Dubbeltest Mercedes A-Klasse Limousine vs. Toyota Corolla Sedan
8 november 2019 De Mercedes heeft status, maar de Toyota verdient meer aanzien
De traditionele sedan is bezig met een comeback, al gebruiken Mercedes en Toyota de A-Klasse Limousine en Corolla Sedan vooral om een gat in hun gamma te vullen. Aan welke vierdeurs gezinsauto hebben we de meeste behoefte?
Ruimte
De laadopening van de Toyota is groot, totdat je de rugleuning van de achterbank neerklapt. Dan ontstaat er een veredeld skiluik, zodat je niet meer de volle breedte van de laadruimte kunt gebruiken. De vierdeurs Corolla moet het verder zonder een in hoogte verstelbare bagagebodem stellen, waardoor een vlakke laadvloer uitblijft. Daarnaast prikken de beugels van de kofferdeksel nog ouderwets in je bagage. Met 470 liter is de kofferbak overigens wel mooi groot: menig alternatief komt niet aan een dergelijke bagage-inhoud. Op de achterbank zitten mensen met een gemiddeld postuur uitstekend, maar voor langere inzittenden schiet de hoofdruimte tekort. De Toyota heeft geen middentunnel van betekenis, waardoor je achterin drie volwassenen mee kunt nemen.
Nu de Mercedes CLA hoger wordt gepositioneerd, dient de A-Klasse Limousine feitelijk als vervanger. Van een traditionele sedan zou je verwachten dat –ie meer binnenruimte biedt dan een vierdeurs coupé, maar dat valt mee (of eigenlijk tegen). De kofferbak van de Limousine is 420 liter groot; 50 liter kleiner dan die van de oorspronkelijke CLA. De sedan beschikt wel over een dubbele bagagebodem, zodat er een vlakke, zij het oplopende laadvloer ontstaat. De daklijn ligt weliswaar hoger dan bij de vierdeurs coupé, maar veel scheelt dat niet: het gaat maar op een paar centimeter. Op de achterbank kunnen lange volwassenen niet rechtop zitten. Zij kunnen wel hun benen kwijt, omdat Mercedes de rugleuning van de voorstoel van een uitsparing heeft voorzien. Een fikse middentunnel maakt, dat er geen drie personen naast elkaar passen.
Rijgedrag
Een verlaagd onderstel wordt standaard op iedere A-Klasse Limousine geleverd, maar wil je ook een bijpassend uiterlijk (fraaie lichtmetalen wielen bijvoorbeeld), dan zit je vast aan de optielijst. Die aankleding draagt absoluut bij aan hoe je de Mercedes beleeft. Het is sowieso een dynamische auto, met een vlezige besturing en een stevig gedempt onderstel, maar zo’n sportstuur uit de rekken van huistuner AMG maakt dat jouw zintuigen pas werkelijk worden aangesproken. Pas wel op dat je de voorbumper niet over straat hoort schrapen: vanwege dat verlaagde onderstel, is de kans daarop behoorlijk groot. Wij maakten onze kilometers met een A 200: die uitvoering is voorzien van een viercilinder benzinemotor, goed voor 163 pk en 250 Nm. Het trekgewicht bedraagt 1.600 kilogram. In ons geval was de krachtbron gekoppeld aan een zeventraps automaat. Die kwijt zich ongemerkt van zijn taak, totdat je even snel straatje wilt keren. De transmissie weigert domweg dienst, wanneer je het rempedaal niet tot de bodem intrapt en het nodige geduld betracht. De testuitvoering beschikte over meerdere rijmodi, waarbij we de spaarstand zouden afraden. De bak schakelt dan dusdanig vlot op, dat er nauwelijks meer gang in de Mercedes zit.
Toyota heeft door de jaren heen een uitstekende reputatie opgebouwd, maar die ligt niet op het vlak van rijdynamiek. De Corolla Sedan kan wel degelijk als rijdersauto worden gekwalificeerd: sinds topman Akio Toyoda heeft bepaald dat het merk geen saaie auto’s meer mag voortbrengen, zijn behalve de ontwerpen ook de rijeigenschappen er met sprongen op vooruit gegaan. Daarvoor is een nieuw onderstel verantwoordelijk, waarop eerder al de huidige Prius en C-HR verrezen. De besturing van de vierdeurs Corolla biedt voldoende gevoel en de koets blijft bewonderenswaardig vlak in een snel genomen bocht. Het is alleen jammer dat de zittingen van de voorstoelen zo vlak en kort zijn: wie langer is dan gemiddeld, ondervind nu maar weinig steun van het meubilair. De vierdeurs Corolla wordt in ons land uitsluitend verkocht met een 122 pk en 142 Nm sterke hybride aandrijflijn, die uit een benzine- én een elektromotor bestaat. Het trekgewicht bedraagt een bescheiden 750 kilogram: genoeg voor een (elektrische) fietsendrager, maar te weinig om er met de caravan op uit te kunnen trekken. De elektrische krachtbron is er lang niet meer alleen om het verbruik te drukken: de extra motor bezorgt je daarnaast een vliegende start bij het verkeerslicht. De Japanners hebben de afgelopen decennia hard gewerkt aan het geluidsniveau van de hybride aandrijflijn, maar accelereren dien je nog altijd met beleid te doen. Springt de benzinemotor bij en moet de krachtbron daarbij veel toeren draaien, dan blijft het onverminderd rumoerig aan boord.
Verbruik
De vijfdeurs Corolla en de stationwagen zijn leverbaar met drie verschillende aandrijflijnen, maar voor de Sedan blijft het er bij eentje. De 122 pk sterke hybride – er bestaat tegenwoordig ook een krachtiger variant - is op papier goed voor een verbruik van 1 op 27,8. Alleen niet wanneer de auto is uitgerust met een groter formaat wielen, zoals bij onze testuitvoering het geval was. Dan rept Toyota van 1 op 26,3. Ook bij die score kwamen wij niet in de buurt, maar met een resultaat van 1 op 19 mag je in het dagelijks leven nog altijd tevreden zijn.
Bij Mercedes kun je voor verschillende krachtbronnen terecht, wanneer je jouw oog op de A-Klasse Limousine hebt laten vallen. De importeur biedt een dieselmotor en vier benzineversies aan, waaronder een gepeperde AMG-variant. Het vermogen loopt uiteen van 116- tot 306 pk. Onze testauto – mét automaat - is op papier goed voor een verbruikscijfer van 1 op 19,2. Wij kwamen in de praktijk tot een score van 1 op 13,9.
Veiligheid
Mercedes is er trots op dat ze hun sedan kunnen aanbieden met een rijke aanvullende veiligheidsuitrusting. Een aantal van die hulpsystemen zitten bij de vanafprijs inbegrepen: een noodstopsysteem bijvoorbeeld, maar ook een actieve rijstrookassistent. Bij de meeste concurrenten grijpt de auto in met een stuuringreep wanneer je onbedoeld van rijbaan wisselt, maar de A-Klasse Limousine trapt – fel! - op de rem. Het schrikeffect dat die drastische maatregel teweeg brengt, draagt in onze optiek niet bij aan het verhogen van de verkeersveiligheid. Hetzelfde kan worden gezegd over het matige zicht rondom: het glasoppervlak van de Mercedes is klein, maar de raamstijlen juist fors. Bovendien loopt het dak ver door naar voren, waardoor je uit jouw stoel overeind moet komen om te zien of het verkeerslicht groen is.
De ramen van de Toyota zijn juist aangenaam groot. Daarnaast zit je wat hoger achter het stuur, waardoor je goed om je heen kunt kijken. Net als bij menig andere Toyota beschikt ook de Corolla Sedan over een rijke veiligheidsuitrusting, waarbij de meeste rijhulpsystemen bij de vanafprijs zijn inbegrepen. Verkeersbordherkenning, adaptieve cruise control, actieve rijstrookassistentie en een noodstopsysteem met voetgangers- en fietsersherkenning bijvoorbeeld. Alleen dode hoek signalering en een head-up display zijn voorbehouden aan het duurste uitrustingsniveau.
Gebruiksgemak
Het interieur van de Toyota ademt misschien niet de klasse van de A-Klasse, maar de gebruikte materialen zien er netjes uit en voelen plezierig aan. Bovenaan de middenconsole prijkt een groot infotainmentsysteem, dat weliswaar werkt als een aanraakscherm maar toch ook nog van fysieke drukknoppen is voorzien. Wonderlijk.
In tegenstelling tot de vierdeurs Corolla, voorziet de Mercedes wel in eigen uitstroomopeningen en twee stroompunten voor de passagiers achterin. Die stroompunten zijn echter van het type USB-C: een aansluiting waarvoor lang nog niet iedere Nederlander een oplaadkabel bij zich draagt. De inzittenden voorin kijken uit op een imposant – en optioneel - instrumentarium, dat uit twee flinke schermen bestaat. De A-Klasse denkt bovendien met je mee, omdat de auto is voorzien van kunstmatige intelligentie. Of je daar daadwerkelijk mee geholpen bent, is een tweede: de ‘stem uit het dashboard’ klonk op momenten dat we er niet om vroegen en wist het antwoord niet wanneer we ergens naar informeerden (het weer of de verkeersinformatie bijvoorbeeld).
Prijs
De voordeligste Toyota kost € 29.445, de goedkoopste Mercedes € 33.665. Voor die meerprijs krijg je bij de Duitsers extra vermogen, een verlaagd onderstel en ’n achteruitrijcamera. Het prijsverschil wordt alleen maar groter wanneer je kijkt naar onze testuitvoeringen: Mercedes vaardigde een Business Solution-uitvoering af, die in combinatie met de nodige extra’s op een totaalprijs van € 43.696 uit kwam.
De Executive-uitvoering van de Corolla Sedan is het vlaggenschip van de reeks en komt inclusief metallic lak en wat chromen ornamenten op € 37.259. De uitrusting omvat een digitaal instrumentarium, een draadloze oplaadmogelijkheid voor je smartphone en een verwarmd stuur: zaken waarvoor je weliswaar ook bij Mercedes terecht kunt, maar die niet op de door ons gereden A-Klasse Limousine zitten.
Winnaar
Vraag een kind om een auto te tekenen en het resultaat is een sedan. Zowel Mercedes als Toyota blazen de carrosserievariant nieuw leven in. Ben je gevoelig voor status en zoek je een auto die jou actief bij het rijden betrekt, dan is de A-Klasse Limousine iets voor jou. Moet je wel kunnen leven met die bemoeizuchtige mevrouw in het dashboard en dat vre-se-lijke rijhulpsysteem. De Toyota heeft minder eigenschappen om je aan te ergeren. De Corolla Sedan is bovendien ruimer én voordeliger dan de Mercedes. En de rijeigenschappen zijn dusdanig, dat je deze Japanner niet meer alleen met je hoofd koopt.
Lees ook de afzonderlijke rijtesten van deze twee testkandidaten:
Mercedes A 200 Business Solution Limousine
Toyota Corolla Sedan 1.8 Hybrid Executive