Belangenbehartiging en de fiets
ANWB Belangenbehartiging houdt de ontwikkeling op fietsgebied in de gaten en komt, waarnodig, op voor de belangen van de fietser.
Bekijk de infographic in pdf-formaat
Bij de angst voor fietsdiefstal speelt vooral het financiële verlies en het zonder fiets staan op het moment dat deze nodig is. is Bij één op de acht ANWB-leden is in de afgelopen drie jaar een fiets gestolen. De top 3 plekken waar fietsen het meest gestolen worden zijn:
- Winkelgebied 29 %
- Treinstation 21 %
- Rond het huis 21 %
Twee sloten
De ANWB raadt fietsers aan twee sloten te gebruiken en de fiets ergens aan vast te zetten, ook als de fiets maar even wordt gestald of deze in de voortuin staat.
Het gebruik van twee sloten is weliswaar toegenomen ten opzichte van 2013, maar nog steeds zet een derde van de leden de fiets maar met één slot vast. Bewaakte fietsenstallingen worden net zo vaak gebruikt als vijf jaar geleden, ruim een derde gebruikt deze voorzieningen. Het gebruik van een track en trace-systeem is nu nog te verwaarlozen, maar de ANWB ziet daar wel potentie in.
Gezondheid en gemak
Gezondheid is een veel genoemde reden om de fiets te kiezen. Ook mentale gezondheid is volgens de leden belangrijk. Een andere veel genoemde reden is het gemak en de snelheid waarmee men op de bestemming kan komen met de fiets. De fiets brengt de bezitter vaak dichter bij het einddoel en je kan soms op plekken komen waar hij of zij met de auto niet kan komen. Zeker binnen de bebouwde kom of in natuurgebieden. Ook geven ANWB-leden aan dat zij fietsen vanwege de flexibiliteit: men hoeft geen rekening te houden met het vinden van parkeerplaatsen of vaste vertrektijden.
Fietsdiefstal voorkomen
De ANWB onderneemt een aantal dingen om fietsdiefstal te voorkomen; de bond geeft informatie en tips, de ANWB is partner in de stichting ART die fietssloten keurt. En de ANWB heeft de Blijven Fietsen Fietsverzekering geïntroduceerd. Dat is een verzekering met track en trace waardoor een gestolen fiets teruggevonden kan worden.
Dit vind je misschien ook interessant:
De regels voor een fiets van de zaak worden een stuk eenvoudiger. Voor privégebruik van een leasefiets moet je voortaan 7 procent van de waarde bij je inkomen optellen, zo maakte het kabinet op Prinsjesdag 2018 bekend.
De huidige regels voor een leasefiets zijn te ingewikkeld
Als je een leasefiets hebt, moet je precies het aantal kilometers bijhouden dat je privé fietst en welk voordeel je daarvan hebt. Kosten voor onderhoud, reparatie en eventueel stroomverbruik mag je daar weer van aftrekken. Dit levert zo'n papierwinkel op dat bijna niemand aan een leasefiets begint.
Diverse instanties hebben voor versimpeling gepleit
De ANWB heeft samen met RAI Vereniging, Bovag, Fietsersbond, leaseclub VNA en Natuur en Milieu gepleit voor simpelere regels voor de leasefiets. Vooral bij een elektrische fiets of een speed pedelec is de hoge aanschafprijs vaak een drempel.
Net als voor de leaseauto gaat voor het privégebruik van de leasefiets een vaste bijtelling gelden. Voor de leasefiets wordt dat een bijtelling van zeven procent van de waarde van de fiets, maakt het kabinet op Prinsjesdag bekend. Een e-bike van 2000 euro kost je dan afhankelijk van je inkomen tussen de 4,33 en 5,75 euro per maand. Voor een iets duurdere lease-pedelec (3500 euro) moet je rekenen op een bijtelling van 7,50 tot 10 euro per maand.
De fiscale fietsregeling maakt deel uit van het Belastingplan 2019 en wordt in het najaar met de Tweede Kamer besproken. Na akkoord van de Tweede Kamer wordt de wet in 2019 geïmplementeerd en treedt vanaf januari 2020 in werking.
Representatief onderzoek toont aan dat de helft van de ANWB-leden met een e-bike weleens problemen heeft meegemaakt met de accu. Ook geven leden aan dat ze onvoldoende geïnformeerd zijn over het onderhoud en de levensduur van de accu. De ANWB vindt dat onduidelijkheid en onzekerheid bij gebruikers van e-bikes over de accu’s de verdere groei en populariteit van de e-bike niet in de weg mogen staan en zal de branche hierop aanspreken.
Signalen van leden
De bond ontvangt al langer signalen van ANWB- leden, bijvoorbeeld over de tegenvallende levensduur en prestaties van de kostbare accu’s en de onduidelijkheid over de waarde van tweedehands e-fietsen. Het opladen van accu’s zorgt ook voor problemen. Daarom heeft de ANWB nader onderzoek gedaan naar de ervaringen van de ANWB-leden.
Ruim een kwart van de ondervraagden heeft weleens meegemaakt dat de accu snel leeg is. Bij de aanschaf van de e-bike is de helft van de mensen niet of onvoldoende geïnformeerd over het belang van het goed onderhouden van een accu. Ook zijn e-bike bezitters niet op de hoogte van de vervangingskosten van accu’s. Het vervangen van een accu kost tussen de 300 en 600 euro.
Gebruikers zijn slecht op de hoogte hoe zogenaamde ‘diepontladingen’ (de accu te ver leeg rijden waardoor hij onbruikbaar wordt) worden voorkomen. Ook is onduidelijk hoe je het beste de accu bewaart als de fiets langere tijd niet wordt gebruikt, zoals in de winterperiode. Voor een deel ligt dat wel aan de consument zelf omdat de helft de gebruiksaanwijzing niet leest.
Problemen met de accu werden in twee derde van de gevallen naar tevredenheid door de leverancier opgelost. Vervanging en of revisie van accu’s vindt plaats als zo rond de 7500 kilometer met de fiets is afgelegd.
E-bike bezit
Eén op de drie ANWB-leden is in het bezit van een e-bike die zij al een jaar of drie in bezit hebben. Ongeveer een kwart van de mensen die nu nog geen e-bike bezit, overweegt om op korte termijn er een aan te schaffen. Dat doen zij voornamelijk bij fietsspeciaalzaken en via websites van fabrikanten. Voor deze groep is de website van de ANWB en de online keuzehulp ANWB E-bike vergelijker een belangrijke informatiebron.
Onderhoudstips voor je e-bike accu
In 2017 gaf 48% van de ANWB-leden met een e-bike aan problemen te hebben gehad met hun fietsaccu. Het gaat om zo’n 600.000 ANWB-leden. Reden voor de bond om de informatievoorziening te onderzoeken: websites, handleidingen en telefonische informatievoorziening van 20 fietsfabrikanten werden onder de loep genomen. Het onderzoek werd toegespitst op drie belangrijke punten: prijs van de vervangende accu, tips over goed gebruik van de accu én de levensduur.
Prijzen
De gemiddelde prijs van een vervangende accu van 20 geteste fietsen in de ANWB e-bike test 2018 is € 551,-. De prijzen liepen uiteen van 'slechts' € 299,- (Brinckers) tot maar liefst € 949,- (QWIC). Opvallend is dat merken de vervangende prijs van de accu’s zelden noemen op hun sites: dat doen slechts zes van de 20 merken, waarvan drie merken pas na het versturen van onze onderzoeksresultaten. Zo kan de consument voor onverwacht hoge kosten komen te staan bij een defecte accu. Telefonisch werden de prijzen vaak wel gewoon gegeven.
Informatievoorziening
Ook de informatievoorziening over levensduur en goed gebruik van de accu moet daarom veel beter. Veel merken doen geen enkele concrete uitspraak over de levensduur van een accu of verzuimen voldoende tips voor goed, levensverlengend gebruik te geven. Van de 20 merken scoort meer dan de helft onvoldoende: zes merken krijgen ‘slecht’ voor hun informatievoorziening, zeven merken ‘matig’ en 5 fabrikanten ‘redelijk’. Slechts twee merken (Amslod en Rivel) scoren ‘goed’.
Meer duidelijkheid
De ANWB vindt het verontrustend dat een duur onderdeel als de accu van een e-bike met beperkte levensduur zo weinig aandacht krijgt. De ANWB pleit voor transparantie (duidelijkheid over vervangende prijzen), redelijke prijzen voor vervangende accu’s én heldere, duidelijke informatie over het optimaliseren van de levensduur van de accu. Dit is niet alleen in het belang van de consument, maar zeker ook van fabrikant zelf (minder klachten) en het milieu.
Aanpassingen
Naar aanleiding van dit onderzoek hebben Amslod, Rivel en Dutch ID direct aanpassingen gedaan aan hun website en onder meer de prijzen van accu’s toegevoegd. Popal, Gazelle, Cortina, Brinkers, Giant, B’Twin en Stella hebben aangegeven hun informatie op korte termijn te verbeteren.
Onderzoek accu en e-bike test
anwb.nl/onderzoek accu
e-bike test 2018
e-bike test 2019
budget e-biketest 2020
overzichtstabel met waarderingen
Accu's van e-bikes zorgen vaak voor problemen en hoge onverwachte kosten: als de oude accu het begeeft, kan een nieuwe accu wel zo’n € 1000,- kosten. De voorlichting van veel fabrikanten schiet ernstig tekort. Dat blijkt uit onderzoek van de ANWB.
In 2017 gaf 48% van de ANWB-leden met een e-bike aan problemen te hebben gehad met hun fietsaccu. Het gaat om zo’n 600.000 ANWB-leden. Reden voor de bond om de informatievoorziening te onderzoeken: websites, handleidingen en telefonische informatievoorziening van 20 fietsfabrikanten werden onder de loep genomen. Het onderzoek werd toegespitst op drie belangrijke punten: prijs van de vervangende accu, tips over goed gebruik van de accu én de levensduur.
Prijzen
De gemiddelde prijs van een vervangende accu van 20 geteste fietsen in de ANWB e-bike test 2018 is € 551,-. De prijzen liepen uiteen van 'slechts' € 299,- (Brinckers) tot maar liefst € 949,- (QWIC). Opvallend is dat merken de vervangende prijs van de accu’s zelden noemen op hun sites: dat doen slechts zes van de 20 merken, waarvan drie merken pas na het versturen van onze onderzoeksresultaten. Zo kan de consument voor onverwacht hoge kosten komen te staan bij een defecte accu. Telefonisch werden de prijzen vaak wel gewoon gegeven.
Informatievoorziening
Ook de informatievoorziening over levensduur en goed gebruik van de accu moet daarom veel beter. Veel merken doen geen enkele concrete uitspraak over de levensduur van een accu of verzuimen voldoende tips voor goed, levensverlengend gebruik te geven. Van de 20 merken scoort meer dan de helft onvoldoende: zes merken krijgen ‘slecht’ voor hun informatievoorziening, zeven merken ‘matig’ en 5 fabrikanten ‘redelijk’. Slechts twee merken (Amslod en Rivel) scoren ‘goed’.
Meer duidelijkheid
De ANWB vindt het verontrustend dat een duur onderdeel als de accu van een e-bike met beperkte levensduur zo weinig aandacht krijgt. De ANWB pleit voor transparantie (duidelijkheid over vervangende prijzen), redelijke prijzen voor vervangende accu’s én heldere, duidelijke informatie over het optimaliseren van de levensduur van de accu. Dit is niet alleen in het belang van de consument, maar zeker ook van fabrikant zelf (minder klachten) en het milieu.
Aanpassingen
Naar aanleiding van dit onderzoek hebben Amslod, Rivel en Dutch ID direct aanpassingen gedaan aan hun website en onder meer de prijzen van accu’s toegevoegd. Popal, Gazelle, Cortina, Brinkers, Giant, B’Twin en Stella hebben aangegeven hun informatie op korte termijn te verbeteren.
Onderzoek accu en e-bike test
anwb.nl/onderzoek accu
e-bike test 2018
e-bike test 2019
overzichtstabel met waarderingen
1,2 miljoen ANWB-leden hebben een e-bike. 1 miljoen leden overwegen er één te kopen. De ANWB vindt de e-bike één van de vervoersmiddelen van de toekomst, dus dit is een mooie en positieve ontwikkeling! Eén specifiek element van de e-bike baart de ANWB echter zorgen: de accu.
Fietsaccu-onderzoek
In 2017 heeft de ANWB onderzoek gedaan naar gebruik en onderhoud van de accu. Bijna de helft van de ANWB-leden met een e-bike blijkt weleens problemen te hebben gehad met de accu, dit gaat bijna om 600.000 leden! Leden geven ook aan dat ze onvoldoende geïnformeerd zijn over het onderhoud en de levensduur van de accu. Goed onderhoud is echter essentieel voor de levensduur van je accu.
In 2018 hebben we de informatie onderzocht die consumenten krijgen bij de aankoop van een e-bike. Is die informatie volledig en transparant? Is er voldoende aandacht voor het onderhoud, de actieradius, de levensduur en de vervangingskosten van de accu? In de Kampioen van mei zijn de resultaten van het onderzoek gepresenteerd. Wat blijkt? In handleidingen en op websites is nauwelijks informatie te vinden over de vervangingswaarde van accu’s. Ook over de levensduur schiet de informatie te kort. Slechts een enkele fabrikant meldt dat accu’s een beperkte levensduur hebben.