Test: snellaadstations (2021)
Steeds meer ‘elektrische automobilisten’ ruilen het tankstation in voor een snellaadstation. Werkt dat goed, hoe snel zijn die snelladers en is het er comfortabel? Wij testten tientallen snellaadstations vlak bij en direct aan de snelweg. Dit zijn onze belangrijkste bevindingen.
1: Veel snellaadstations bieden enorme laadvermogens
Het vermogen van laadpalen wordt uitgedrukt in kW. Een simpel thuislaadstation biedt 3,7 kW en een iets duurder model 11 kW. Dan ben je uren bezig voor een volle accu. Langs en vlak bij de snelweg vind je daarom steeds meer snellaadstations: die bieden vermogens tot wel 350 kW (Ionity, Fastned, Allego). Ofwel bijna 100 keer meer vermogen dan een simpele thuislader. Je bent echter óók afhankelijk van de maximale laadsnelheid van je elektrische auto. Goedkopere modellen halen 50 tot 100 kW. Wij deden steekproeven met een Audi E-Tron Quattro 55. Dit geavanceerde model heeft een maximale laadsnelheid van maar liefst 150 kW.
2: Veel snellaadstations zijn sober – behalve Fastned
Zo luxe als een elektrische auto als de E-Tron is, zo sober en kil zijn de snellaadstations. Pionier Fastned maakt de ervaring het prettigst. Daar sta je in elk geval overdekt, er is camerabewaking, er zijn altijd meerdere laadpalen en de stations zijn (tijdens onze steekproeven) schoon én goed onderhouden. Bovendien, bij de tientallen bezochte Fastned-stations was er slechts één defecte paal. Ook zijn ze het meest universeel: ze bieden standaard oplaadopties voor diverse laadaansluitingen (CCS, ChaDeMo, Mennekes en vaak een Tesla Adapter). Bovendien, je hebt bijna altijd keuze uit ‘snelle’ (175kW/350kW) en ‘langzame’ 50kW laadpalen.
3: Snellaadstations hebben vaak een ongunstige locatie – en amper faciliteiten
Fastned-stations liggen vrijwel allemaal direct aan de snelweg bij een tankstation. Klinkt handig, maar een groot aantal Fastneds ligt 100 tot 300 meter van het tankstation. Zeker in het donker geen fijn gevoel, ook omdat de verlichting op die parkeerplaatsen schaars is en veilige voetpaden tussen laadstation en tankstation soms ontbreken. Op extra’s als een wachtruimte, wifi of koffieautomaat hoef je bij snellaadstations al helemaal niet te rekenen. Dat geldt niet alleen voor Fastned, maar ook voor concurrenten als Allego, Tesla Superchargers en Ionity. Ook deze stations zijn niet zelden wat stilletjes – bijvoorbeeld in de hoek van een groot parkeerterrein.
Bekijk oplaadpunten op de kaart of in de ANWB Onderweg app
4: Allego en Ionity bieden de soberste snellaadstations
Allego en Ionity zijn het soberst. Zo zijn deze laadstations nooit overdekt. Voor de Allego’s moet je de snelweg vaak verlaten, ze zitten vaak bij een fastfood-locatie of hotel-restaurant. Voor Ionity-stations geldt hetzelfde, enkele uitzonderingen daargelaten (zoals Sandelingen-West (A16), Overbroek (A15) en Tolnegen (A1). Die locaties bij een restaurant zijn – zonder coronamaatregelen – handig: dan kun je binnen ook even fysiek ‘opladen’. Tijdens onze lockdown-inspecties waren de horecagelegenheden gesloten of kon je er alleen iets afhalen. Daarna was het noodgedwongen wachten in de auto tot we de stekker konden ontkoppelen. Een aantal van deze laadstations – vooral Ionity en Allego – liggen vaak op een paar minuten lopen van het veilige ‘restaurant’ – en dat dan alleen tijdens openingsuren.
5: Bij snellaadstations heb je (soms) kans op schade
Snelladen heeft weinig glamour. Zeker bij de onoverdekte stations, waar je tijdens een flinke regenbui doorweekt instapt na het opstarten van de ‘sessie’ en het aankoppelen van de stekker. Een goede paraplu in je achterbak is geen overbodige luxe... Ook zijn sommige stations (zoals enkele laadstations van Mister Green en Ionity's langs de snelweg) voorzien van vrachtwagen-werende obstakels – zoals smalle doorgangen tussen betonblokken, palen en hekken. Dat geeft kans op schade én het laadstation kun je dan door slechts één uitgang verlaten. Ook niet zo'n prettig idee.
6: Prima ontwikkeling: snellaadstations naast tankstations
Recente aanwinst zijn de Recharge-laadpalen bij een groeiend aantal Shell-stations. Deze snelladers vind je tussen de ‘normale’ pompen en dus vlak bij de shop. Dat geeft een veilig gevoel. Je staat immers in het zicht, tussen de andere auto’s, tijdens het laden kun je de gratis Shell-wifi gebruiken en makkelijk een bakkie halen. Bovendien zijn de Recharge-palen snel (160 tot 175 kW) en makkelijk. Helaas biedt slechts een fractie van de Shell-snelwegstations deze snellaadpalen (en een enkel station nog ‘langzame’ 50 kW laders). Toch lijkt Shell Recharge de toekomst. Vervangt elke tankketen een paar brandstofpompen door snelladers? Dan worden aparte snellaadstations op den duur overbodig. Inmiddels hebben ook enkele Total-stations de eerste snellaadpalen.
Plan je route en laadstops met de ANWB Routeplanner
7: Snelladen is niet goedkoop
Bij laadstations betaal je per app, laadpas en soms per pin of creditcard. Fastned heeft bijvoorbeeld een eigen app en met de app Smoov kun je bij meerdere aanbieders betalen. Zo'n laadpas of -app is de snelste en makkelijkste optie. Snelladen is per gereden kilometer ongeveer even duur als tanken van benzine. Gelukkig heb je snelladers alleen nodig voor lange ritten en is laden thuis of aan een gewone publieke laadpaal veel goedkoper. De gemiddelde automobilist is aanzienlijk minder kwijt aan elektriciteit dan aan benzine.
8: Tesla doet het helemaal zelf
Tesla heeft haar eigen Superchargers: snellaadstations vlak bij de snelweg, vaak bij een hotel of fastfoodrestaurant. Dat kost enkele minuten omrijden, en ook deze stations zijn sober. Groot zijn ze wel: vaak hebben ze minimaal 12 laadpalen. En zodra de horeca weer open is, hoef je niet in je auto te wachten. De laadkosten zijn voor iedereen gelijk:
€ 0,24 per kWh exclusief btw. Nu zijn er 31 laadstations actief en staan er nog 16 in de planning: met name in de Randstad en omgeving. Weinig verrassend: je kunt er alleen met een Tesla terecht.
9: Steekproeven: de laadsnelheid is dik in orde
Met de Audi E-tron 55 Quattro (maximale laadsnelheid 150 kW) deden we tientallen steekproeven van de laadsnelheid. Dat viel niet tegen: bij Fastned, Ionity, Shell NewMotion en Allego haalden we vaak snelheden tot 145 kW. Ionity was de enige aanbieder die 150 kW haalde: het maximum van de E-Tron. Omdat factoren als accupercentage bij aanvang, windsnelheid, temperatuur, andere gelijktijdig ladende auto’s etc. verschilden zijn steekproeven niet vergelijkbaar. ‘Razendsnel’ is het wel: zo'n tien minuten laden was vaak genoeg voor zo'n 100 km actieradius. Vooralsnog halen alleen duurdere elektrische auto’s die flinke laadsnelheden. Met goedkopere modellen moet je nog wat langer pauzeren voor je extra kilometers. Bij de Tesla Superchargers was ons aantal steekproeven te gering om algemene uitspraken kunnen doen.
NB: onze steekproeven van de laadsnelheid waren niet vergelijkbaar door o.m. verschillen in temperatuur, windsnelheid/-richting, accupercentage van de testauto etc. Daarom geven wij in bovenstaande tabel geen oordeel over de laadsnelheid. Toch waren wij in het algemeen aangenaam verrast over te laadsnelheid (zie punt 9 hierboven). Inclusief oordeel over de snelheid zouden met name Ionity en Allego een flink hoger eindoordeel halen. De keten Mister Green is niet opgenomen in het onderzoek omdat hier telkens slechts één paal aanwezig was – en wij de Mister Greens daarom niet beschouwen als een ‘station’. Bovendien lukte het slechts één keer om hier daadwerkelijk te laden.
Het onderzoek is uitgevoerd in januari 2021. De testresultaten zijn een momentopname