er kleven echter ook nadelen aan de plug-in hybride wanneer je de vergelijking maakt met elektrische auto's, brandstofauto's of andere hybride auto's. Hou er rekening mee dat een plug-in hybride een compromis is. Of beter gezegd een tussenvorm tussen een volledig brandstofaangedreven auto en een volledig elektrische auto. We sommen een aantal van de nadelen op.
- De grotere en zwaardere accu maakt de auto zwaarder, dit kan zorgen voor hogere wegenbelasting. Zeker in komende jaren wanneer de korting voor PHEV op de wegenbelasting stopt.
- Soms neemt door de plaatsing van de grotere accu de bagageruimte af.
- Plug-in hybride auto's zijn vaak duurder in aanschaf dan benzineversies.
- Veel plug-in hybrides kunnen niet snelladen. Dus op een langere dagrit heb je vaak alleen aan het begin volledig hulp van de accu. De rest van de rit neem je vooral de zware accu's mee zonder dat ze bijdragen aan een lager verbruik
Diesel plug-in hybride
Het grootste aanbod aan nieuwe plug-in hybride auto's betreft de combinatie tussen een benzinemotor en een elekrische motor. Het is echter ook mogelijk om te kiezen voor een diesel plug-in hybride. In Nederland was Volvo de eerste die - met de V60 D6 Twin Engine - succesvol was met een dergelijke aandrijving. Destijds vooral vanwege lage bijtelling voor zakelijke rijders die de auto ook prive wilden gebruiken. Er is nog veel occasionaanbod van dit model. Inmiddels moet je voor een diesel plug-in hybride vooral bij Mercedes zijn.
Een diesel plug-in hybride heeft grotendeels dezelfde voor- en nadelen ten opzichte van een benzine plug-in als een gewone benzine en een dieselmotor. De diesel plug-in zal zwaarder zijn maar ook zuiniger op lange afstanden en zijn vermogen en koppel bij lagere toerentallen leveren. Een sterk punt van een diesel is de trekkracht bij lage toeren en juist dat is ook een karakteristiek van een hybride auto, dus vanwege die reden hoef je niet perse meer voor de dieselvariant te gaan bij een plug-in hybride.
Plug-in hybride kopen
Autofabrikanten moeten sinds 2020 voldoen aan strenge uitstootgemiddelden voor al hun nieuw verkochte auto’s. Plug-in hybrides dragen bij aan het verlagen van de CO2-uitstoot, dus komen er in rap tempo nieuwe modellen bij.
Maar ook op de occasionmarkt is het aanbod groot. Dat komt omdat de plug-in hybride lange tijd populair was bij zakelijke rijders dankzij de, tot en met 2017 geldende, verlaagde bijtelling. Hierdoor zijn er steeds meer betaalbare plug-in hybride occasions te vinden. Benieuwd naar het complete occasionaanbod?
Door dit ruime aanbod zijn de vraagprijzen vaak gunstig, terwijl de auto’s doorgaans vrij luxe zijn uitgerust. Let wel op hoe de auto wordt geadverteerd. Omdat het vaak om voormalige zakenauto’s gaat, kan het zijn dat ze ex-btw worden aangeprijsd.
Plug-in hybride leasen
Ben je op zoek naar een nieuwe plug-in hybride? Met ANWB Private Lease rijd je zorgeloos een nieuwe auto voor een vast bedrag per maand.