Triotest kleine hybrides: welke is het goedkoopste in gebruik?
10 december 2020
Onlangs mochten de Toyota Yaris, Renault Clio en de Ford Fiesta het in een duel tegen elkaar opnemen. Frank en Gert voelden de drie compacte gezinsautos aan de tand met als belangrijkste vraag ‘wat is de beste hybride?’ De test kende een verrassende winnaar, maar is die in gebruik ook de goedkoopste? Tijd om de rekenmachine erbij te pakken!
De Renault Clio en de Toyota Yaris beschikken beide over een volwaardige hybride aandrijflijn. Dankzij een krachtige elektromotor en flinke accu kunnen beide modellen zelfs korte afstanden volledig elektrisch rijden. Deze techniek betaalt zich uit in een laag verbruik, maar is ook prijzig.
De Ford Fiesta is een zogenaamde milde hybride. Deze heeft simpel gezegd een uit de kluiten gewassen startmotor die met hulp van een kleine accu de auto wat elektrische ondersteuning kan bieden. Volledig elektrisch rijden kan de Fiesta niet en daardoor is het verbruik, hoewel nog steeds laag, niet zo indrukwekkend als dat van de Renault en de Toyota. Daar staat tegenover dat de techniek veel goedkoper is en daarmee de auto zelf ook.
Autokosten
Op kwaliteiten wint de Ford Fiesta het in deze triotest van de Clio en de Yaris, maar is deze goedkopere, maar iets minder zuinige techniek op de langere termijn ook het goedkoopst? Met de ANWB Autokostentool hebben we de verwachte autokosten berekend bij een bezitsduur van 4 jaar en 15.000 kilometer per jaar.
Aangezien importeurs de testauto's voor journalisten doorgaans helemaal volstoppen met opties, hebben we voor dit vergelijk niet de geteste topuitvoeringen bekeken, maar meer gangbare uitvoeringen. Niet de duurste versies, maar ook geen kale instappers. Alle beschikken ze onder andere over automatische airconditioning, navigatie. Met enkele opties zijn de drie auto's zoveel mogelijk op een gelijk uitrustingsniveau gebracht en dat levert de volgende aanschafprijzen op:
- Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium (+16" lichtmetaal) - € 21.472
- Renault Clio E-Tech Hybrid 140 Intens (+ Pack easylink navigatie) - € 25.785
- Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic (+ Multimedia Pack) - € 24.890
Als we alle kosten over vier jaar meenemen in het vergelijk, dan levert dat het volgende plaatje op:
Ford Fiesta | Renault Clio | Toyota Yaris | |
---|---|---|---|
Vaste kosten | € 284 | € 356 | € 294 |
Vaste afschrijving | € 170 | € 194 | € 179 |
Verzekering | € 54 | € 58 | € 55 |
Motorrijtuigenbelasting | € 39 | € 46 | € 39 |
Onderhoud carrosserie en diversen | € 21 | € 21 | € 21 |
Variabele kosten | € 220 | € 229 | € 214 |
Variabele afschrijving | € 49 | € 61 | € 59 |
Brandstof | € 124 | € 113 | € 104 |
Reparatie en onderhoud | € 33 | € 35 | € 33 |
Banden | € 15 | € 19 | € 19 |
Rente | € 1 | € 2 | € 2 |
TOTAAL | € 505 | € 587 | € 509 |
*berekening met de ANWB Autokostentool op 1 december 2020. De bedragen zijn afgerond.
De verwachte autokosten liggen voor veel kostenposten niet ver uit elkaar. De bedragen voor verzekering, onderhoud, wegenbelasting en banden ontlopen elkaar niet veel meer dan enkele euro's per maand. Daarop zijn twee grote uitzonderingen: de kosten voor brandstof en de afschrijving (bestaande uit de vaste en variabele afschrijving).
Met de Fiesta ben je het duurst uit aan de pomp. Dat scheelt zomaar twintig euro per maand met de zuinige Toyota, ofwel 940 euro over vier jaar. De Renault valt er met zijn bescheiden verbruik tussenin. Onderaan de streep blijkt dat beide auto's de winst aan de pomp maar gedeeltelijk goed maken met hun hogere aanschafprijs.
Niet brandstof, maar afschrijving grootste kostenpost
De afschrijving is het verschil tussen het bedrag dat je voor de auto betaalde toen je hem kocht en het bedrag dat je er bij verkoop of inruil nog voor terugkrijgt. Hoewel de Renault nieuw net wat duurder is dan de Toyota, is de verwachting dat die laatste na vier jaar en 60.000 kilometer meer waard is dan de Clio. Ten opzichte van de Fiesta is de Yaris een paar duizend euro duurder in aanschaf, maar na vier jaar ook nog zo'n tweeduizend euro minder waard.
Die hogere restwaarde is echter net niet genoeg om ook als het om de totale autokosten gaat de Ford Fiesta van de winst af te houden. De iets minder efficiënte, maar ook beduidend minder kostbare milde hybridetechniek komt in de klasse van compacte gezinsauto goed tot zijn recht. Dat wil niet zeggen dat volwaardige hybrides kansloos zijn in dit segment. Zeker de Yaris komt qua kosten bij 15.000 kilometer per jaar heel dicht in de buurt van de Ford en wordt bij hogere kilometrages al snel voordeliger door de lagere brandstofkosten. Maak daarom altijd een berekening voor je eigen situatie.
Private Lease
Besparen op je brandstofkosten met een van deze hybrides, zonder in één keer het bedrag voor aanschaf op tafel te moeten leggen? Zowel de Ford Fiesta Mild Hybrid als de Toyota Yaris Hybrid zijn op dit moment beschikbaar via ANWB Private Lease. Je betaalt dan een vast bedrag per maand waar alle autokosten zijn inbegrepen, op de brandstof na. Ontdek of private lease voor jou interessant is.
Op zoek naar een kleine én tweedehands hybride?
Deze drie compacte hybrides mogen dan nog maar kort op de markt zijn, er is al aardig wat aanbod van jong gebruikte exemplaren waar de kop van af is. En als daar niks voor je tussen zit, zoek dan eens tussen de duizenden andere hybrides, vanaf minder dan 4000 euro.
Bekijk het aanbod Renault Clio Hybrid-occasions
Bekijk het aanbod Toyota Yaris Hybrid-occasions
Bekijk het aanbod Ford Fiesta Hybrid-occasions