Rijden met de onbereikbare BMW iX5 Hydrogen
21 juli 2023 SUV op waterstof dient louter als proeftuin (maar de techniek gaat er komen!)
Rijden auto’s straks op stroom of op waterstof? Bij BMW weten ze het niet: daarom zet de fabrikant in op beide aandrijflijnen. Een ding is zeker: de iX5 Hydrogen zal nooit de showroom halen. Voor de gebruikte techniek is dat een ander verhaal.
Een ‘Frankenstein-auto’ noemen de BMW-ingenieurs hun iX5 Hydrogen liefkozend. Hoewel de semi-terreinwagen herkenbaar is als een X5 van voor de recente opfrisbeurt, bestaat de auto in werkelijkheid uit verschillende modellen en bouwjaren. De wielophanging is van een iX, de voorbumper van de sportieve M-variant.
Stiller dan een EV
Het is lastig voor te stellen dat BMW deze auto louter voor testdoeleinden heeft gebouwd: de iX5 Hydrogen ziet er uit alsof je hem net bij de dealer hebt opgehaald, maar zal in werkelijkheid nooit in de showroom komen te staan. Hij rijdt er niet minder om. Sterker nog: de speciale BMW is stiller dan het huidige vlaggenschip van de fabrikant, de volledig elektrische i7.
Net als bij een EV kun je de iX5 Hydrogen met één pedaal rijden. Strikt genomen rijdt de SUV natuurlijk ook op stroom, alleen komt dit niet uit een laadpunt maar wordt in de auto zelf gemaakt. Die inpandige energiecentrale gaat niet ten kosten van het ruimteaanbod: de waterstof X5 is van binnen even groot als zijn broers op benzine.
Iedere 200 kilometer een waterstofstation
Waarom experimenteert BMW met een auto op waterstof? Omdat ze dat al decennialang doen. De eerste personenwagen op waterstof verliet in München al in de jaren ’70 de fabriekspoort. Maar anno 2023 zijn de Duitsers ook daadwerkelijk van plan de techniek te gaan verkopen, geholpen door de Europese Unie. Die stellen hun lidstaten verplicht om vanaf 2030 elke tweehonderd kilometer een waterstofstation te realiseren, waar minstens tien auto’s achter elkaar kunnen tanken (waterstof wordt onder grote druk opgeslagen: tot nog toe ontstaat er na een handvol auto’s een dusdanig drukverlies, dat dit rechtgezet moet worden voor de volgende klant zijn wagen kan volgooien).
Het plaatsen van zo’n waterstoftankstation is volgens BMW een stuk voordeliger dan de investeringen die in de publieke ruimte nodig zijn om extra laadpalen te realiseren. Waterstofauto’s hebben een kleinere batterij en gebruiken daardoor minder van de kostbare grondstoffen die nodig zijn bij het maken van accu’s. En omdat waterstof een gas is, zou het kunnen worden gedistribueerd via reeds bestaande gasleidingen. Bovendien zit volgens de fabrikant lang niet elke klant te wachten op laadstops van minimaal 20 minuten, waarbij je ook nog jouw aanhanger of caravan moet afkoppelen.
Energieverlies verzachten
De Duitsers sluiten de ogen niet voor het feit dat er elektriciteit nodig is om waterstof te maken… dat vervolgens weer wordt afgebroken tot elektriciteit. Stroom inkopen in landen waar de zon vaak schijnt, moet dat energieverlies verzachten (lees: goedkoper maken). Waterstof wordt verkocht in kilo’s en het verschuldigde bedrag is gekoppeld aan de gasprijs. Nu betaal je nog tussen de 16- en 28 euro per kilogram. Dat moet volgens BMW goedkoper kunnen.
Zelf hebben de Duitsers ook op de kleintjes gelet, want de in de iX5 Hydrogen toegepaste techniek heeft BMW overgenomen van Toyota. Dat scheelt aanzienlijk in de ontwikkelingskosten, al benadrukt de fabrikant dat ze alleen de benodigde brandstofcellen van de Japanners gebruiken. De bijzondere X5 is goed voor een vermogen van 401 pk, waarmee de semi-terreinwagen in zes tellen van 0 naar 100 kilometer per uur accelereert. Niet slecht voor een auto met twee waterstoftanks, maar volgens BMW is het gewicht van de iX5 vergelijkbaar met dat van een plug-in hybride. Een BMW op alleen batterijen weegt meer en komt minder ver: met zes kilogram waterstof moet je volgens het merk een afstand van 500 kilometer kunnen overbruggen.
Hoewel de iX5 Hydrogen het zelf niet mee zal maken, moet deze techniek nog dit decennium in BMW personenauto’s verkrijgbaar zijn. In eerste instantie wordt er dan gekeken naar auto’s met een soortgelijke carrosserievorm (de X5 van de toekomst?), maar volgens de fabrikant ligt een grote sedan ook in de lijn der verwachting. Na Toyota en Hyundai zou BMW dan het derde grote publieksmerk zijn dat waterstofmodellen gaat aanbieden. Over wat zo’n auto moet gaan kosten, doen de Duitsers nog geen uitlatingen.
Lees meer over waterstof
Bekijk ook onze rijtesten van twee andere waterstofauto's: de Hyundai Nexo en Toyota Mirai.