Silence: nieuwe EV met uitneembare accu’s voor 17 mille
24 februari 2023 Spaanse fabrikant beleeft deze zomer zijn Nederlandse debuut
Met een prijskaartje van € 16.999 is de Silence S04 vanaf deze zomer de voordeligste nieuwe elektrische personenwagen op de Nederlandse markt. De ANWB kon vast een blokje om met een voorserie-exemplaar.
Op basis van de foto’s bij dit artikel denk je misschien dat we ons vergissen: de Silence ziet er eerder uit als een brommobiel dan een personenwagen. Dat kan goed kloppen, want de Spaanse EV wordt geleverd in twee snelheden: 45- en 90 kilometer per uur. Voor die laatste variant heb je een autorijbewijs nodig.
Actieradius van 149 kilometer
De S04, zoals het voertuig is gedoopt, komt bij ons in eerste instantie op de markt met een topsnelheid van 90 kilometer per uur. Hij wordt aangedreven door een 19 pk sterke elektromotor, met een piekvermogen van 30 pk. Met dank aan twee uitneembare (!) batterijen van 5,6 kWh elk kom je maximaal 149 kilometer ver op een lading stroom.
Silence is een relatief jong bedrijf: ze zijn in 2014 begonnen, in eerste instantie als fabrikant van elektrische motor- en bromfietsen. Daar komt nu deze stadsauto bij. De Spanjaarden maken alles zelf, van de dashboardbekleding tot de benodigde batterijen. Daardoor is de levertijd kort: wanneer je er vanaf juli eentje bestelt, moet je in augustus al kunnen rijden.
Piepkleine frunk
De S04 is slechts 2.28 meter lang en 1.26 meter breed. Dankzij een slimme opstelling van de stoelen - de passagier zit schuin achter de bestuurder - kunnen er twee personen plus bagage mee. De kofferbak van de Silence is 247 liter groot. De tweezitter heeft zelfs een piepkleine ‘frunk’, waarin je de laadkabel kunt opbergen.
Omdat je de accu’s als een trolley mee kunt nemen, ben je niet afhankelijk van een laadpaal in de straat. Het is een unieke eigenschap van de Spaanse nieuwkomer, maar met een gewicht van 41 kilo per batterij is die oplossing niet zo praktisch als -ie lijkt. Je sjouwt je een breuk! Bovendien maken diverse waarschuwingsstickers duidelijk, dat het niet de bedoeling is dat je de accu’s in jouw woonkamer oplaadt. Dat kun je volgens Silence beter in de schuur of berging doen.
Primair een stadsauto
Het is ook mogelijk om de auto rechtstreeks op een stopcontact of laadpaal aan te sluiten. Dat verkort de laadtijd aanzienlijk, want in dat geval zou de S04 binnen 5 uur vol moeten zijn. Neem je de batterijen uit, dan bedraagt de laadtijd 5,5 uur per accu. De importeur verstrekt drie jaar of 30.000 kilometer garantie op de benodigde batterijen.
Dat je er de snelweg mee op kunt, wil niet zeggen dat de Silence daar ook voor bedoeld is. Volgens de Nederlandse importeur is de S04 primair een stadsauto, maar kun je er zo nodig mee van Den Haag naar Utrecht. Een belangrijk voordeel ten opzichte van een brommobiel, want daarmee mag je lang niet overal rijden. In de Silence kan dat wél.
Hoogwaardige afwerking
In vergelijking met een brommobiel is de afwerking bovendien van hoogwaardige kwaliteit. De uitrusting pakt daarnaast luxueuzer uit, met onder meer automatische verlichting, elektrische spiegelverstelling, airconditioning en een applicatie voor op je telefoon, waarmee je zowel op afstand de verwarming kunt inschakelen als jouw buurman van een digitale sleutel voorzien. De S04 kan op die manier eenvoudig worden gedeeld.
Wij maakten onze eerste kilometers met een zogenaamde pré-productieversie. De uiteindelijke klantauto’s krijgen nieuwe remmen en andere vering. Geen overbodige luxe, want juist op die onderdelen viel bij deze voorserie-auto het nodige aan te merken. Zo bleken de remmen slecht te doseren en pakte de vering dusdanig hard uit, dat een korte oneffenheid letterlijk het stuur uit onze handen sloeg.
Alleen ABS
De veiligheidsuitrusting van de Silence vormt sowieso een aandachtspunt: het voertuig heeft alleen ABS. Je zoekt vergeefs naar airbags of andere rijhulpsystemen. Voor een brommobiel is ABS al heel wat, maar met de door ons gereden personenwagenversie mag je ook de snelweg op. Dat geeft toch een minder prettig gevoel. Zeker in combinatie met de gelimiteerde topsnelheid, waardoor jij je toch al slecht uit de voeten kunt maken. Een vrachtwagen inhalen gaat nét.
Met bovenstaande kanttekeningen valt wellicht nog te leven, wanneer het ongemak in overeenstemming is met de prijs. Maar voor de minimaal € 16.999 die een S04 moet kosten, koop je ook een nieuwe Kia Picanto. Die stadsauto rijdt weliswaar op benzine, maar biedt plaats aan extra inzittenden en beschikt over een serieuze veiligheidsuitrusting.
(Nog) geen private lease
De importeur van Silence voorziet vooralsnog niet in een private lease constructie. Je zal de verschuldigde 17 mille in één keer op tafel moeten leggen, waar auto’s in deze prijsklasse meer en meer per maand worden afgerekend.
Wil je een nieuwe elektrische auto, dan is de Silence de voordeligste optie: modellen als de Dacia Spring en Smart Fortwo zijn duizenden euro’s duurder, terwijl hun actieradius in de praktijk niet noemenswaardig veel groter is. Je hebt wel meer auto om je heen, of het nu gaat om centimeters of kilogrammen.
Op basis van deze eerste indruk dichten wij de S04 daarom de meeste kansen toe als brommobiel. De tweezitter onderscheidt zich dan positief van wat er op dit moment in dat deel van de markt te koop is. Bovendien is een 45 kilometer versie financieel aantrekkelijker, al was het maar omdat je er niet eerst je autorijbewijs voor hoeft te halen.
Lees meer over elektrisch rijden