10 schitterende treinreizen in Europa
Hier vind je tien treinreizen, lang en kort, steeds in een ander land en altijd over een bijzondere spoorlijn. Elke reis staat garant voor voorpret, een top-ervaring en onvergetelijke herinneringen.
1. De North Yorkshire Moors Railway
Engeland: Pickering - Whitby (29 km)
Aan het begin van de 19 eeuw werd in Groot-Brittannië de trein uitgevonden. Nu nog vind je hier historische trajecten, waarop oude locomotieven stomend door fraai landschap gaan. Zoals de North Yorkshire Moors Railway, 29 kilometer lang door het gelijknamige nationale park, tussen Pickering en Whitby. In 1836 tjoekte hier de eerste trein. Spoorlijn en stations spelen mee in vele films en tv-series (zoals Goathland, dat als Zweinsveld figureert in de Harry Potter-films). Daarnaast raden we aan om zowel de heuvelachtige North York Moors zelf als eindstation Whitby – een havenplaatsje tjokvol geschiedenis – te bezoeken.
2. De Bernina- en Albula-spoorlijn
Zwitserland: Chur - St. Moritz - Berninapas - Tirano (124 km)
De treinen in Zwitserland lijken soms op rode speelgoedtreintjes, stipt op tijd en kruipend tussen, over en door de bergen. Ronduit spectaculair zijn de spoorlijnen Bernina en Albula, die in elkaars verlengde liggen én samen Unesco Werelderfgoed zijn. De Albula-spoorlijn (63 km) begint in Chur en kronkelt via tunnels en hoge viaducten – zoals het beroemde Landwasserviaduct, waarna de trein in een bergwand verdwijnt – naar St. Moritz. Daar begint de Bernina-spoorlijn (61 km). Via gletsjers en bergmeren slingert die over de 2253 meter hoge Bernina-pas, Europa’s hoogste spoorwegpas. Om daarna, via onder meer het viaduct van Brusio (waar de trein 360 graden draait), net over de grens te eindigen in het Italiaanse Tirano, een sfeervol bergstadje met twee treinstations.
3. Raumabanen, Flåmsbana & meer
Noorwegen: Dombås - Åndalsnes (114 km) en Myrdal - Flåm (20 km)
Een welvarend, bergachtig land aan zee is praktisch een garantie voor fraaie spoorlijnen. In het dunbevolkte Noorwegen zijn die er dan ook volop. Zoals de Dovre-lijn van Oslo naar Trondheim, goed te combineren met de qua fjordenschoon spectaculaire Raumabanen van Dombås naar Åndalsnes. Ook oogstrelend: de treinreis van Oslo naar Bergen, door de Hallingdal-vallei en langs de Hardangerjøkulen-gletsjer. Deze rit is goed te combineren met de Flåmsbana, een van ’s werelds indrukwekkendste spoorlijnen. Stap hiervoor in Myrdal over en wacht op de uitzichten die komen gaan. Zoals dat op de Kjosfossenwaterval en het Aurlandsfjord. Terwijl jij naar adem hapt, daalt de trein 886 meter, met piepende remmen.
4. Van San Sebastián naar Santiago
Spanje: van trein naar trein langs de noordkust (800 km)
Nogal wat spoorlijnen in Spanje liggen niet langs een saaie autoweg, maar zijn dwars door het bergachtige binnenland aangelegd. Qua uitzicht is de sneltrein tussen Barcelona en Madrid daarom allesbehalve vervelend, net zoals die van Madrid naar Valencia. Ons favoriete traject volgt echter de noordkust: 800 kilometer, via meer dan honderd stations en haltes, met de goedkope lokale treintjes van twee spoorwegmaatschappijen, EuskoTren en FEVE/Renfe. Sommige rijden slechts één keer per dag. De reis voert langs tongstrelende pintxos (Baskische tapas) en veel natuur- en stedenschoon, zoals dat van San Sebastián, Bilbao, de Picos de Europa, Oviedo en Santiago de Compostela, waar het lijkt alsof de torens van de kathedraal de hemel raken.
5. Treinreis door Werelderfgoed
Duitsland: Koblenz - Bingen (65 km)
Op beide oevers van de Rijn tussen Keulen en Mainz ligt een circa 185 kilometer lange spoorlijn. Het stuk tussen Koblenz en Bingen, pakweg 65 kilometer, slingert door het Unesco Werelderfgoed dat bekendstaat als het romantische Rijndal. Links en rechts duikt het ene kasteel na het andere op. Dan weer hoog boven de wijngaarden, dan juist op een eilandje in de Rijn. De trein stopt in stokoude, snoeperige stadjes, zoals Oberwesel en Bacharach. En passeert de Lorelei-rots, de Muizentoren en nog veel meer.
TIP: van Koblenz naar Bingen, dat kan in 2 uur, maar wij raden aan het met de stoptrein te doen. Via de westelijke oever, en dan in twee dagen.
6. Le Train des Pignes
Frankrijk: Nice - Digne-les-Bains (150 km)
Over Nice alleen al, gelegen aan de Middellandse Zee, zijn complete reisgidsen geschreven. Vanaf station Nice CP in het centrum, vertrekt de Train des Pignes over een smalspoorbaan uit 1889, richting Digne-les-Bains, dat hoog in de Alpen ligt. Al vrij snel na vertrek kun je besneeuwde bergtoppen zien, terwijl de trein over bruggen kruipt, of door tunnels, waarvan er eentje 3,5 kilometer lang is. Er zijn er 28 haltes, vaak in middeleeuwse bergdorpen, zoals Entrevaux en St-André-les-Alpes. Wie niet uitstapt bereikt na dik 3 uur sporen eindpunt Digne-les-Bains, de hoofdstad van de lavendel. Rijk aan kunst en geschiedenis, en met 16.000 inwoners een metropool voor Provençaalse begrippen.
7. De West Highland Line
Schotland: Fort William - Mallaig en terug (70 km)
Over het hoogland, langs de lochs (meren), door zon en nevel: eigenlijk is het vrijwel overal in Schotland prachtig reizen met de trein. Over de West Highland Line tussen Fort William en Mallaig rolt The Jacobite, de stoomtrein die Harry Potter-fans kennen als de Zweinstein-Express. De trein en het traject zijn historisch. Je vertrekt nabij Ben Nevis, de hoogste berg van Groot-Brittannië. Onderweg zie je wat wij ‘droomdorpjes’ noemen, zoals Arisaig en Morar, en sprankelende meren zoals Loch Mora en Loch Nevis, en ook dendert de Jacobite over het 21 bogen tellende Glenfinnan-viaduct. En dan is daar Mallaig, een vissersdorp als uit een prentenboek en het eindstation.
Bekijk ook: 9 onvergetelijke treinreizen
Ontdek ze hier8. Toscane per stoptrein
Italië: Bologna - Florence - Pisa (ruim 225 km)
Reis per trein vanuit Bologna, de eeuwenoude universiteitsstad, door de Apennijnen en via dromerige dorpjes naar Florence, de beroemde renaissancestad. Neem hier dan niet de intercity naar Pisa, maar de stoptrein. Genietend van zowel het Italiaans gekwetter van je medepassagiers als het uitzicht: glooiend land, begroeid met cipressen en vol wijngaarden. Stap onderweg uit, bijvoorbeeld in Pistoia of Lucca, de Stad van Honderd Kerken. Vertraging? Thuis een bron van ergernis, maar hier een bonus. Net als het eindstation: Pisa Centrale, nabij het Campo dei Miracoli (Veld der Wonderen), met de befaamde scheve toren.
TIP: Iets noordelijker in bella Italia, kennen we nóg zo'n pico bello treinreis in Piemonte.
9. De Linha do Douro
Portugal: Porto - Peso da Régua - Pocinho (160 km)
De treinreis van Lissabon naar havenstad Porto, twee steden tjokvol Werelderfgoed, is al leuk. Maar het wordt nog mooier: in Porto staat het São Bente-station en vanaf hier rijdt de Linha do Douro trein oostwaarts. Boemelend door het dal van de Douro-rivier, via 26 tunnels en 30 bruggen, langs wijngaarden waar de portdruiven groeien. Dat kun je zien, ruiken én proeven wanneer je uit de trein stapt op de kleine stations van stadjes en dorpen als Peso da Régua, Pinhão of Pocinho. Doen!
10. Sprookjesachtig: Lissabon-Sintra
Bestaat er een station met een mooiere gevel? Vooral de twee hoefijzervormige entreeportalen in neo-manuelstijl zijn uniek (en dat heeft niets met Fawlty Towers te maken). Van het Rossio-station in Lissabon vertrekken de boemeltjes naar Sintra, 30 kilometer verderop. Sintra is een historisch kuststadje, op een heuvel, ideaal voor een dagtrip. Met een kasteel, een paleis en andere sprookjesachtige bouwwerken staat het sinds 1995 op de Werelderfgoedlijst. Tip: deze treinreis is gezien de lengte van de reis (1-3 uur), kind-/gezinsvriendelijk.