Nissans zelfrijdende auto klaar voor serieproductie

26 maart 2025 Autofabrikant begint in 2027 met autonome taxiservice

Na twaalf jaar en duizenden testkilometers kan Nissans zelfrijdende auto overal uit de voeten. Toch gaan de Japanners ‘m niet aan je verkopen. Hoe zit dat?

Testrijder Tom drukt op dezelfde knop waarmee jij en ik de rijhulpsystemen activeren in onze huidige auto’s. Maar in het geval van zijn Nissan Leaf gaat de elektrische auto er vervolgens op eigen houtje vandoor. Tom is net zo goed passagier tijdens deze rit als ik dat ben.

Nissan is al twaalf jaar bezig met de ontwikkeling van een zelfrijdende auto. Er wordt simultaan aan gewerkt in Japan, de Verenigde Staten en Groot-Brittannië. Na duizenden testkilometers weten hun demonstratievoertuigen inmiddels de weg in stedelijke omgevingen en op buiten- en snelwegen. Toch gaan de Japanners hem niet aan je verkopen.

Wegen zonder belijning

Dat heeft meerdere oorzaken. In de eerste plaats is de zelfrijdende Nissan nog niet af. Dat zou je niet zeggen wanneer we met snelheden tot 100 kilometer per uur over landwegen worden gechauffeerd. Smalle wegen, vaak zonder belijning. De geprepareerde Leaf rijdt er harder dan ik zelf zou doen. Met reden, aldus techneut Andrew op de achterbank: “We willen laten zien waar de zelfrijdende auto toe in staat is.”

Wat de Nissan nog niet kan, is ‘s nachts rijden. Ook is de autonome EV nog niet getest bij extreme weersomstandigheden, zoals sneeuw of dichte mist. Desondanks durven de Japanners serieproductie wel aan. Alleen niet voor betalende klanten. Volgens Nissan is de benodigde techniek dusdanig kostbaar, dat niemand het verschuldigde prijskaartje zou willen voldoen.

Dure ontwikkelingskosten

In plaats daarvan begint Nissan vanaf 2027 een taxi-dienst. Eerst in Japan, daarna in Groot-Brittannië en vervolgens - wellicht - in Europa. Saillant detail is, dat de Japanners zeggenschap willen houden over zowel de auto’s als de gebruikte techniek. Nissan is dus niet bereid kennis te delen; een manier waarop het merk de dure ontwikkelingskosten van hun zelfrijdende Leaf had kunnen drukken.

Een succesvolle marktintroductie van de zelfrijdende auto kent ook de nodige hobbels buiten Nissans invloedssfeer. Regelgeving bijvoorbeeld, want wie is er aansprakelijk wanneer er toch iets misgaat? De belangrijkste horde is volgens de autobouwer echter de consument. Zullen zij de zelfrijdende auto accepteren?

Plezier in autorijden

Nissan benadrukt met alle nieuwe techniek niet het plezier in autorijden te willen ontnemen. De fabrikant droomt van een toekomst, waarin de rijhulpsystemen van nu dusdanig zijn doorontwikkeld, dat ze taken van ons kunnen overnemen die wij als vervelend beschouwen. 

Filerijden bijvoorbeeld. Invoegen. Of het trotseren van een wegversmalling. Met één druk op de knop neemt de auto het van je over, om de controle weer terug te geven wanneer jij daar om vraagt.

Zelfstandig van A naar B

Wie geen eigen auto ambieert, is geholpen met Nissans autonome taxi. Volgens de Japanners dragen die bij aan een veiliger verkeerssituatie - ‘Zelfrijdende auto’s kijken nooit op hun telefoon’, is een veelgehoorde grap tijdens ons bezoek aan het Britse ontwikkelingscentrum van het merk - en zorgen ze dat mensen die niet kunnen of willen autorijden, toch zelfstandig van A naar B kunnen komen.

Daarnaast claimt Nissan dat de zelfrijdende auto beter is voor het milieu. Omdat er vloeiender wordt gereden, hoeft er minder te worden geaccelereerd en geremd. Dat scheelt kwalijke uitstoot. Wellicht niet van de volledig elektrische Leaf die als ontwikkelingsvoertuig wordt gebruikt; wel van de brandstofauto’s die er achter rijden.

Meer comfort dan voorheen

In 2020 bezocht de ANWB de Britse testfaciliteit al eerder voor een proefrondje. Destijds hadden meerdere autofabrikanten de mond vol over zelfrijdende auto’s. Vijf jaar later zijn die geluiden grotendeels verstomd.

In de tussenliggende tijd ging Nissan onverstoorbaar door met de ontwikkeling van hun autonome EV. Die is harder en comfortabeler gaan rijden, onder meer door de toepassing van zogenaamde steer- en brake by wire techniek. Er bestaat in het testvoertuig geen mechanische verbinding tussen het stroompedaal en de elektromotor of het rempedaal en de reminstallatie. Dit in tegenstelling tot de Leaf zoals die momenteel nog wordt verkocht.

Even nadenken

Een bewuste keuze, aangezien een elektrische auto als de Leaf direct begint met het terugwinnen van remenergie in een situatie waarin de zelfrijdende auto even moet nadenken. Weinig comfortabel voor de passagiers aan boord. 

Tijdens onze rit met Tom en Andrew is het enige wat wij als oncomfortabel ervaren, de hoge snelheid. Daarvoor hoeven we niet op het dashboard te kijken: schermen in de auto laten precies zien welke route de Nissan rijdt en hoe hard het gaat.

Vertrouwen geven

Uitrusting die bij een testvoertuig lijkt te horen, maar niets is minder waar. Ook de schermen halen volgens Andrew het productiestadium, omdat het inzittenden vertrouwen geeft in de zelfrijdende auto. “Zo zien ze precies wat er gebeurd.”

De toekomst van de zelfrijdende auto is wat Nissan betreft niet langer onduidelijk. Zo’n voertuig komt er, zij het dan in een andere gedaante dan aanvankelijk gedacht. De vraag blijft alleen: wanneer precies?

Cookies

Wij plaatsen cookies op onze website

Door te accepteren krijg je alle cookies. Weiger je dan plaatsen wij alleen noodzakelijke en analytische cookies om onze website goed te laten werken en om het gebruik van onze website op anonieme basis te meten. Kies je 'accepteren', dan plaatsen wij;

  • Personalisatie cookies om op basis van je gedrag op de website relevante informatie en een relevant aanbod aan te bieden via ANWB kanalen.
  • Marketing cookies om op basis van je gedrag relevantere aanbiedingen van ANWB te krijgen op andere websites.

Meer informatie vind je in het privacy- en cookie statement.