Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Wel of geen elektrische auto kopen?

Bepaal of elektrisch rijden interessant is voor jou

Bepalen of jouw volgende nieuwe auto wel of geen elektrische auto wordt, is geen eenvoudige opgave. Het antwoord op die vraag hangt namelijk af van verschillende factoren. Met behulp van dit artikel kun je het ideale moment bepalen om over te stappen: nu of in de toekomst.

Wat is je budget?

De elektrische auto’s van dit moment zijn iets duurder dan vergelijkbare benzine- of dieselauto's. Om je een beeld te geven:

  • Voor een nieuwe elektrische stadsauto betaal je tussen de € 18.000 en € 33.000 (bijvoorbeeld de Dacia Spring of de Fiat 500e).
  • Voor een nieuwe kleine elektrische gezinsauto betaal je tussen de € 25.000 en € 35.000 (bijvoorbeeld de Citroën ë-C3 of de Renault 5).
  • Voor een nieuwe elektrische gezinsauto betaal je tussen de € 35.000 en € 45.000 (bijvoorbeeld de Smart #3 of de Tesla Model 3)

Subsidie

Omdat de hogere aanschafprijs een barrière kan zijn, bestaat er een aanschafsubsidie voor nieuwe en tweedehandselektrische auto's. Die geldt zolang er geld in de subsidiepot zit: op = op. Zo is het potje voor de aanschaf of lease van nieuwe elektrische auto's inmiddels leeg. Met ingang van 2025 wordt er überhaupt geen aanschafsubsidie meer op EV's verstrekt.

Goedkoper in gebruik 

Een elektrische auto compenseert zijn hogere aanschafprijs met het feit dat de aandrijflijn goedkoper is in gebruik. Elektriciteit is over het algemeen goedkoper dan benzine, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting voor je EV en ook aan onderhoud ben je minder geld kwijt. Onder de streep liggen de gemiddelde autokosten vaak lager of gelijk aan die van een vergelijkbare brandstofauto

Nieuw vs. tweedehands

Elk jaar komt er meer keus aan tweedehands elektrische auto's en de beschikbare modellen worden alsmaar beter. Daardoor wordt ook het occasionaanbod van elektrische auto's steeds breder en interessanter. Maar let op: een tweedehands elektrische auto heeft wel wat andere haken en ogen ten opzichte van een brandstofauto.

Volledig elektrisch vs. (plug-in) hybride

Past een volledig elektrische auto niet binnen je budget, of vind je de overstap naar volledig elektrisch nog te groot, dan kun je ook een (plug-in) hybride overwegen. Deze combineert de voordelen van een brandstofauto met elektrische aandrijving. Let op: een (plug-in) hybride komt niet in aanmerking voor subsidie.

Hoeveel kilometer rijd je per jaar?

Het klopt dat veel elektrische auto’s op een volle accu minder ver kunnen rijden dan de gemiddelde auto op een volle tank brandstof. Maar: de techniek maakt grote sprongen en de actieradius van een elektrische auto wordt steeds groter. 

Sommige elektrische auto's hebben al een bereik van meer dan 600 kilometer (WLTP) op een volle accu. Er is een ruime keuze aan elektrische auto’s met meer dan 350 kilometer actieradius. En het aanbod aan nieuwe modellen groeit alleen maar. 

Een grote actieradius: is dat echt nodig?

De vraag is ook of je zo’n grote actieradius daadwerkelijk nodig hebt: rijd je alleen naar je werk op en neer of gebruik je jouw auto geregeld voor extra ritten? Zelfs de kleinste EV draait zijn hand niet om voor de 35 kilometer die we in Nederland gemiddeld per dag in een auto afleggen. Maar rijd je veel voor je werk of wonen jouw vrienden en familie aan de andere kant van het land, dan is het inderdaad slim om voor een elektrische auto met een groter rijbereik te kiezen. 

Kun je je auto gemakkelijk opladen?

Ook dit is een belangrijk punt om mee te nemen in je overweging of je wel of geen elektrische auto kiest. 

Eigen laadpaal

Heb je de mogelijkheid voor een eigen laadpaal, dan ben je altijd verzekerd van een laadplek. Maar een laadpaal aansluiten is nog niet zo 1, 2, 3 gedaan: je huis moet er geschikt voor zijn en er hangt een - al dan niet stevig - prijskaartje aan. Die aansluitkosten kun je eventueel terugverdienen door zonnepanelen te nemen: het opladen van jouw elektrische auto wordt daar op den duur ook stukken voordeliger van. Afhankelijk van het doeleinde waarvoor je 'm gebruikt, hoef je een elektrische auto in principe niet dagelijks op te laden.

Openbare laadpaal

Geen eigen oprit of staat je hoofd niet naar gerommel? Dan ben je afhankelijk van openbare laadpalen. Check in dat geval of die bij jou in de buurt staan. Is dat niet zo, dan kun je bij jouw gemeente een openbaar laadpunt aanvragen. Maar let op: dat kan lang duren en het biedt geen garantie dat er ook echt een paal geplaatst wordt. Ook hier geldt, dat de gemiddelde gebruiker zijn elektrische auto niet elke dag hoeft bij te laden.

Wil je met de auto op vakantie?

Het opladen van een elektrische auto in Europa is zo langzamerhand geen probleem meer, al vraagt het wel iets meer planning en voorbereiding.

Elektrische auto's en caravans

Op vakantie met de caravan is met een elektrische auto wél lastig. Niet elke EV weet namelijk raad met een aanhanger en als ze wel iets mogen trekken, dan schommelt het trekgewicht vooralsnog rond de duizend kilogram. Dat betekent dat je alleen een kleine caravan of een vouwwagen kunt aankoppelen.

Goed om te weten: met een aanhanger achter de auto verdubbelt het stroomverbruik, waardoor de actieradius sterk afneemt. Reken er op dat je elke 150 kilometer zult moeten laden. Met een vouwwagen neemt je rijbereik met ongeveer een kwart af. Frank en Gert testten in onderstaande video uit hoe dat er in de praktijk aan toe gaat.

Een overweging kan zijn om voor vakantieritten de elektrische auto thuis te laten en een brandstofauto te huren - al kan dat aardig in de papieren lopen. 

Wil je een fietsendrager gebruiken? 

Op vrijwel elke elektrische auto kun je een trekhaak laten installeren voor het dragen van een fietsendrager. Het is daarbij wel van belang dat je de kogeldruk van de auto in de gaten houdt. Die geeft aan met welk gewicht je de trekhaak maximaal mag belasten. Het totale gewicht van de fietsendrager plus de fietsen mag niet boven de maximale kogeldruk uitkomen (en let op: elektrische fietsen zijn vaak een stuk zwaarder!). Daarnaast moet de fietsendrager ook op de trekhaak passen. Dat is vaak een kwestie van uitproberen.

Wanneer wordt een elektrische auto verplicht?

Moet je al overstappen op elektrisch, of kun je het nog een tijdje uitstellen? In het Klimaatakkoord staat dat Nederland in 2030 49% minder CO2 moet uitstoten. In 2050 is dat 95%. Schoon vervoer helpt die doelen te bereiken. Alle nieuwe personenauto’s die in 2030 op de markt komen, moeten bijvoorbeeld 100% elektrisch zijn. Dat betekent echter niet dat je verplicht bent een elektrische auto te kopen. De verwachting is wel dat steeds meer mensen dit zullen doen, wanneer het aanbod tweedehands EV's groeit en je er dus ook voordeliger eentje aan kunt schaffen.

Private lease als (tussen)oplossing

Veel mensen zijn toch nog wat huiverig om een elektrische auto te kopen. Te duur, een onzekere restwaarde en hoe zit het met de levensduur van de batterij? Private lease is dan mogelijk een oplossing. De risico’s liggen dan bij de leasemaatschappij en niet bij jou.

Hoe bevalt elektrisch rijden?

Soms is het fijn om het verhaal van anderen te horen voordat je een keuze maakt. Daarom vroegen we vier ANWB-leden naar hun ervaring met elektrisch rijden.

Pechhulp voor je elektrische auto 

Ga ook met je elektrische auto goed voorbereid de weg op.

Je elektrische auto verzekeren 

Met de autoverzekering van de ANWB is ook je elektrische auto goed verzekerd. Bereken je premie.

Laadpas van ANWB 

De gratis ANWB-laadpas geeft je toegang tot alle openbare oplaadpunten in Nederland.

ANWB Laadpalen 

Kies de laadpaal die bij jouw situatie past, voor thuis en op het werk. Vraag gratis en vrijblijvend een offerte aan.