Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Autorijden in 2025

18 september 2024 ANWB neemt met gemengde gevoelens kennis van kabinetsplannen

De ANWB reageert met gemengde gevoelens op de mobiliteitsplannen van het nieuwe kabinet. Er wordt voorlopig geen extra belasting geheven op brandstof, er komt extra geld voor infrastructuur maar op het gebied van verkeersveiligheid en elektrisch rijden gebeurt er naar de zin van de ANWB te weinig.

Traditiegetrouw ontvouwde het kabinet op Prinsjesdag haar mobiliteitsplannen voor 2025. In januari 2024 zouden de brandstofprijzen met 21 cent stijgen. Dat is niet gebeurd en zal de accijnskorting ook in 2025 blijven bestaan. De ANWB had opgeroepen af te zien van deze verhoging om de betaalbaarheid van mobiliteit niet verder onder druk te zetten. Daar wordt door de nieuwe regering gehoor aan gegeven.

Er is een groot woningtekort in Nederland en dit kabinet wil veel woningen bouwen. Die woningen moeten ook goed bereikbaar zijn. De overheid stelt daarom 2,5 miljard euro extra beschikbaar voor infrastructuur en bereikbaarheid. Goed nieuws, vindt de ANWB, al onderstreept de vereniging het belang van onderhoud aan het reeds bestaande wegennet. Daarvoor is op dit moment nog geen extra geld gereserveerd.

Geen extra geld voor verkeersveiligheid

Verder is het in de ogen van de ANWB zorgelijk dat er geen extra geld wordt vrijgemaakt voor het vergroten van de verkeersveiligheid. De regering Schoof onderstreept wel het belang van verkeersveiligheid, maar stelt daar geen extra middelen voor beschikbaar. Plannen om rijden onder invloed tegen te gaan, komen in het regeerakkoord bijvoorbeeld niet terug.

Gewichtscorrectie EV’s onverwacht naar 25%

De overheid toont zich wat de ANWB betreft onbetrouwbaar wat het elektrisch rijden aangaat. Vanwege het zwaardere accupakket valt de motorrijtuigenbelasting voor een elektrische auto hoger uit dan bij een vergelijkbare brandstofauto. Om dit te compenseren, was een gewichtscorrectie van 40% besloten.

In de nieuwe plannen gaat deze gewichtscorrectie onverwachts naar 25%. Daarnaast eindigt dit jaar de subsidie voor aanschaf van een (gebruikte) EV; de vaste voet in de BPM wordt met ingang van 2025 € 660. Na jaren waarin de overheid mensen en bedrijven hielp om de stap naar elektrisch rijden te maken, lijkt het kabinet nu juist hard bezig om het rijden in een elektrische auto te ontmoedigen.

Voor de gemiddelde auto die je in 2026 koopt en vijf jaar rijdt, betaal je al snel acht mille meer dan wanneer je dezelfde auto in 2022 had gekocht. De ANWB is hier teleurgesteld over en maakt zich zorgen over de verdere uitrol van elektrisch rijden in Nederland.

Gelukkig zijn deze plannen nog niet in beton gegoten. Op woensdag en donderdag wordt er tijdens de Algemene Beschouwingen over gedebatteerd; de oppositiepartijen kunnen dan hun zegje doen. Bovendien volgen er later dit jaar nog begrotingsbehandelingen bij de betreffende ministeries. De ANWB volgt alle ontwikkelingen op de voet en blijft beschikbaar om het kabinet desgevraagd van advies te voorzien.