Betalen en als het even niet uitkomt
Betalen
Je hebt 28 dagen de tijd om je factuur te betalen.
- Op de factuur staat de datum vóór wanneer wij de betaling ontvangen moeten hebben.
- Je kan het zelf overmaken of via iDEAL betalen achter Mijn ANWB.
- Is je betaalwijze automatische incasso dan staat op de factuur de datum omstreeks wanneer wij de contributie via de bank zullen incasseren.
Betalingsregeling
Lukt het niet om de factuur in 1 keer te betalen? Geen paniek, dat overkomt iedereen wel eens. Je kunt een betalingsregeling aanvragen in Mijn ANWB.
Als je zo snel mogelijk een regeling aanvraagt, kost het je verder niets. Want als de betaaldatum al wat langer geleden is, zal het openstaande bedrag inmiddels zijn opgehoogd met wettelijke rente en incassokosten. Je kunt nog steeds een betalingsregeling aanvragen, alleen niet meer via Mijn ANWB. In de correspondentie die je ontvangt, staat hoe je dit kunt doen.
Of wil je vanaf de eerstvolgende factuur liever maandelijks betalen? Klik hier voor de mogelijkheden.
- We spreiden het bedrag over een aantal termijnen, zodat je minder in één keer hoeft te betalen.
- Hoeveel termijnen en hoeveel je per keer betaalt, hangt af van het totaalbedrag. Dit laten we weten bij je aanvraag.
- Je ontvangt een bevestiging per e-mail. Zorg er dus voor dat deze juist is.
- Vijf dagen voor elke termijn ontvang je per e-mail van ons bericht om de nieuwe termijn aan ons over te maken.
- Doe het op tijd, want als je een termijn niet nakomt, vervalt de regeling en moet je weer het totale – resterende – bedrag in één keer betalen.
Betaalachterstand - herinneringen
Hebben wij op genoemde datum nog geen (complete) betaling ontvangen of als de automatische incasso is mislukt, herinneren we je hier drie keer aan.
Bij de eerste herinnering krijg je nog 7 dagen de tijd om te betalen. Vanaf de tweede herinnering zullen wij geen diensten meer verlenen, totdat wij je betaling ontvangen hebben. De derde herinnering is tevens de Ingebrekestelling – we brengen € 6,- incassokosten in rekening.
In principe sturen we alleen een herinnering als je nog niet hebt betaald. Maar het is altijd mogelijk dat je het openstaande bedrag vlak voor onze herinnering hebt overgemaakt, waardoor je deze ten onrechte hebt gekregen. Ook kan de automatische betaling zijn mislukt.
Kijk altijd even in Mijn ANWB of er nog een openstaande factuur staat. Is dat niet het geval, dan kun je de herinnering negeren. Staat er nog wel een bedrag open? Dan kun je dit makkelijk betalen via internetbankieren of de iDEAL-link in Mijn ANWB.
Je ontvangt een herinnering, omdat de incasso is mislukt. We vragen je om het nu zelf over te maken; we proberen geen tweede keer om het bedrag van je rekening af te schrijven. In Mijn ANWB kun je je bankgegevens checken, zodat de automatische incasso een volgende keer wel goed gaat. Deze herinnering kun je hier ook ter plekke met iDEAL betalen.
Betaalachterstand - incasso
Als we na drie betalingsherinneringen je betaling nog niet ontvangen hebben, zullen wij verdere incassomaatregelen treffen. Je krijgt nog de kans om het openstaande bedrag aan ons te betalen, maar het zal zijn opgehoogd met incasso- en bijkomende kosten.
- De incassokosten kunnen, op grond van artikel 6:96 BW en het bijbehorende Besluit vergoeding incassokosten, oplopen tot 15% van het openstaande bedrag met een minimum van € 40,-.
- Ook overige bijkomende kosten, zoals een deel van de BTW (dat wij niet kunnen verrekenen), en wettelijke rente over het openstaande bedrag komen dan voor je rekening.
- De eerder in rekening gebrachte € 6,- van de ingebrekestelling komen wel te vervallen.
- Betaal je nog niet, dan zullen we incassobureau TKB inschakelen. Dat kan betekenen dat er meer kosten, zoals gerechtskosten, ook voor je rekening gaan komen.
Er zijn drie manieren om te reageren:
- Via een reply op de ontvangen e-mail.
- Via de link in de e-mail ‘het online dossier van de zaak’ en laat een bericht achter.
- Of via www.factuurinzien.nl. Om in te loggen heb je het toegestuurde zaaknummer en pincode nodig. Voor de veiligheid wordt ook altijd naar je postcode en huisnummer gevraagd.
Er zijn twee manieren om te reageren:
- Via de website van TKB. Om op de website te komen, heb je een account nodig – dat maakt TKB voor je aan. TKB stuurt je een dossiernummer en wachtwoord waarmee je kunt inloggen.
- Of via een e-mail aan: ANWBleden@tkb.nl
Maandelijks betalen
Komt betalen per maand beter uit? Je kunt dit zelf regelen in Mijn ANWB. Heb je al een factuur ontvangen? Neem dan contact op met ons Leden Service Center. Dan kijken we wat de mogelijkheden zijn. Wij bieden maandelijks betalen aan voor de volgende producten:
- Wegenwacht Instap, Standaard ,Compleet
- Wegenwacht Fiets
Er zijn wel twee voorwaarden verbonden aan deze betaalfrequentie:
1. de maandelijkse contributie wordt automatisch geïncasseerd;
2. je ontvangt de administratieve communicatie via e-mail.
Is je vraag nog niet beantwoord?
Geen zorgen neem een kijkje op onze FAQ pagina. Hier vind je de antwoorden op vragen over de factuur van de ANWB, de betaalmethoden en de automatische incasso.
Deel deze pagina