Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Zomerbandentest 2025

Bandenmaat 225/40 R18 onder de loep

Voor de zomerbandentest hebben we dit jaar de bandenmaat 225/40 R18 onder de loep genomen. Dit is een sportieve bandenmaat voor sportieve auto’s of uitvoeringen uit de middenklasse. Het is ook een bandenmaat die je vaak tegenkomt als er grotere lichtmetalen wielen gemonteerd worden, om het uiterlijk van de auto te verfraaien. We vinden deze banden en deze bandenmaat onder sportieve uitvoeringen van bijvoorbeeld de Audi A3, BMW 1 en 2-serie, Mercedes A en B-klasse, Seat Leon en Toyota Corolla. Wij kozen als testauto voor de VW Golf VIII. Net als vorig jaar hebben we dit jaar opnieuw én zomerbanden én all seasonbanden getest. De zomerbanden publiceren we nu, eind februari. Eind juni publiceren we de nieuwste all seasonbandentest.

De testresultaten

We hadden ook zelden zo’n groot verschil tussen de beste en de slechtste banden uit de test. Dat ligt zeker niet alleen aan het feit dat de beste banden zo goed zijn; het is in dit geval ook zo dat de slechtste echt slecht is.

Tips bandenmaat 225/40 R18Y

  • Wie goede prestaties onder alle omstandigheden en op alle onderdelen wil, kan het beste kiezen voor één van de banden met 4-sterrenbeoordeling. 
  • Wie optimale prestaties onder droge omstandigheden wil moet de Continental, Bridgestone, Vredestein, Yokohama of Firestone hebben.
  • Voor wie prijs belangrijk is zolang het niet ten koste gaat van veiligheid, kan kiezen voor de Ceat, Nexen of Falken (we kijken hier naar de combinatie van aanschafprijs, levensduurverwachting in kilometer en brandstofverbruik).
  • De meest duurzame band uit de test is de Michelin. Daar achter komen dan de Continental, de Goodyear en de Falken.
  • De banden met de beste slijtvastheid uit de test zijn de Michelin en dan de Goodyear en de Bridgestone.
  • Let er bij aanschaf op dat alle 4 de banden een vrijwel gelijke productiedatum (DOT code) hebben zodat ze dezelfde stand der techniek hebben.
  • Koop geen nieuwe banden die ouder dan drie jaar zijn. De DOT-code geeft de productiedatum van een band aan in de code ww/jj (dus 0623 in de ovalen cirkel op de band staat voor productie in week 6 van 2023).
  • Gebruik altijd vier banden van hetzelfde merk, model en type.
  • Controleer regelmatig (minimaal eens per maand) zodat je rijdt met de juiste bandenspanning. Verhoog de spanning bij zware belading.
  • Wissel de positie van de banden iedere 10.000 tot 15.000 km van voor naar achter om gelijkmatige slijtage te bevorderen. Zo gaan alle banden langer mee.

Waarom testen we banden?

Als je aan nieuwe banden toe bent, kun je niet eerst even een proefrit maken. En zelfs als dat zou kunnen, heb je daarmee niet het hele plaatje. Een zelfstandige beoordeling (of review) van aspecten als afrolgeluid of verbruik is nog wel mogelijk. Maar hoeveel grip er is in een noodsituatie op nat wegdek, wordt lastig. Het gevaar zit er in dat een te lange remweg of te weinig grip lang onopgemerkt blijft, totdat het in een noodsituatie ineens te laat is. Met onze bandentests kunnen we dit soort zaken wél in kaart brengen. Zo bieden we je advies en (keuze)hulp en proberen we je te beschermen tegen een (onveilige) miskoop.

Dit is hoe we testen:

Klik hier voor meer informatie over hoe we testen (PDF, 1.20mb)

Profieldiepte

Wij krijgen veel ledenvragen over de profieldiepte van de nieuwe band. Deze heeft tegenwoordig minder profieldiepte, wat leidt tot minder slijtagedeeltjes in de lucht. Uit onze tests blijkt dat die banden, ondanks fors minder profiel, nog steeds een heel lange levensduur (in kilometers) kunnen hebben.

Slijtage zomerbanden testen

De slijtage van de banden meten we grondig door in een konvooi van 4 identieke auto's 15.000 km te rijden op de openbare weg. Per auto een set testbanden, zodat we uiteindelijk voor deze test, in totaal 6 konvooien hebben rijden (zes omdat we in ieder konvooi van 4 auto’s steeds weer één keer dezelfde set (merk/type) testbanden laten meedraaien. Zo kunnen we konvooien weer onderling verbinden (externe invloeden uitsluiten) Elke 2500 km wordt er een scan gemaakt van het loopvlak van de band. Tegelijkertijd wordt de profieldiepte op 24 punten gemeten en het gewicht van de band wordt gemeten.

Zomerbanden én all seasonbanden getest

Net als vorig jaar hebben we dit jaar opnieuw én zomerbanden én all seasonbanden getest. De zomerbanden publiceren we nu, eind februari. De all seasonbanden test is nog niet helemaal afgerond. Deze banden draaien na het zomerbanden-testprogramma namelijk ook mee in het winterbanden-testprogramma. Eind juni publiceren we de nieuwste all seasonbandentest.

De beste pechhulp, altijd dichtbij 

We doen er alles aan je zo snel mogelijk in eigen auto weer op weg te helpen.

Je auto verzekeren 

Met een ANWB Autoverzekering ben je altijd verzekerd van de beste hulp bij een botsing of andere autoschade. Zo kun jij zonder zorgen de weg op.

Shop nu
Winterhulpjes voor de auto 

Van anti-ijsdeken en ruitenontdooier tot acculader, starthulp en sneeuwkettingen! Is jouw auto al winterklaar?

Private lease 

Steeds meer Nederlanders leasen hun privé-auto. Lees alles over private lease en ontdek of het ook wat voor jou is.