Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Dubbeltest Honda CR-V Hybrid vs. Seat Tarraco

28 juni 2019 De Seat is ruimer, maar de Honda biedt een hybride aandrijflijn

De nieuwe Seat Tarraco kost nog geen 40 mille en voor dat geld kun je de semi-terreinwagen desgewenst in een zevenzitter omtoveren. Daarvan zijn er niet veel in dit deel van de markt. De Spanjaard treft de eveneens nieuwe Honda CR-V op zijn pad, die zowel als familieauto en als hybride te bestellen valt. Alleen niet allebei tegelijk!

Ruimte

In deze prijsklasse is het aantal zevenzitters beperkt. Behalve deze twee testkandidaten heb je nog de Volkswagen Tiguan AllSpace (het duurdere zustermodel van de Seat Tar-raco), Mitsubishi Outlander (niét de plug-in hybride!) en Peugeot 5008. Zo’n extra zitrij heeft wel zijn weerslag op de beschikbare bagageruimte. Zeker in het geval van de Honda, waarin je vervolgens slechts nog 150 liter aan spullen mee kunt nemen. De omvang van de kofferbak van de Seat slinkt tot 230 liter. De laadruimte van de Tarraco is hoe dan ook groter, ook wanneer je het bij 5 zitplaatsen houdt. De kofferbakinhoud is dan minimaal 760- en maximaal 1.920 liter. In de CR-V Hybrid kun je minimaal 497- en maximaal 1.694 liter aan spullen kwijt. Dat scheelt niet alleen ten opzichte van de Seat, maar ook in vergelijking met een reguliere CR-V. Daarin kun je tot wel 60 liter extra bagage meenemen. Op de achterbank zit je in beide auto’s riant. De middentunnels vallen weg in zo’n zee van ruimte! De rugleuning van beide testkandidaten valt te ver-stellen; in de Seat kun je daarnaast de achterbank verschuiven.

Rijgedrag

Honda heeft bij de CR-V Hybrid niet gekozen voor een elektromotor die de brandstof-versie ondersteunt, maar eentje die door de reguliere krachtbron wordt gevoéd. De elektromotor drijft vervolgens de wielen aan, wat zeker bij lagere snelheden het idee geeft dat je in een volledig elektrische auto onderweg bent. Geef je stevig gas, dan kun je echter goed horen dat de stroom in werkelijkheid door een brandstofmotor wordt opgewekt. Die brandstofmotor loopt op een arm mengsel en wordt kunstmatig in het ideale toerengebied gehouden – het zogenaamde Atkinson-principe – zodat het ver-bruik binnen de perken blijft. En met behulp van twee flippers aan het stuur kun je ook nog wat remenergie naar het accupakket laten vloeien. Een vernuftige auto dus, die Honda, en dankzij zijn precieze besturing rijdt de CR-V ook nog eens plezierig. Je hebt de keuze uit drie rijmodi: je rijdt spaarzaam (waarbij de aandrijflijn merkbaar wordt geknepen), sportief (wat toch een beetje ingaat tegen het spaarzame karakter van een hybride) of volledig elektrisch (bij lage snelheden en maximaal een paar kilometer). Doe je niets, dan is de standaard rijstand een mix van al die stijlen. Op die manier rijdt de Honda misschien wel het prettigst.

De Seat is niet leverbaar met een hybride aan-drijflijn. Ook met de instapmotor uit onze testauto is het echter al een aangename reisgezel, die behalve comfortabel ook stil is. Daarmee wijkt de Tarraco af van de merkwaarden van de Spanjaarden. Het is namelijk geen sportief model, al kun jij je af-vragen of een dergelijke rijstijl bij dit type auto past. Wij kunnen er althans prima mee leven, al vinden we het wel jammer dat de besturing een tikje nerveus aandoet: ver-moedelijk is de Seat aan de achterzijde zachter gedempt, waardoor de voorwielen naar grip gaan zoeken.

Verbruik

Seat levert diens zevenzitter met twee verschillende benzine- of dieselmotoren. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 150- tot 190 pk. De door ons gereden testversie is op papier goed voor een verbruik van 1 op 15,9. In de praktijk realiseerden wij een score van 1 op 12,2.

Geen diesels bij Honda: de CR-V is uitsluitend leverbaar met een benzinemotor of de door ons gereden hybride aandrijflijn. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 145- tot 193 pk. Onze testversie is – mét vierwielaandrijving – goed voor een fabrieksopgave van 1 op 13,5 volgens de nieuwe, strengere Europese meet-methode. Met een praktijkverbruik van 1 op 12,9 kwamen wij daar aardig bij in de buurt!

Veiligheid

De Honda heeft vanaf het instapmodel de nodige rijhulpsystemen aan boord, zoals adaptieve cruise control, rijstrookassistentie, verkeersbordherkenning en een nood-stopsysteem met voetgangersherkenning. Alleen voor dode hoek signalering, een head-up display en een file assistent moet worden bijbetaald. Maar juist die hulpsys-temen werken niet optimaal. Wie langer is dan 1.90 meter, kan het head-up display slecht aflezen en de dode hoek signalering staat wel erg voorzichtig afgesteld: wanneer je na het passeren van een vrachtwagen terug wilt naar de rechter rijstrook, begint de Honda alsnog te piepen.

De veiligheidsuitrusting van de Seat is standaard minder uit-gebreid: het blijft bij een noodstopsysteem en vermoeidheidsherkenning, wat overi-gens niet leverbaar is op de CR-V. Hetzelfde geldt voor een waarschuwing bij kruisend verkeer. Alle rijhulpsystemen die op de Honda verkrijgbaar zijn, kun je tegen meerprijs ook op de Seat bestellen. Dankzij het grote glasoppervlak is het zicht rondom in de Seat dik in orde. De Honda heeft ook grote ramen, maar de raam- en spiegelomlijstingen ontnemen je alsnog het overzicht.

Gebruiksgemak

De Seat beschikt standaard over een digitaal instrumentarium. Het geeft nog een beetje kleur aan het verder wat inspiratieloze interieur, dat wel is opgetrokken uit mooie materialen. De Honda heeft een uitgesproken binnenste, al moet je wel van Japanse auto’s houden om het te waarderen.

Het dashboard van de CR-V bestaat uit verschillende lagen en we zien allerlei sierstripjes terug: de ene van hout, de ander van plastic. De gebruikte materialen zijn minder aangenaam om aan te raken dan in de Seat; de deuren klinken ook wat ‘blikkerig’ en als de zon schijnt, kun je het dashboard moeilijk aflezen omdat het daglicht weerkaatst in de schuine plaat waarmee de tellers zijn af-gedekt. In beide testkandidaten kun je de rugleuning van de achterbank neerklappen vanuit de kofferbak. In de Seat ontstaat in de zevenzits configuratie een vlakke, maar ontsierende laadvloer. Met alle losse flapjes lijkt het wel een lappen deken! We zijn wel gecharmeerd van de opbergmogelijkheid voor de hoedenplank, zodat je spontaan kunt beslissen om twee passagiers extra mee te nemen (en zij dan niet met het ding op schoot hoeven te zitten). Ze mogen dan blikkerig klinken, de achterportieren van de Honda openen in een hoek van 45 graden. Dat vergemakkelijkt de instap. Het trekge-wicht van de Tarraco is standaard 1.800 kilogram. Kies je voor een zwaardere motorise-ring, dan komt daar nog eens 450 kilo aan mogelijkheden bij. De hybride CR-V blijft echter steken op 750 stuks.

Prijs

De Tarraco profiteert van het feit dat de auto ook als Volkswagen Tiguan Allspace wordt verkocht; in verhouding met die crossover kan de Seat 3 mille voordeliger worden aangeboden. Desondanks mag een vanafprijs van € 37.950 onverminderd stevig worden genoemd. De Honda CR-V is met € 40.135 nóg een fractie duurder. Opvallend is de bescheiden meerprijs voor een hybride versie: vanwege het fiscale voordeel dat je met een lagere uitstoot geniet, kost die € 40.960 en dat is slechts marginaal meer. Voor dat geld krijg je bovendien een sterkere motor: geen 1.5- maar een 2.0-liter benzine-motor die, gekoppeld aan een elektromotor, goed is voor 184- in plaats van 173 pk. De Seat biedt standaard een 150 pk sterke, viercilinder benzinemotor van 1.5-liter inhoud. Vierwielaandrijving en een derde zitrij behoren bij beide testkandidaten tot de moge-lijkheden. In dat laatste geval zit je bij Honda vast aan een specifieke uitvoering.

De Spanjaarden bieden de optie aan ongeacht de krachtbron of het gekozen uitrustingsni-veau. De CR-V heeft vanaf het instapmodel een rijke uitrusting, met onder meer stoel-verwarming en een trits aan rijhulpsystemen, waaronder adaptieve cruise control. Dat moet de Tarraco missen, maar bij Seat krijg je wel standaard een digitaal instrumenta-rium, Apple CarPlay, parkeersensoren en 4 jaar fabrieksgarantie. De test Tarraco is een zogenaamde Excellence-uitvoering, met onder andere alcantara bekleding en een fraai infotainmentsysteem. Samen met een optionele dikke stereo én zo’n derde zitrij komt het prijskaartje daarmee op € 43.500. De gereden CR-V is het topmodel van de reeks: een vierwielaangedreven hybride in de Executive-trim, met onder meer een elektrisch bedienbare achterklep en een glazen dak. Kost € 53.530, maar dan heb je ook wat!

Winnaar

Honda heeft met de hybride aandrijflijn uit deze CR-V een huzarenstukje afgeleverd, tegen een relatief betaalbare prijs. Bovendien beschikt de Honda standaard over een riante aanvullende veiligheidsuitrusting. Je kunt kiezen voor een voor- of vierwielaan-gedreven exemplaar, maar grote gezinnen zitten vast aan een reguliere brandstofver-sie. Dat zoiets geen straf is, bewijst de Seat die over de hele linie met vijf- of zeven zit-plaatsen te bestellen valt. De Tarraco is ook praktischer in gebruik, met zijn hoge trek-gewicht en diverse handigheidjes. Dat hij bovendien goedkoper is, levert de Spanjaard uiteindelijk de overwinning op.

Lees ook onze afzonderlijke rijtesten van deze twee testkandidaten:
Honda CR-V 2.0 Hybrid Executive AWD
Seat Tarraco 1.5 TSI Xcellence