Dubbeltest Audi Q4 e-tron vs. Lexus UX 300e
31 december 2021 De Lexus is comfortabeler, maar de Audi biedt meer ruimte en een groter rijbereik
Elektrische auto’s worden weliswaar voordeliger, maar ook in de lagere prijsklasses voelen kopers de behoefte zich te onderscheiden. Doe je dat het beste met een Audi Q4 e-tron of Lexus UX 300e?
Ruimte
Onze testkandidaten mogen dan uitkomen in hetzelfde segment: één blik op de specificaties en het is meteen duidelijk dat de Audi de Lexus de baas is wat het de beschikbare binnenruimte aangaat. De Q4 e-tron is 2- tot 12 centimeter groter, of het nu gaat om de lengte, de breedte of de wielbasis. Nu valt de beenruimte achterin de UX nog alles mee, maar de beperkte hoofdruimte vormt wel een probleem. Net als het feit dat je jouw voeten niet kwijt kunt onder de stoel voor je. De Japanners vertellen niet hoeveel bagage er in de Lexus past wanneer je de rugleuning van de achterbank platgooit, maar met alles overeind kun je een bescheiden 367 liter aan spullen kwijt. Met de achterbank naar beneden profiteer je van een oplopende laadvloer met een keurig afdekklepje, om te voorkomen dat er klein grut tussen de rugleuning en de bagagebodem terecht komt. Een van de twee standaard meegeleverde laadkabels kun je netjes onder de vloer kwijt; de ander zal je thuis moeten laten, of het onding slingert continu door de kofferbak. De Audi heeft standaard geen vlakke laadvloer. Dat komt, omdat een variabele bagagebodem van de optielijst moet komen. Maar met een inhoud van minimaal 520- en maximaal 1.490 liter kom je daar wel overheen. Vervelender is het ontbreken van een opbergmogelijkheid voor je laadkabel: ook al ligt de elektromotor bij deze Q4 achterin, toch is er voorin geen gaatje vrijgehouden voor een ‘frunk’. Op de achterbank is de binnenruimte in orde. De beenruimte zouden we zelfs overvloedig willen noemen! Wie langer is dan gemiddeld, kan ook in een uitvoering met panoramadak nog steeds rechtop zitten. Veel steun aan jouw benen heb je echter niet: daarvoor staat de zitting in een ongelukkige hoek.
Rijgedrag
De elektrische Lexus UX is leverbaar met één motorvariant: de betreffende elektromotor is 204 pk en 300 Nm sterk en drijft de voorwielen aan. Je kunt de UX ook met traditionele verbrandingsmotoren aanschaffen, maar geen van die motorvarianten biedt meer vermogen dan deze volledig door batterijen aangedreven uitvoering. Waar we bij hybride modellen van het Toyota-concern nog wel eens klagen over de geluidsproductie, is de UX 300e aangenaam stil. Het is sowieso een comfortabele auto om in onderweg te zijn, met een aangename vering en demping. Vanwege de aanwezige batterijen heeft de Lexus een mooi laag zwaartepunt en in combinatie met de vlezige besturing hoef je een sportief bochtje niet te schuwen. Hij weegt net geen 1.900 kilo; in combinatie met het grote accupakket uit onze testauto legt de Q4 e-tron zomaar 2.100 kilogram in de schaal. Daarmee voelt de Audi aan als een grote auto, maar wel eentje waarin je op moet letten dat je niet te hard over een rotonde gaat. Dan gaat het gewicht werken en wil de neus van de Q4 naar buiten. Onze testuitvoering staat optioneel op 20-inch lichtmetaal. Dat pakt ongelukkig uit in combinatie met de stevige vering en demping: de koets is vrijwel continu in beweging en dat doet onrustig aan. De elektromotor van de Audi levert net als de krachtbron uit de Lexus 204 pk; het maximale koppel ligt met 310 Nm een fractie hoger. Daarnaast zijn het in het geval van de Q4 de áchterwielen die worden aangedreven. Bij de Duitsers kun je bovendien voor verschillende elektromotoren terecht: ze leveren er eentje met minder- en een met meer vermogen. De meest krachtige e-tron beschikt over twéé elektromotoren en heeft dan meteen vierwielaandrijving.
Verbruik
De elektrische UX verscheen in 2020 op de markt. Voor het Toyota-concern is het welbeschouwd hun eerste EV op batterijen; ze maken daar natuurlijk al langer waterstofauto’s. Het batterijpakket van de UX is 54,3 kWh groot en op de 18-inch wielen onder onze testauto zou je daarmee 305 kilometer moeten kunnen afleggen op een lading stroom. Dat is niet veel - ook niet heel weinig - maar het belangrijkste probleem is, dat de Japanners zich bij de ontwikkeling terughoudend hebben opgesteld. We zijn van Toyota gewend dat ze jarenlang schaven aan hun techniek, om de wereld vervolgens versteld te doen staan. Maar in het geval van deze Lexus lag de lat niet erg hoog: de UX was bij zijn marktintroductie al verouderd, met een CHaDeMo-laadaansluiting en een rijbereik dat nog hevig te leiden heeft onder het gebruik van de verwarming. We hoefden weliswaar niet in de spaarstand met een kleedje over onze knieën op en neer naar Lelystad Airport, maar de herinnering aan zulke actieradiusproeven - die we aan het begin van de huidige opkomst van de elektrische auto herhaaldelijk hebben gemaakt - kwam achter het stuur van de Lexus geregeld bovendrijven. Na 225 kilometer resteerde er volgens de boordcomputer slechts 9 kilometer stroom in de batterij. Zuinig bleek de UX ook al niet: ons gemiddelde verbruik bedroeg 19,9 kWh per 100 kilometer. Met een 77 kWh groot accupakket draait de Audi zijn hand niet om voor een retourtje Lelystad. Het gaat te ver om te zeggen dat we twee keer op en neer hadden kunnen rijden, maar veel scheelde dat niet. Het gemiddelde stoomverbruik lag ook een stug lager dan bij de Lexus: we kwamen uit op een score van 18,1 kWh per 100 kilometer. De UX beschikt over een speciale spaarmodus, de automaat heeft een ‘Brake’-stand en met de flippers achter het stuur kun je zelf bepalen hoeveel remenergie de Lexus terugwint. Dat geldt voor de Audi ook, maar in tegenstelling tot de UX, kun je de Q4 e-tron wel overwegend met één pedaal rijden.
Verbruik
De elektrische UX verscheen in 2020 op de markt. Voor het Toyota-concern is het welbeschouwd hun eerste EV op batterijen; ze maken daar natuurlijk al langer waterstofauto’s. Het batterijpakket van de UX is 54,3 kWh groot en op de 18-inch wielen onder onze testauto zou je daarmee 305 kilometer moeten kunnen afleggen op een lading stroom. Dat is niet veel - ook niet heel weinig - maar het belangrijkste probleem is, dat de Japanners zich bij de ontwikkeling terughoudend hebben opgesteld. We zijn van Toyota gewend dat ze jarenlang schaven aan hun techniek, om de wereld vervolgens versteld te doen staan. Maar in het geval van deze Lexus lag de lat niet erg hoog: de UX was bij zijn marktintroductie al verouderd, met een CHaDeMo-laadaansluiting en een rijbereik dat nog hevig te leiden heeft onder het gebruik van de verwarming. We hoefden weliswaar niet in de spaarstand met een kleedje over onze knieën op en neer naar Lelystad Airport, maar de herinnering aan zulke actieradiusproeven - die we aan het begin van de huidige opkomst van de elektrische auto herhaaldelijk hebben gemaakt - kwam achter het stuur van de Lexus geregeld bovendrijven. Na 225 kilometer resteerde er volgens de boordcomputer slechts 9 kilometer stroom in de batterij. Zuinig bleek de UX ook al niet: ons gemiddelde verbruik bedroeg 19,9 kWh per 100 kilometer. Met een 77 kWh groot accupakket draait de Audi zijn hand niet om voor een retourtje Lelystad. Het gaat te ver om te zeggen dat we twee keer op en neer hadden kunnen rijden, maar veel scheelde dat niet. Het gemiddelde stoomverbruik lag ook een stug lager dan bij de Lexus: we kwamen uit op een score van 18,1 kWh per 100 kilometer. De UX beschikt over een speciale spaarmodus, de automaat heeft een ‘Brake’-stand en met de flippers achter het stuur kun je zelf bepalen hoeveel remenergie de Lexus terugwint. Dat geldt voor de Audi ook, maar in tegenstelling tot de UX, kun je de Q4 e-tron wel overwegend met één pedaal rijden.
Veiligheid
Toyota - en daarmee Lexus - beschouwt veiligheid als een van diens kernwaarden. Vandaar dat je ook in het geval van deze UX niet of nauwelijks hoeft bij te betalen voor een fatsoenlijke aanvullende veiligheidsuitrusting. Adaptieve cruise control, verkeersbordherkenning, actieve rijstrookassistentie (INZET): het zit er allemaal op en aan. Alleen wie ook van dode hoek bescherming en een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto wil profiteren, is aangewezen op een luxere uitvoering. Duurder dan onze testauto verkopen ze de UX bij Lexus niet: vandaar dat wij daarnaast profiteren van een head-up display en een 360 graden camera. Geen overbodige luxe, want vanwege het bescheiden glasoppervlak valt de Lexus slecht te overzien. Het aantal hulpsystemen dat je op de Audi kunt krijgen, is weliswaar uitgebreider dan bij Lexus, maar aan het leeuwendeel van die reddende engeltjes hangt een meerprijs. Daaronder ook zaken die je er bij de Japanners gratis en voor niets bij krijgt, zoals adaptieve cruise control en actieve rijstrookassistentie. Voor een uitstapwaarschuwing en de mogelijkheid om binnen je rijbaan autonoom over de snelweg te rijden, kun je bij Lexus dan weer niet terecht.
Gebruiksgemak
Het kwam in dit vergelijk al eerder voorbij: de Audi rijd je niet zomaar leeg. Maar hoe snel is de kleine e-tron weer vol? Dat hangt er vanaf welke batterijgrootte je bestelt: in het geval van onze testauto bedraagt de maximale laadsnelheid 125 kW. Kies je voor zijn voordeliger broertje, dan kom je tot 110 kW. Ook aan een reguliere laadpaal is zo’n Q4 minder snel: met drie fasen laden gaat pas met de ‘grote’ batterij en dan nog moet je rekening houden met een laadtijd van dik 8 uur. De Lexus laadt altijd met een enkele fase en een goede nacht slaap is dan niet voldoende om de volgende dag weer met een volle batterij op stap te kunnen. Onderweg naar het werk dan eerst maar even langs een snellader? Helaas: de maximale laadsnelheid van de UX bedraagt 50 kW. Tegenwoordig hoef je heus geen Audi meer te kopen, om aan het dubbele te komen: de elektrische Opel Corsa zit al aan 100 kW. Geconfronteerd met deze constateringen werpt de importeur tegen dat je als eigenaar gebruik kunt maken van de Lexus Oplaadservice: daarmee profiteer je van vaste laadtarieven overal in Europa. Bovendien wordt er naar je thuissituatie gekeken: heb je een eigen oprit, dan kan de UX door ‘dynamic load balancing’ sneller op krachten komen, zonder dat jouw meterkast hoeft te worden verbouwd. Iets wat de baas meestal niet betaalt, mocht je de crossover zakelijk rijden. Maar goed: mensen met een eigen oprit shoppen bij Lexus vermoedelijk voor een heel ander model. De Audi is ook niet zonder fouten, al liggen zijn tekortkomingen op een ander vlak. Ondanks de hoge aanschaf van onze testauto tref je op de deuren en de middenconsole nog steeds keihard plastic aan. Het stuur is zowel aan de onder- als de bovenzijde afgeplat. Oogt futuristisch uit, maar wanneer je langer bent dan 1.90 meter, valt de bovenste regel informatie achter het stuur weg. Zo blijf je bijvoorbeeld verstoken van het resterende aantal kilometers in je batterij! Tot slot is het dashboard dusdanig om de bestuurder heen gebouwd, dat het bij je bijrijder in zijn knieën prikt wanneer er een volwassen iemand achterin plaatsneemt. De ergonomie van de Lexus laat helaas al even veel te wensen over als zijn elektrische gebruiksmogelijkheden. Snelladen doe je aan de linkerkant van de auto, regulier laden rechts: als je dat vergeet, moet je jouw auto verplaatsen. Verder bedien je het infotainment met een soort muismat tussen de voorstoelen. Het ding staat hypergevoelig afgesteld, waardoor je wel moét kijken wat je aan het doen bent. Al die tijd let je dan niet op de weg… De Q4 e-tron heeft een trekgewicht van 1.000 kilogram, waar de UX geen raad weet met een aanhanger. Vooruit, één klein pluspuntje nog: de bediening mag dan een drama zijn, maar de afwerking van het Lexus-interieur is van hoogwaardig niveau.
Prijs
Voor wie een Skoda Enyaq of Volkswagen ID.4 te gewoontjes vind, verkoopt hetzelfde concern ook deze Audi Q4 e-tron. Daarvan begint de prijslijst bij € 49.350. Kies je liever voor private lease, dan kijk je aan tegen een maandbedrag van 559 euro. Normaal gesproken vaardigt de importeur een volgehangen testexemplaar af, maar in het geval van ‘onze’ e-tron valt dat mee: we hebben van doen met een Advanced Edition, voorzien van sportstoelen, een digitaal instrumentarium, dynamische richtingaanwijzers en de op dit moment grootst mogelijke batterij. Aan dat - gemiddelde - uitrustingsniveau hangt een prijskaartje van € 58.910. Net als Volkswagen is Toyota een fabrikant met meerdere merken in diens portfolio. Voor een volledig elektrische, luxueuze, kleine crossover kun je bij dochterbedrijf Lexus terecht. De eenvoudigste UX 300e kost € 44.995 of € 554 in de maand. Voor dat geld krijg je een keurige uitrusting, met zaken als klimaatcontrole, adaptieve cruise control en twee laadkabels. Stoelverwarming is een optie, maar wel eentje die we van harte aanbevelen gezien het desastreuze effect dat de reguliere verwarming op het rijbereik heeft. De versie die wij in dit vergelijk bespreken, is het vlaggenschip van het modellengamma: de zogenaamde Executive-uitvoering. Die kost minimaal € 63.690 en in dat geval kun je de optielijst laten voor wat -ie is: daar staan dan eigenlijk alleen nog een glazen dak en metallic lak op vermeld. Audi verleent 2 jaar fabrieksgarantie op de Q4 e-tron, terwijl je met de UX tot wel 10 jaar - of 200.000 kilometer - bij de dealer mag aankloppen. De garantietermijn op het batterijpakket is eveneens 10 jaar, tot een miljoen kilometer! De Duitsers willen niet verder gaan dan 8 jaar of 160.000 kilometer.
Winnaar
De Lexus UX 300e is de meest comfortabele van de twee, de Japanner steekt fraai in elkaar en je profiteert ook nog eens van een riante garantietermijn. Hadden beide testauto’s een traditionele verbrandingsmotor gehad, dan zou de Lexus hoge ogen gooien. Maar in dit geval draait het om volledig elektrische uitvoeringen. En juist op dat punt laat de UX een paar lelijke steken vallen: zijn rijbereik is bescheiden, de laadsnelheid onder de maat. De Audi Q4 e-tron is de Lexus niet alleen op die onderdelen de baas, maar biedt bovendien een betere ergonomie, een fatsoenlijk trekgewicht en extra binnenruimte. De Audi wint daarom deze vergelijkingstest.
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Audi Q4 e-tron en Lexus UX 300e.
Bekijk ook onze afzonderlijke rijtesten van deze testkandidaten:
Audi Q4 40 e-tron Advanced Edition
Lexus UX 300e Executive