Welke fietsendrager kiezen en kopen?
Kies de beste fietsendrager voor jouw auto
Je fiets meenemen op de auto kan op diverse manieren. Kies je voor een fietsendrager op de trekhaak, op de achterklep of toch voor een dakdrager? We zetten alle verschillen en voor- en nadelen op een rij. Plus: welke fietsendrager is geschikt als je een elektrische auto rijdt?
Fietsendrager kopen: waar begin je mee?
Stel jezelf eerst altijd een aantal vragen voordat je een fietsendrager gaat kopen:
- Als je een trekhaak hebt: wat is de kogeldruk van je auto?
- Wat voor fietsen wil je vervoeren?
- Hoeveel kilo wegen deze fietsen samen?
- Wat is je budget?
- Hoe is het gesteld met je spierkracht? Want elektrische fietsen op een fietsendrager tillen, is een pittig karwei. Evenals fietsen plaatsen op het dak van je auto.
Afhankelijk van de antwoorden op deze vragen kun je bepalen welk type fietsendrager het meest geschikt voor je is. Zonder trekhaak valt een fietsendrager voor de trekhaak uiteraard af. Tenzij je een trekhaak laat monteren: reken er wel op dat een trekhaak laten monteren een flinke uitgave is (ca. € 800 tot wel € 2000).
Zonder trekhaak blijven de dakdrager voor fietsen en de achterklepdrager over. Deze zijn vooral geschikt voor lichtere fietsen, niet voor e-bikes. E-bikes vervoeren zonder trekhaak is helaas lastig.
Waarom is de kogeldruk van de trekhaak zo belangrijk?
Als je een fietsendrager voor de trekhaak wilt kopen, dan moet je eerst de kogeldruk van je auto weten. Kogeldruk is het maximale verticale gewicht dat mag rusten op de trekhaak, uitgedrukt in kilogram. Deze waarde wordt vastgesteld door de auto- én trekhaakfabrikant. Een middenklasse auto heeft gemiddeld een maximale kogeldruk van 50 tot 60 kilo. Grotere auto’s als SUV’s hebben vaak een kogeldruk van 75 kg of meer. Deze maximale kogeldruk bepaalt hoeveel én wat voor fietsen je mee kunt nemen op een fietsendrager voor de trekhaak.
Een e-bike weegt, vrijwel zonder uitzondering, minimaal 25 kilo. Een fietsendrager weegt tussen de 12 en 20 kilo. Je zult dus al snel op de maximale kogeldruk zitten. Dan is het dus niet verstandig meer dan twee fietsen te vervoeren. Je voorkomt problemen door niet boven het kritische punt te gaan zitten. Wordt de kogeldruk te hoog, dan kan dit invloed hebben op de rijeigenschappen van de auto en tot gevaarlijke situaties leiden. Een verzekeringsmaatschappij zal na een ongeval met een te zwaar beladen fietsendrager altijd vragen hebben.
Lees hier meer over kogeldruk en hoe je kunt berekenen hoeveel fietsen je mee kunt nemen
Kies je voor een dakdrager of fietsendrager op de trekhaak? Dan is het belangrijk dat je wielen goed in de goot passen, anders loop je het risico dat je fiets bij een hobbel of andere oneffenheid in de weg uit de goot schiet. Bij de aanschaf van een nieuwe e-bike en/of de aanschaf van een fietsendrager moet je dus rekening houden met de breedte van die goot en de fietsbanden. Zeker op de nieuwste e-bikes worden steeds vaker brede banden gemonteerd, soms wel van 55 mm of breder. Dan past de fiets niet op alle fietsendragers. Er zijn wel fietsendragers verkrijgbaar met goten voor bredere banden. Racefietsen hebben in de regel juist weer heel smalle velgen en banden. De meeste goten zijn daar wél voor geschikt.
Het gebruiksgemak van een opklapbare fietsendrager voor de trekhaak heeft een prijs: je betaalt snel meer dan € 400. Een ‘simpel’ exemplaar van goede kwaliteit (maar minder gebruiksvriendelijk) koop je vanaf ca. € 250. Je kunt ook met gemak een fietsendrager van drie keer die prijs vinden. De grotere, bekendere merken zijn in de regel iets duurder, maar doorgaans krijg je dan ook meer kwaliteit én gebruiksgemak. Duurdere modellen zijn vaak gebruiksklaar, die hoef je alleen maar uit te vouwen. Dat geldt niet voor alle goedkopere modellen: sommige moet je zelf nog grotendeels afmonteren.
Wil je een tweedehands fietsendrager kopen, bijvoorbeeld via Marktplaats? Ga dan altijd zelf kijken voor aanschaf. Enige technische kennis, om te zien of de drager wel voldoet, is dan een vereiste. Zo moeten de klemmen en spanbanden om de banden vast te zetten natuurlijk nog goed werken. Controleer ook of de verlichting het nog doet. Koop je liever een nieuwe drager? De ANWB verkoopt een rijk aanbod aan fietsendragers in verschillende prijsklassen.
1. Fietsendrager voor de trekhaak
Een fietsendrager op je trekhaak is gemiddeld duurder dan andere typen fietsendragers. De meeste modellen zijn wel makkelijk te bevestigen op de trekhaak. Op een trekhaakdrager kan je maximaal vier fietsen meenemen en de meesten zijn tegenwoordig ook geschikt voor e-bikes.
Dragers voor e-bikes hebben veel meer draagvermogen dan fietsendragers voor het dak of de achterklep. Houd wel altijd het maximale draagvermogen van de trekhaak in de gaten: niet álle modellen zijn al geschikt voor e-bikes. Ook goed om te weten: veel fietsendragers voor de trekhaak zijn kantelbaar. Je kunt dan nog steeds de kofferklep openen.
Pluspunten fietsendrager voor de trekhaak
+ Veel draagvermogen, veel modellen tot 30 kg per fiets
+ Veel merken hebben eenvoudige bevestiging op de trekhaak
+ Veel modellen kant-en-klaar geleverd
+ Meerdere onderdelen fixeren de fietsen: met name grijparmen en spanbanden
+ Geschikt tot drie e-bikes of vier gewone fietsen
+ Sommige modellen hebben ingebouwde ‘lift’: minder tillen
+ Optioneel verkrijgbare oprijgoten voorkomen tillen eveneens
+ Bij kantelbare modellen achterbak te openen
+ Veel modellen ook geschikt voor fietsen met middenmotor
+ Vaak geschikt voor fietsen met lange wielbasis (tot 140 cm)
Minpunten fietsendrager voor de trekhaak
- Niet geschikt voor aluminium- of gietijzeren trekhaken met specificatie GGG40
- Prijzig, al snel zo’n € 450 voor drager voor twee e-bikes
- Niet alle merken hebben makkelijke bevestiging
- Klemkracht op kogel schiet soms tekort, drager kan dan gaan draaien
- Deels belemmering zicht achterruit
- Diefstalgevoelig
- Parkeren en krappe bochten iets lastiger
- Witte kentekenplaat vereist
2. Fietsendrager voor de achterklep
Ook zonder trekhaak kun je fietsen met de auto vervoeren. Bijvoorbeeld met een fietsendrager voor de achterklep. Deze zijn zeer betaalbaar in vergelijking tot trekhaakdragers. Het laadvermogen is echter veel lager: ze zijn alleen geschikt voor lichte fietsen als mountainbikes, kinderfietsen en racefietsen. Zeker niet voor e-bikes! Controleer bij aanschaf ook of het type geschikt is voor jouw auto. Zo zijn auto’s met een grotendeels glazen achterklep of een spoiler niet geschikt voor deze dragers.
Pluspunten fietsendrager op achterklep
+ Prijs budgetmodellen: € 75 tot € 175
+ Geschikt tot drie fietsen
+ Geen witte kentekenplaat nodig*
* Zolang de fietsen de verlichting- en kentekenplaat niet het zicht ontnemen.
Minpunten fietsendrager op achterklep
- Als de fietsen de verlichting- en kentekenplaat blokkeren dien je een lichtbalk te plaatsen
- Minder stevig dan bevestiging op trekhaak
- Laag draagvermogen (gemiddeld ca. 15 kg per fiets, dus niet geschikt voor e-bikes)
- Past niet op elk type auto, bijv. modellen met spoiler of glazen achterklep
- Damesframe kan soms problemen opleveren
- Kofferbak kan niet altijd open (vaak wel)
- Verbinding tussen auto en fietsendrager vaak zwak
- Fietsen moeten hoger getild worden dan bij fietsendrager voor de trekhaak
- Belemmert zicht door de achterruit
- Sommige modellen zijn prijzig (vooral voor camperbusjes) > € 550
- Grotere kans op schade aan je auto
De Cruiser Deluxe 3 van Peruzzo is een achterklepdrager voor drie fietsen en shop je bij ANWB.
3. Fietsendrager voor op het dak
Met een fietsendrager voor op het dak is de bagage in de kofferbak altijd toegankelijk. Een dakdrager is ook handig wanneer je met een caravan rijdt. Met een dakdrager kun je maximaal drie fietsen vervoeren. Er kleven echter ook nadelen aan. Een dakdrager vangt bijvoorbeeld wind: daardoor gaat je brandstofverbruik omhoog en mogelijk heb je last van geluidsoverlast. Bij het inrijden van een tunnel of parkeergarage zul je daarnaast altijd rekening moeten houden met de hoogte van je auto. Tot slot is de bevestiging van een dakdrager een stuk lastiger dan de bevestiging van een fietsendrager op een trekhaak. Je moet ze immers letterlijk het dak op tillen. Zware fietsen als een e-bike zijn daardoor geen optie voor op het dak: dakdragers kunnen fietsen tot ca. 20 kilo dragen. Houd ook nog rekening met de maximale daklast van je auto. Deze varieert tussen de 50 en 100 kilo voor personenauto’s. Zelfs drie lichte fietsen van ca. 20 kg kun je dus niet op elk autodak plaatsen.
Pluspunten dakdragers voor fietsen
+ Prijs budgetmodellen: € 50 tot € 100 per drager (exclusief dakrails)
+ Geen trekhaak nodig
+ Maximaal drie fietsen
+ Combinatie met caravan
+ Kofferbak bereikbaar
+ Geen witte kentekenplaat nodig
+ Geen belemmering zicht achterruit
Minpunten dakdragers voor fietsen
- Alleen geschikt voor lichte fietsen (tot ca. 20 kg)
- Stormgevoelig, nadelig voor brandstofgebruik
- Mogelijk luidruchtig tijdens het rijden
- Lastige montage, kans op schade: liever niet alleen doen
- Auto aanzienlijk hoger: pas op in parkeergarages, tunnels etc.
- Zitten minder stevig vast dan fietsendrager op de kogel
Zoek naar dakdragers voor fietsen in de ANWB Webwinkel
4. Welke fietsendragers zijn geschikt voor elektrische auto’s?
Voor fietsendragers voor elektrische auto’s gelden dezelfde punten als bij fietsendragers voor andere auto’s. Toch is het een verhaal apart. Er zijn wettelijk gezien twee mogelijkheden: óf de auto wordt geleverd met trekhaak, als officiële optie van de fabrikant. Inmiddels bieden steeds meer elektrische auto’s een trekhaak. Zoals de Model 3, Y en X van Tesla, evenals de Jaguar I-Pace, Audi e-tron, Kia e-Niro en Mercedes-Benz EQC. Je kunt deze EV’s gebruiken om een caravan of aanhangwagen te trekken, maar ook om een fietsendrager op de trekhaak te zetten. Houd daarbij nóg meer rekening met de maximale kogeldruk. Voor een Tesla Model 3 met vier passagiers is die kogeldruk bijvoorbeeld slechts 20 kg: dat is ongeveer zo zwaar als de fietsendrager zelf, dus je kunt er dan geen fietsen meer op plaatsen.
Fietsendragers geschikt voor een elektrische auto bij de ANWB
Geen trekhaak op je EV?
Biedt de fabrikant van je elektrische auto of hybride géén trekhaak als optie? Dan mag je wettelijk gezien geen ‘gewone’ trekhaak laten monteren. De enige optie is dan een RMC fietsendragerhaak, ontwikkeld door het Nederlandse bedrijf Brink. Deze haken zijn voorzien van uitsteeksels op de kogel. Je kunt ze daarom niet gebruiken om een caravan of aanhangwagen te trekken. Wél om een fietsendrager op te plaatsen. Let wel: lang niet alle fietsendragers passen op zo’n RMC fietsendragerhaak. Een lijst van modellen die wel én niet passen, vind je hier.
Wil je je verder oriënteren op de juiste fietsendrager? Dan kan je de ANWB Fietsendrager vergelijker gebruiken, waar je verschillende soorten dragers, merken en tientallen modellen met elkaar kan vergelijken.