Benzine, diesel, LPG of toch elektrisch?
Tankstations bieden een flink aantal verschillende brandstoffen aan en dan zijn daar nu ook nog laadpalen voor elektrische auto’s bijgekomen. Elke brandstof heeft zijn eigen specifieke eigenschappen en daarbij horende voor- en nadelen, al wil je onderaan de streep vooral weten welke brandstof voor jou het goedkoopst is.
Elke brandstof heeft voor- en nadelen
Verreweg de meeste auto’s rijden op benzine of diesel. Een kleiner deel van het wagenpark rijdt op LPG, elektriciteit of een andere alternatieve brandstof. Hoewel elektriciteit strikt genomen geen brandstof is, maar een energiedrager, zullen we voor de leesbaarheid het woord brandstof gebruiken om zowel benzine, diesel, LPG als ook elektriciteit aan te duiden.
Elke brandstof heeft zijn eigen specifieke voor- en nadelen. Er is dan ook niet één brandstof aan te wijzen die in alle gevallen als beste uit de bus komt. Wat voor jou de meest geschikte brandstof is, hangt dan ook af van factoren als het aantal kilometers dat je per jaar rijdt en je budget. In onderstaande tabel nemen we alvast kort de belangrijkste voor en nadelen per brandstof met je door.
Bereken je autokosten
Benieuwd wat je eigen auto je per kilometer kost of wil je graag een elektrische occasion vergelijken met eentje met diesel- of benzinemotor? Het kan met de ANWB Autokostentool. Je kunt eenvoudig op basis van kenteken of merk en type berekeken wat een auto je ongeveer per maand en per kilometer kost. Zo kun je snel uitrekenen welke nieuwe of gebruikte auto in jouw geval het voordeligst is.
Voordelen | Nadelen | |
---|---|---|
Benzine |
|
|
Diesel |
|
|
LPG |
|
|
Elektrisch |
|
|
Plug-in hybride |
|
|
OPMERKING: de brandstofprijzen zijn de laatste jaren onderhevig aan flinke schommelingen. Afgelopen jaar bleek dat diesel ineens duurder was dan benzine. Dit houdt in dat de hogere MRB op diesel op die momenten in het nadeel werkt voor dieselrijders: én hogere literprijzen én hogere MRB. Check daarom de brandstofprijzen in de ANWB Onderweg app. Dan weet je waar je het voordeligst tankt in jouw omgeving.
Ook elektrische rijders moeten goed opletten waar ze laden. Als thuisladers kun je bij een variabel energiecontract soms duurder uit zijn dan op straat. Vergelijk dus eerst je eigen elektriciteitstarief met dat van de verschillende aanbieders van laadpassen, waaronder de ANWB Laadpas.
Labels aan de pomp
Voorheen was het in het buitenland opletten geblazen. Wat wij diesel noemen, heet in Frankrijk vaak 'gazole' en in Tsjechië 'mazot'. In Denemarken is benzine 'blyfri', terwijl men in Spanje spreekt over 'gasolina'. Om dit soort verwarring aan de pomp te voorkomen, vind je tegenwoordig overal binnen de Europese Unie dezelfde labels op de pomp. Per brandstof gaan we hieronder dieper in op de verschillende soorten. Belangrijk om te weten - zie ook onderstaande foto - is dat ronde labels benzine aanduiden, vierkante labels diesel en ruitvormige labels gas.
Meer weten over benzine, diesel, LPG of elektrisch rijden?
Benzine (Europese aanduiding: E10 en E5)
Hoewel benzine de duurste brandstof is, rijden verreweg de meeste auto's in ons land op deze brandstof. Wie weinig kilometers maakt, is waarschijnlijk onder aan de streep het voordeligste uit met een benzineauto. In Nederland rijden we vooral op Euro 95 (Europese aanduiding E10) of Superplus 98 (Europese aanduiding E5). In onder andere Frankrijk en Scandinavische landen kan je ook E85 aantreffen. Maar hoe zit het ook al weer met E10- en E5-benzine? Je vindt hier alles over over benzine.
Diesel (B7)
Wie voorheen veel kilometers maakte koos al snel voor een dieselauto. Tegenwoordig is dat door milieuzones en dieselschandalen al lang niet meer zo vanzelfsprekend. Is het nog verstandig een dieselauto te kopen en waarom staat er tegenwoordig B7 op de vulpistolen?
LPG
Nu diesel flik aan populariteit moet inleveren zou je verwachten dat autogas weer meer in trek komt. Het tegendeel blijkt waar, het aantal auto's op LPG neemt al lange tijd fink af. Terecht, of heeft deze schonere en bovenal fors goedkopere brandstof nog toekomst?
Elektriciteit
Elektrisch rijden verschilt op zoveel manieren van rijden met een auto op benzine of diesel, dat de ANWB een heel platform heeft ingericht om antwoord te geven op alle vragen die er zijn. Van het opladen tot de milieu-impact en van de kosten tot de vraag of je een caravan kunt trekken met een elektrische auto.
Lees alles over elektrisch rijden
Hybride aandrijfvormen
Hybride betekent volgens de Van Dale een 'kruising', in het geval van auto's een kruising tussen een brandstofmotor en elektrische techniek. Er zijn ruwweg drie soorten hybrides te onderscheiden, de mild-hybrid, de 'gewone' hybride en de plug-inhybride. Een gewone hybride kan een kleine afstand volledig elektrisch rijden, maar hoef je niet aan een laadpaal op te laden. Een mild-hybrid is eenvoudiger van opzet en kan niet volledig elektrisch rijden, maar kan door ondersteuning en het opslaan van remenergie wel zuiniger rijden dan een auto zonder hybride-techniek.
Een plug-inhybride (ook wel PHEV genoemd) legt gemiddeld zo'n 60 kilometer volledig elektrisch af met een volgeladen accu. Is deze leeg, dan schakelt de auto over op de verbrandingsmotor. Ten opzichte van een gewone hybride heeft een plug-in vaak een grotere accu en kun je hem opladen aan een laadpaal. Wie zijn plug-inhybride consequent oplaadt, zal flink zuiniger rijden dan met een vergelijkbare conventionele auto. Een interessante overweging voor wie zuiniger wil rijden, maar de overstap naar volledig elektrisch nog niet kan of wil maken. Hybrides zijn er zowel met benzine- als met dieselmotor.
Alternatieve brandstoffen
Een heel klein gedeelte van het Nederlandse wagenpark maakt gebruik van een andere energiedrager dan benzine, diesel, lpg of elektriciteit. Zo zijn er enkele duizenden auto’s op aardgas, vaak als CNG aangeduid, en worden er sinds kort ook mondjesmaat waterstofauto’s verkocht. Is waterstof de 'brandstof' van de toekomst?
Afschrijving en omslagpunt
Het type brandstof dat jouw auto gebruikt heeft invloed op de restwaarde en de afschrijving. Diesels schrijven bijvoorbeeld erg hard af omdat deze brandstofsoort niet meer populair is door de dieselschandalen en omdat oudere diesels vaak de binnenstad niet meer in mogen. Bovendien zijn nieuwe dieselauto's in aanschaf vaak duurder dan hun vergelijkbare benzinevarianten.
Toch kan het gunstig zijn om op diesel of LPG te rijden in plaats van op benzine, als je zeer veel kilometers per jaar maakt (dan bedoelen we zo'n 20.000 tot 30.000 km per jaar of meer). Deze twee brandstofsoorten zijn namelijk goekoper dan benzine maar je betaalt wél flink meer motorrijtuigenbelasting (MRB). Er is een punt dat die hogere MRB betalen opweegt tegen de lagere brandstofprijs omdat je zeer veel kilometers maakt. Dat punt heet het omslagpunt en is te berekenen. Houd wel in je achterhoofd dat de brandstofprijzen erg in beweging zijn en dat diesel zlefs een tijdje duurder was dan benzine. LPG is nog steeds aanzienlijk goedkoper dan benzine maar de MRB voor een LPG-auto is ook fors hoger. Met de ANWB kostentool kun je de kilometerkosten berekenen.