Volkswagen ID.Every1
3 maart 2025 Komt deze betaalbare elektrische VW nog op tijd?
De Volkswagen ID.1 is een compacte elektrische auto voor 20.000 euro. Het is tevens de auto die VW uit de malaise moet halen. Maar hij verschijnt pas in 2027. Is dat nog op tijd? De ID.Every1 op deze pagina is een studiemodel dat moet leiden tot de definitieve ID.1.
De Volkswagen ID.1 is de opvolger van de VW e-Up! die in 2023 uit productie ging. De ID.1 heeft de belangrijke taak om Volkswagen er weer bovenop helpen. Want het zijn momenteel spannende economische tijden in Duitsland. Vooral voor de auto-industrie. Zelfs het grote Volkswagen, toch wel de belichaming van het Wirtschaftswunder, heeft het in zijn 87-jarige bestaan nog nooit zo moeilijk gehad. De kosten moeten fors omlaag; de lonen gaan omlaag; er verdwijnen de komende jaren 35.000 banen; en er was sprake van sluiting van drie van de tien fabrieken – al is dat nu van de baan.
Omschakelen na dieselschandaal
Eén van de problemen voor het Volkswagen is de omschakeling naar elektrische voertuigen. Na het miljarden verslindende dieselschandaal in 2015 moest de knop om. Maar het ontwikkelen van batterijen en software bleek een lastige klus. Concurrenten zoals Tesla en tal van nieuwe Chinese merken, deden dat sneller en beter. Een betaalbare EV, zeg maar een EV voor het volk, die had en heeft Volkswagen niet. De goedkoopste elektrische Volkswagen is momenteel de ID.3 en die is met een vanafprijs van € 34.990 nou niet bepaald een prijskraker.
VW ID.2 en ID.1 zijn weer echte Volkswagens
Volkswagen wil zijn reputatie van bouwer van hoogwaardige, betaalbare auto’s terugwinnen met de fabriek in Wolfsbrug als het kloppend hart. In 2027 moeten er 9 nieuwe elektrisch aangedreven modellen zijn gelanceerd die weer échte Volkswagens zijn qua vormgeving. De lijn met elektrische VW’s bestaat momenteel uit de ID.3, ID.4, ID.5, ID.7 en ID Buzz. Daar komen de ID.2 en de ID.1 straks bij. De ID.2 wordt een alternatief voor de Volkswagen Polo. Die auto concurreert straks met de spraakmakende Renault 5 en met de Peugeot e-208. De ID.2 verschijnt in 2026 op de markt en zal 25.000 euro gaan kosten.
ID.1 concurreert met nieuwe Renault Twingo en Hyundai Inster
De ID.1 moet de allergoedkoopste elektrische Volkswagen worden met een prijskaartje van zo’n € 20.000. Daarmee zit hij in een heel belangrijk deel van de markt. Juicy detail is dat Volkswagen aanvankelijk met Renault in gesprek was om samen de Renault Twingo en de VW ID.1 te ontwikkelen. Uiteindelijk is dat niet doorgegaan. Renault komt nu in 2026 met een geheel nieuwe, elektrisch aangedreven Twingo – die overigens wel iets kleiner lijkt dan de ID.1.
Volkswagen komt echter pas een jaar later met de ID.1, in 2027. Grote vraag is of dat niet te laat is. Andere merken met betaalbare EV’s hebben dan immers hun plekje op de markt al gevonden. Komt VW er dan nog tussen? Denk hierbij niet alleen aan de Twingo, maar bijvoorbeeld ook aan de Hyundai Inster en de Dacia Spring. Dat zijn ook EV’s met een prijskaartje van 20 mille.
Inspiratie van andere VW's
De ID.1 zou er uit kunnen gaan zien zoals de auto op de foto’s en in de bovenstaande video. Dat is de conceptversie van de ID.1, de ID.Every1 (spreek uit: I.D. every one). Een auto dus voor iedereen. Auto’s in dit deel van de markt zien er over het algemeen erg frivool en aaibaar uit. Volkswagen heeft een andere weg gekozen. Het wilde vooral een auto neerzetten die er behalve vriendelijk, ook daadkrachtig uitziet en echte Volkswagen elementen in zich draagt. Zo is de zwarte achterruit geïnspireerd op de VW Up en is de C-stijl duidelijk verwant aan de VW Golf.
De conceptcar is 3 meter 88 lang en is daarmee net wat langer dan de VW Up! die tot 2023 te koop was. Hij biedt ruimte aan 4 volwassenen en heeft 305 liter bagageruimte. Wat Volkswagen in de ontwikkeling in elk geval gaat helpen is dat dit soort compacte EV’s af kunnen met een klein accupakket en dan toch nog een aardige actieradius halen. Dat scheelt in productiekosten. Wat de batterij en de motor betreft: Deze conceptversie heeft een 95 pk sterke elektromotor en een actieradius van tenminste 250 km.
Interieur is nog onduidelijk
Van het interieur zijn wat eerste schetsen vrijgegeven. Het is dus nog onduidelijk hoe dat er precies uit zal zien, maar een van de ontwerpers van de ID.Every1 liet aan de ANWB weten dat er een nieuwe generatie infotainmentsysteem in zal zitten.
Vaststaat verder dat de ID.1 op een doorontwikkelde, ingekorte versie van het zogenaamde MEB-platform zal staan. En dat de compacte EV een voorwielaandrijver zal zijn – waar de andere ID-modellen in de juist achterwielaandrijvers zijn. Het aangepaste is echter geschikt voor montage van de elektromotor op de vooras. Dat betekent kortere (dure) stroomkabels en connectoren het is uiteraard ruimtebesparend; dat betekent meer leefruimte in de ID.1.