Zomerbandentest 2025
Bandenmaat 225/40 R18 onder de loep
Voor de zomerbandentest hebben we dit jaar de bandenmaat 225/40 R18 onder de loep genomen. Dit is een sportieve bandenmaat voor sportieve auto’s of uitvoeringen uit de middenklasse. Het is ook een bandenmaat die je vaak tegenkomt als er grotere lichtmetalen wielen gemonteerd worden, om het uiterlijk van de auto te verfraaien. We vinden deze banden en deze bandenmaat onder sportieve uitvoeringen van bijvoorbeeld de Audi A3, BMW 1 en 2-serie, Mercedes A en B-klasse, Seat Leon en Toyota Corolla. Wij kozen als testauto voor de VW Golf VIII. Net als vorig jaar hebben we dit jaar opnieuw én zomerbanden én all seasonbanden getest. De zomerbanden publiceren we nu, eind februari. Eind juni publiceren we de nieuwste all seasonbandentest.
De testresultaten
We hadden ook zelden zo’n groot verschil tussen de beste en de slechtste banden uit de test. Dat ligt zeker niet alleen aan het feit dat de beste banden zo goed zijn; het is in dit geval ook zo dat de slechtste echt slecht is.
Van de 18 geteste banden scoren er maar liefst 11 goed (4 sterren). De keuze voor een band met 4 sterren kan eigenlijk niet fout, maar er zijn wel degelijk (los van de prijs) verschillen. De geheel nieuwe Continental SportContact 7 en Bridgestone Potenza Sport zijn beide zeer goed op droog én op nat wegdek. Zowel rijeigenschappen als remprestaties als veiligheidsreserves van deze banden zijn fenomenaal, hier wordt een nieuwe maatstaf gezet. De Michelin Pilot Sport 5 en ook de Goodyear Eagle F1 Asymetric 6 zitten vooral op rijeigenschappen op droog wegdek daar iets achter, maar compenseren dat met respectievelijk een betere slijtvastheid (Michelin) en minder afrolgeluiden (de Goodyear).
De Vredestein Ultrac Pro, de Yokohama Advan Sport V107 en de Firestone Firehawk Sport komen op droog weer in de buurt van het niveau van de Continental en de Bridgestone. Op nat wegdek scoren ze ietsje minder. De Falken Azenis FK520 is zowel op nat als op droog iets minder (maar nog steeds goed), maar dit is wel een voordelige keuze. We kijken dan overigens niet alleen naar de aanschaf, maar naar de combinatie van aanschafprijs, levensduur in km en brandstofverbruik. Een soort bandenkosten per kilometer dus. Een andere 4-sterren band die hierop goed scoort is de Nexen N Fera Sport.
De banden met 3 sterren hebben (lichte) tekortkomingen op enkele testonderdelen. Afhankelijk van de eigen eisen aan en verwachtingen van een band kunnen daar heel interessante kandidaten bij zitten. De Kumho is erg goed op nat wegdek en ook de Nokian doet het goed op nat. Voor mensen die nat het belangrijkst vinden, kunnen dit goede opties zijn.
Als je veel op de snelweg zit dan adviseren we je ook te kijken naar de score op rijeigenschappen bij droog wegdek. Een goede score op dit subonderdeel houdt in dat de band goed spoort en nauwkeurig stuurt met veel gevoel. Als deze scores minder goed zijn, dan merk je in de dagelijkse rijpraktijk dat er bij rechtuit rijden steeds kleine stuurcorrecties nodig zijn. Niet direct onveilig, maar zeker bij lange ritten wel vermoeiend.
De band met de laagste kilometerkosten is de Ceat SportDrive.
Remprestaties
We hadden al aangegeven dat de Continental en de Bridgestone ronduit indrukwekkende remprestaties neer zetten. Bij een noodstop op nat asfalt vanaf 80 km/h staat de testauto met deze banden na 28,4, resp 28,8 meter stil. Dat is echt heel, heel goed. Zelfs 31 meter op dit testonderdeel is nog steeds zeer goed.
De Giti is de op één na zwakste op dit onderdeel, die zit op 34,6 meter dat is nog steeds goed. De Doublecoin zit echter op 45,1 meter, dat is nog eens 10,5 meter verder dan de Giti, echt een wereld van verschil.
Tussen nummer 1 en nummer 17 zit 6,2 meter. Maar tussen nummer 17 en nummer 18 zit 10,5 meter. Als de auto met Continentals al stilstaat, komt de auto met DoubleCoin banden nog met een snelheid van 49 km/h voorbij razen. Of knalt er bovenop. Ongevallen met zulke snelheidsverschillen kunnen dramatische gevolgen hebben.
Slijtvastheid
Ook op het testonderdeel slijtvastheid vinden we grote verschillen. De beste band uit de test op dit onderdeel is de Doublecoin, maar die laten we maar even buiten beschouwing. Daarna komt de Michelin met de één na beste slijtvastheid, we hebben het dan over een te verwachte levensduur van 56.400 km. Ook de Bridgestone en de Goodyear komen boven de 50.000 km uit. Aan de onderkant van het spectrum vinden we de Giti met 33.600 km, die wijkt wel erg af van de norm of standaard verwachting van zo’n 40.000 km. De op één na hoogste slijtage zien we bij de Yokohama, die zit op 34.300 km en daar net iets boven zit de Firestone met 34.500 km.
Banden zijn de afgelopen jaren aanmerkelijk duurder geworden. Ook de kosten van balanceren en monteren zijn steeds verder gestegen. We zien ook dat er steeds meer Budget en Low-Budget banden verkocht worden, dat zal daar mee te maken hebben. In onze test hebben we, behalve budget banden, natuurlijk ook de Premium en de Kwaliteitsmerken vertegenwoordigd. Daarmee hebben we dan ook het hele prijs spectrum, van duur tot echt goedkoop, afgedekt in de test.
In deze test van echt sportieve banden, dus met de nadruk op optimale rijeigenschappen, zien we dat de premium merken niet teleurstellen en zonder uitzondering goed scoren. Met budgetbanden blijft het oppassen. We hebben goedkope banden in de test die echt slecht en zelfs gevaarlijk zijn. En we hebben goedkope banden die – ten opzichte van een goed niveau – slechts lichte tekortkomingen hebben en die we volmondig kunnen aanraden.
Kies banden op basis testresultaten en niet op basis van prijs. Het hoeft niet altijd een duur premium merk te zijn maar doe geen concessies aan veiligheid. Er zijn zeker goedkope alternatieven op de markt die goed scoren en veilig zijn. Gebruik testresultaten om erachter te komen welke dat zijn. Pas op met zomaar de goedkoopste op internet. Wij hebben vaak genoeg banden in de test gehad die echt slecht scoren en onveilig zijn.
In de tabellen zijn de testresultaten samengevat. Bekijk de tabel met in het achterhoofd de eigen eisen aan en verwachtingen van een band. Voor mensen die maar 5.000 km per jaar rijden zal slijtvastheid een minder belangrijke rol spelen dan voor veelrijders. Voor sportieve rijders zullen juist de prestaties op droog wegdek prioriteit hebben. Kijk dan even naar de extra uitgebreide tabel met de scores op de subonderdelen zoals remmen of rijeigenschappen. De subonderdelen vindt je na het doorklikken op een band in de tabel. Daar vindt je per band ook een uitgebreide testbeoordeling.
Tips bandenmaat 225/40 R18Y
- Wie goede prestaties onder alle omstandigheden en op alle onderdelen wil, kan het beste kiezen voor één van de banden met 4-sterrenbeoordeling.
- Wie optimale prestaties onder droge omstandigheden wil moet de Continental, Bridgestone, Vredestein, Yokohama of Firestone hebben.
- Voor wie prijs belangrijk is zolang het niet ten koste gaat van veiligheid, kan kiezen voor de Ceat, Nexen of Falken (we kijken hier naar de combinatie van aanschafprijs, levensduurverwachting in kilometer en brandstofverbruik).
- De meest duurzame band uit de test is de Michelin. Daar achter komen dan de Continental, de Goodyear en de Falken.
- De banden met de beste slijtvastheid uit de test zijn de Michelin en dan de Goodyear en de Bridgestone.
- Let er bij aanschaf op dat alle 4 de banden een vrijwel gelijke productiedatum (DOT code) hebben zodat ze dezelfde stand der techniek hebben.
- Koop geen nieuwe banden die ouder dan drie jaar zijn. De DOT-code geeft de productiedatum van een band aan in de code ww/jj (dus 0623 in de ovalen cirkel op de band staat voor productie in week 6 van 2023).
- Gebruik altijd vier banden van hetzelfde merk, model en type.
- Controleer regelmatig (minimaal eens per maand) zodat je rijdt met de juiste bandenspanning. Verhoog de spanning bij zware belading.
- Wissel de positie van de banden iedere 10.000 tot 15.000 km van voor naar achter om gelijkmatige slijtage te bevorderen. Zo gaan alle banden langer mee.
Waarom testen we banden?
Als je aan nieuwe banden toe bent, kun je niet eerst even een proefrit maken. En zelfs als dat zou kunnen, heb je daarmee niet het hele plaatje. Een zelfstandige beoordeling (of review) van aspecten als afrolgeluid of verbruik is nog wel mogelijk. Maar hoeveel grip er is in een noodsituatie op nat wegdek, wordt lastig. Het gevaar zit er in dat een te lange remweg of te weinig grip lang onopgemerkt blijft, totdat het in een noodsituatie ineens te laat is. Met onze bandentests kunnen we dit soort zaken wél in kaart brengen. Zo bieden we je advies en (keuze)hulp en proberen we je te beschermen tegen een (onveilige) miskoop.
Dit is hoe we testen:
De hele bekende premium merken met een groot marktaandeel, waar dus veel leden om vragen, worden vrijwel altijd getest. Verder vertegenwoordigen we het hele prijsspectrum – van premium aanbieder tot low budget-product – in de test. B-merken en low budget producten worden gekozen op basis van de volgende criteria: laagste prijs op internet, aantal advertenties, vertegenwoordiging op vakbeurzen en overige marketinginspanningen en zoekvragen van consumenten/leden op de internetsites van de testpartners. Ook wordt er gekeken naar zaken als wanneer een bepaalde band voor het laatst getest is en of een band, sinds een vorige test, gewijzigd of gemodificeerd is.
Samen met onze internationale partners kopen wij (anoniem) een hele stapel banden en slaan aan het uitproberen. Uniek aan onze test is dat alle testbanden worden gekocht bij bandenhandelaren. Zo voorkomen we dat we “geprepareerde of speciale” banden krijgen. De geteste banden zijn dus identiek aan de exemplaren die een consument koopt. Per geteste band kopen we - in drie fasen - minstens 32 exemplaren. Voor ieder testonderdeel wordt een nieuwe set gebruikt en we hebben extra sets achter de hand om te verifiëren of de kwaliteit van de series gekochte testbanden consistent is.
We testen op afgesloten circuits alle prestaties van de band, onder alle mogelijke omstandigheden die je kunt tegenkomen. Op droog wegdek wordt bijvoorbeeld de koersvastheid, de nauwkeurigheid van (en respons op) sturen en de gelijkmatigheid van sturen beoordeeld. Dan op hoge snelheid het gedrag bij spoorwisseling, achtereenvolgende bochten (slalom), het gedrag in het grensbereik van de banden, stabiliteit van de achteras en de bochtvastheid. Uiteraard testen we ook de remweg en de noodstop vanaf 100 km/h. Ook op nat wegdek doen we rijproeven en tests die we beoordelen in 5 onderdelen:
- Remmen
- Weerstand tegen aquaplaning bij rechtuitrijden
- Weerstand tegen aquaplaning in bochten
- Wegligging op een circuit (rondetijd en subjectieve beoordeling)
- Zijdelingse grip op een cirkelbaan
Wij testen het hele scala van prestaties van de band, onder alle mogelijke omstandigheden die je kunt tegenkomen. Voor zomerbanden gaat het dan om rijeigenschappen (gedrag in dagelijks verkeer), veilig weggedrag (gedrag in noodsituaties) en remmen op droog wegdek. Op nat wegdek testen we remmen, aquaplaning (zowel bij rechtuit rijden als in bochten) en wegligging en zijdelingse grip, zowel bij gewoon rijden als in noodsituaties.
De milieu-eigenschappen, of eigenlijk de milieu-impact van banden, wordt steeds belangrijker:
- De slijtvastheid van een band (hoeveel kilometer gaat hij mee) valt onder de milieuaspecten.
- Daar hoort ook de hoeveelheid vrijkomende slijtagedeeltjes bij (die als micro-plastics langs de kant van de weg achterblijven). Deze hoeveelheid meten we exact. Dit wordt uitgedrukt in mg/km/t: milligram per kilometer per 1.000 kg voertuigmassa. Dit staat gelijk aan een gram per 1.000 km, dit maakt het wellicht beter voor te stellen om hoeveel deeltjes het gaat. Slijtagedeeltjes ontstaan door het contact van de band met het wegdek en de op het wegdek liggende vervuiling (zand, stof, water). Ofwel tyre and road wear particles afgekort 'TRWP'.
- Ook het gewicht en het verbruik van de band vallen onder het blok milieu-eigenschappen. Een lichte band is een groot voordeel vanwege het verbruik, het materiaalgebruik en de productie.
- We beoordelen het afrolgeluid.
- Tenslotte wordt gekeken naar hoe duurzaam en milieuvriendelijk de band geproduceerd is. Zo kijken we of de band geen schadelijke stoffen bevat en of er bijvoorbeeld nog uitsteekseltjes of haartjes aan de band zitten. Dat is residu van het productieproces dat verder geen functie heeft, maar wel in het milieu terechtkomt als ze niet voor uitlevering verwijderd worden.
Het eindoordeel in onze test wordt opgebouwd uit 70% van het blok rijeigenschappen en veiligheid en 30% van het blok milieu-eigenschappen. Een band verdient alleen een goede eindbeoordeling als vastgesteld is dat alle eigenschappen van hoog niveau zijn.
Klik hier voor meer informatie over hoe we testen (PDF, 1.20mb)
Profieldiepte
Wij krijgen veel ledenvragen over de profieldiepte van de nieuwe band. Deze heeft tegenwoordig minder profieldiepte, wat leidt tot minder slijtagedeeltjes in de lucht. Uit onze tests blijkt dat die banden, ondanks fors minder profiel, nog steeds een heel lange levensduur (in kilometers) kunnen hebben.
Slijtage zomerbanden testen
De slijtage van de banden meten we grondig door in een konvooi van 4 identieke auto's 15.000 km te rijden op de openbare weg. Per auto een set testbanden, zodat we uiteindelijk voor deze test, in totaal 6 konvooien hebben rijden (zes omdat we in ieder konvooi van 4 auto’s steeds weer één keer dezelfde set (merk/type) testbanden laten meedraaien. Zo kunnen we konvooien weer onderling verbinden (externe invloeden uitsluiten) Elke 2500 km wordt er een scan gemaakt van het loopvlak van de band. Tegelijkertijd wordt de profieldiepte op 24 punten gemeten en het gewicht van de band wordt gemeten.
Zomerbanden én all seasonbanden getest
Net als vorig jaar hebben we dit jaar opnieuw én zomerbanden én all seasonbanden getest. De zomerbanden publiceren we nu, eind februari. De all seasonbanden test is nog niet helemaal afgerond. Deze banden draaien na het zomerbanden-testprogramma namelijk ook mee in het winterbanden-testprogramma. Eind juni publiceren we de nieuwste all seasonbandentest.