Storingen voorspellen met big data
13 juni 2022
De wereld van de zakelijke mobiliteit verandert in hoog tempo. Dit heeft verregaande gevolgen: óók voor de pechhulp van de ANWB. Is de Wegenwacht straks nog nodig? “Wat er ook gebeurt, de berijder blijft voor ons centraal”, vertelt Willem Aal, directeur ANWB Zakelijk. “Wij houden mensen mobiel. Nu en in de toekomst.”
Denk eens vijf jaar vooruit. Je komt met pech langs de weg te staan. Bellen naar de Wegenwacht hoeft niet. Zodra je stilstaat, komt er een melding op de app dat de Wegenwacht werkt aan het probleem. Op afstand voeren ze een software update door en 10 minuten later ben je weer mobiel. Is dat de toekomst? “Dit gaat zeker gebeuren, maar als onderdeel van onze brede zakelijke dienstverlening”, voorspelt Willem Aal.
“Op dit moment spelen er diverse ontwikkelingen naast elkaar. Er komen nu steeds meer connected cars. Die kun je inderdaad op afstand uitlezen en soms repareren. Er zijn steeds meer elektrische auto’s en die hebben minder vaak en andersoortige pech dan een auto met verbrandingsmotor. Daarnaast zien we dat de mobiliteit verandert: fabrikanten richten zich rechtstreeks tot consumenten en leasemaatschappijen worden mobiliteitsprovider. Wij volgen die ontwikkelingen en spelen daarop in met nieuwe diensten.”
Storingen voorspellen
Met elektrische auto’s en connected cars worden data steeds belangrijker. “De auto is een voortdurende bron van gegevens. Hieruit maken wij verbanden tussen automodellen, rijstijlen, kilometrages en meer,” vertelt Aal. “Daarmee weten wij vaker van tevoren dat een auto pech kan krijgen. Nu al gebruiken we een accu-algoritme, dat nauwkeurig voorspelt wanneer de accu defect raakt. Die vervangen we dan vóór de berijder met problemen stilstaat. We werken ook aan zulke algoritmes voor andere onderdelen.”
Update of lekke band?
Connected cars bieden ook de mogelijkheid om softwarematige storingen met een over-the-air update te verhelpen. “Soms kan dat. Maar bij een lekke band – regelmatig de oorzaak van pechgevallen – moet ook in de toekomst nog steeds de Wegenwacht komen. Wel kunnen we connected cars nu al op afstand uitlezen. Heeft iemand pech, dan bepalen we met deze data snel en accuraat wat er mis is. Ook kijken we dan of een software update of fysiek bezoek van de Wegenwacht nodig is. Of dat transport van de auto en vervangend vervoer de oplossing is. We noemen dat first time right. Het zal steeds minder vaak voorkomen dat de Wegenwacht pas bij aankomst constateert dat hij de schade niet langs de weg kan verhelpen.”
Willem Aal, directeur ANWB zakelijk: “We benaderen de pechhulp meer per geval. Daarbij blijft de berijder centraal staan.”
Mensen mobiel houden
Maar er zit meer verandering in de lucht. Door de verschuiving van bezit naar gebruik én de bredere visie op mobiliteit, gaat ook de Wegenwacht anders werken. “Vroeger bleef iemand bij zijn auto wachten tot die was gemaakt. Nu treffen we mensen met privé-auto’s, deelauto’s, private of zakelijke leaseauto’s. Die hoeven niet per se met diezelfde auto verder. Dus vragen we vaak wat onze klant wenst,” benadrukt Willem Aal. “We benaderen de pechhulp meer per geval. Daarbij blijft de berijder centraal. Die willen we mobiel houden. Daar staat ANWB Zakelijk voor.” Dat geldt in Nederland en in heel West - en Zuid-Europa. “We werken nauw samen met zusterverenigingen in Europese landen. Zaken als het accuprotocol en andere softwarematige oplossingen ontwikkelen we in Europees verband. De zakelijke rijder kan door heel Europa dus rekenen op dezelfde service.”
Bekijk ook
Connected Services
ANWB Alarmcentrale breidt digitalisering uit
Data uitlezen met Smart Driver
Mogelijkheden autodata breiden zich snel uit
Deel deze pagina