Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Toyota onthult 5 nieuwe EV’s

11 maart 2025 Modellengamma wordt voor de zomer nóg verder uitgebreid

Van één naar wel vijf elektrische auto's: Toyota maakt in 2025 serieus werk van diens portfolio op stroom. En dan is de koek nog niet eens op!

Het is inmiddels traditie dat Toyota de autopers jaarlijks een blik gunt in hun nabije toekomst. Dat evenement wordt door de Japanners zelf aangeduid als het ‘Kenshiki Forum’; het ‘inzicht overleg’. Dit voorjaar komen daarbij zoveel primeurs onder het doek vandaan, dat het concern er op de luchthaven van Brussel een lege vertrekhal mee kon vullen. 

De koek is nog niet op: voor de zomer organiseren de Japanners nogmaals een dergelijk evenement, waar nog eens vijf nieuwe modellen zullen worden onthuld. Maar laten we ons eerst concentreren op het nieuws van deze editie:

Toyota C-HR+

We beginnen met misschien wel de grootste primeur: Toyota’s antwoord op de Hyundai IONIQ 5 en Renault Scénic. De C-HR+ is een compleet nieuwe auto met een bekende naam. Hoewel de SUV wel wat weg heeft van de C-HR zoals we ‘m kennen, verzekeren de Japanners ons dat geen plaatdeel hetzelfde is. 

De C-HR+ hoort volgens Toyota thuis in het zogenaamde C-segment: de voertuigklasse waarin ook modellen als de eerder aangehaalde Hyundai en Renault opereren. Met een lengte van 4.52 meter valt de Toyota precies tussen die beide EV’s in. De wielbasis is in vergelijking met de concurrentie aan de korte kant: 2.75 meter. Met minimaal 416 liter aan bagageruimte moet de C-HR+ ook zijn meerdere erkennen in de IONIQ 5 en Scénic wat het de kofferbakinhoud aangaat.

Geen ruimtewonder

In vergelijking met alternatieven buitenshuis is de Toyota misschien geen ruimtewonder, maar wel wanneer je hem afzet tegen de hybride en plug-in hybride C-HR. Die is namelijk 16 centimeter korter en heeft bijna 30 liter minder bagageruimte tot zijn beschikking. In de nieuwe C-HR+ is het glasoppervlak bovendien groter, net als de beschikbare been- en hoofdruimte.

Toyota’s C-segment SUV moet dit najaar in de Nederlandse showrooms staan voor een nog onbekende prijs. Je kunt kiezen uit drie verschillende aandrijflijnen en twee batterijgroottes. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 167- tot 343 pk, het maximale rijbereik bedraagt – op papier – 600 kilometer. Bovendien wordt het accupakket alvast voorverwarmd, zodat jouw laadpauzes zo min mogelijk tijd in beslag nemen. Nog een voordeel ten opzichte van de reguliere C-HR: het trekgewicht van zijn elektrische evenknie is met 1.500 kilogram maar liefst twee keer zo hoog!

Vernieuwde Toyota bZ4X

De bZ4X is de EV waarmee het in 2022 voor de Japanners allemaal begon. Inmiddels is het tijd voor een facelift. De Toyota heeft een nieuw front, een ander interieur, maar het belangrijkste is wel, dat de bZ4X nu over de mogelijkheid beschikt om de batterij voor te verwarmen. Dat doet de auto uit zichzelf wanneer je navigeert naar een bestemming die verder weg ligt dan de in de accu’s aanwezige stroom, maar het kan ook met een druk op de knop.

De maximale laadsnelheid blijft 150 kW, maar je kunt voortaan wel kiezen voor een 22 kW boordlader en twee batterijgroottes. Die accu’s hebben een inhoud van 57,7- of 73,1 kWh, goed voor een maximaal rijbereik van 573 kilometer. Het uitgaande model van de bZ4X was leverbaar met één elektromotor en batterijgrootte. Vanaf aankomende zomer valt er een stuk meer te kiezen. Toyota biedt drie verschillende aandrijflijnen aan, met een vermogen dat uiteenloopt van 167- tot 343 pk. Het trekgewicht verdubbelt naar 1.500- in plaats van 750 kilogram. De Nederlandse importeur beschikt op het moment van schrijven nog niet over prijzen van de vernieuwde bZ4X.

Toyota FT-Me Concept

De enige primeur van Toyota die niet direct in de showroom komt te staan, is dit studiemodel van een Toyota brommobiel. De FT-Me Concept is gemodelleerd naar een motorhelm en biedt plaats aan twee personen óf een koerier met een heleboel pakjes: de passagiersstoel is namelijk uitneembaar. De FT-Me kan 45 kilometer per uur en rijdt op elektriciteit, die mede wordt opgewekt door de zonnepanelen op het dak. 

Toyota heeft eerder geëxperimenteerd met een brommobiel. Ondanks een veelbelovende proeftuin in de Franse stad Grenoble haalde dat voertuig het productiestadium niet. Wellicht dat dit wel geldt voor de koddige FT-Me?

Vernieuwde Lexus RZ

In 2023 bracht Lexus hún versie van de bZ4X uit: de RZ. Van buiten ziet -ie er nog hetzelfde uit als twee jaar geleden, maar onderhuids is alles anders. Wie durft, kan de RZ namelijk bestellen met een stuurwiel dat niet langer door middel van een mechanische verbinding met de voorwielen is verbonden. Computers hebben die taken overgenomen: de ene geeft aan dat er gestuurd gaat worden, een ander bepaalt op basis van het wegdek en de gereden snelheid hoe scherp de stuurhoek moet zijn. 

Alsof dat niet genoeg is, debuteert op de RZ nu ook een soort virtuele versnellingspook. Althans: de keuzehendel zit er wel degelijk. Maar het schakelen is kunstmatig. De Toyota-ingenieurs hebben acht verzetten ingeprogrammeerd, zodat het lijkt alsof je in de volledig elektrische crossover handmatig aan het schakelen bent. Die sensatie wordt zowel met beeld als geluid versterkt.

Beide bijzondere extra’s zijn vooralsnog voorbehouden aan het absolute topmodel van de reeks: de RZ550e F-Sport AWD. Alle overige RZ’s profiteren net zo goed van de wijzigingen die ook op de bZ4X worden doorgevoerd: verschillende aandrijfopties, een hoger trekgewicht, de mogelijkheid de batterij te preconditioneren en een 22 kW boordlader. Prijzen zijn nog niet gecommuniceerd.

Toyota Urban Cruiser

We hebben de meest relevante nieuwe Toyota tot het laatst bewaard: de Urban Cruiser is vooralsnog de voordeligste elektrische auto die je bij het merk kunt kopen. De B-segment SUV moet het alternatieven als de Peugeot e-2008 en diens Stellantis zustermodellen lastig gaan maken. Net als de C-HR+ heeft de Urban Cruiser een concurrent in eigen huis: het is de elektrische evenknie van de hybride Yaris Cross.

Zoals we dat al eerder bij de C-HR zagen, is ook de Urban Cruiser zijn benzinebroer in verschillende opzichten de baas. Sowieso is de Urban Cruiser langer, breder en hoger dan de Yaris Cross. Hij beschikt verder over een verschuifbare achterbank. Het belangrijkste verschil met de concurrentie buitenshuis vinden we onderhuids.

De Urban Cruiser is verkrijgbaar met voor- en vierwielaandrijving, in drie verschillende motorvarianten. Het beschikbare vermogen loopt uiteen 144- tot 184 pk; een hoeveelheid paardenkrachten waar ze bij Stellantis niet aan kunnen tippen. Bovendien bieden de Japanners twee batterijgroottes: eentje van 49- en een van 61 kWh. Bij Peugeot en consorten kun je voor maximaal 54 kWh aan accucellen terecht. Toyota geeft een rijbereik op van maximaal 400 kilometer.

Dat gezegd hebbende, treft de Urban Cruiser vanaf dit najaar ook de Kia EV3 op zijn pad. Die biedt meer rijbereik en extra vermogen. Maar de EV3 heeft dan weer geen warmtepomp en die heeft de Toyota wél. Bovendien kun je met een druk op de knop de batterijen laten voorverwarmen, voor een zo kort mogelijke laadstop. Toyota laat zich nog niet uit over wat de Urban Cruiser moet gaan kosten.

Lees meer over elektrisch rijden