Nieuwe Ford Focus is steengoed
Meer binnenruimte, zeer goed weggedrag, vanaf 24 mille
De Ford Focus gaat al weer 20 jaar mee. Dit nieuwste model legt de lat weer hoger in de klasse van de betaalbare gezinsauto's. De nieuwe Focus heeft meer binnenruimte, de stationwagonversie heeft meer laadruimte en de rijeigenschappen zijn bovengemiddeld goed.
Geloof het of niet maar de Focus is dit jaar precies 20 jaar in productie. Deze Focus heeft bijna dezelfde maten als zijn voorganger, maar Ford claimt dat hij van binnen een stuk ruimer is geworden. Net als bij de nieuwste Fiesta komen er ook van deze Focus diverse varianten met een afwijkend uiterlijk - een aanpak die het merk erder liet zien bij de Fiesta. Hij is er als:
- Titanium
- Zeer luxe Vignale
- sportieve ST-line
- Active
Die laatste is een crossover, dat is nieuw voor de Focus-reeks. De Active ziet er stoer uit door wat plastic delen rond de wielkuipen. Hij staat 3 centimeter hoger op de pootjes. Verder wordt de Focus zoals gebruikelijk leverbaar als stationwagon en hatchback. Die stationwagon wordt ongetwijfeld weer de besteller, net als nu het geval is. Die stationwagonversie is flink gegroeid. Bij het laadruim stond centraal dat er een heel grote hondenbench in moest kunnen. Het gevolg is dat de laadopening extreem hoog en breed is. En dat er ondanks de optisch sportieve daklijn toch veel binnenruimte is. Ford claimt verder de breedste laadruimte in deze klasse te hebben: 1 meter 15. In totaal is er 150 liter meer bagageruimte dan voorheen en komt de auto nu tot ruim 1.600 liter met de achterbank plat.
Meer ruimte achterin
Hoe hebben ze deze nieuwste Focus meer binnenruimte gegeven terwijl de buitenmaten hetzelfde bleven? Daarvoor zijn de wielen zoveel mogelijk op de hoeken gezet. De afstand tussen die wielen – de wielbasis – is dus vergroot en daardoor ontstaat uiteraard meer binnenruimte. Dat merk je vooral achterin. Daar heeft de hatchback meer been- en knieruimte. Door de middentunnel erg laag te houden en de middenconsole van de voorste passagiers kort te houden, is er ook voor de middelste passagier op de achterbank een normale zitplaats.
Cilinder-uitschakeling op driecilinder motoren
Er komt een splinternieuwe 1,5 liter driecilinder Ecoboost (150 of 182 pk) en een ge-upgrade 1.0 driecilinder (85, 100 of 125 pk). Beide motoren hebben cilinderuitschakeling. Tussen de 1.250 en 4.500 toeren bekijkt de motor zelf of hij op drie cilinders moet lopen, of dat hij het op twee cilinders af kan. We hebben de 1,5 liter in beide pk-conversies geprobeerd en kwamen tot de conclusie dat de 150 pk motor krachtig genoeg is, die 182 pk voegt niet zoveel toe. Dieselen kan je met naar keuze een 1,5 of 2,0 liter motor. De achttraps automaat doet zijn werk naar behoren.
Nieuwste veiligheidssystemen
Op de nieuwe Focus zitten (al dan niet optioneel) veel actieve rijhulpsystemen, waaronder CoPilot 360. Dat werkt met behulp van front- en zijradar en twaalf sensoren rondom de auto. Samen met adaptieve cruise control en rijstrookassistentie is de Focus daardoor in staat tot een beperkte mate van zelfstandig rijden op de snelweg.
Nieuw is dat de Focus een rijstrookassistent heeft die ook werkt als er geen belijning op de weg is. Verder is er Wrong Way Alert (de auto waarschuwt wanneer je aan het spookrijden bent), Active Park (volautomatisch inparkeren), remingreep bij kruisend verkeer achter de auto, Evasive Steering (stuurt om een object heen als je er tegenaan dreigt te rijden) en Post Collision Braking (remt zelfstandig na een botsing om te voorkomen dat je nóg een keer ergens tegenaan rijdt).
Geweldig onderstel
Fords staan bekend om hun bovengemiddeld goede weggedrag. En deze Focus maakt die reputatie meer dan waar. Het onderstel is zeer goed en verfijnd van afstemming. De constructie van de achterwielophanging is zodanig dat je ook bij een zeer sportieve rijstijl heel precies en zonder drama bochten kunt ronden alsof het een sportwagen is. Er is optioneel ook nog actieve demping verkrijgbaar, maar eigenlijk heb je die niet nodig. Ook zonder dat systeem presteert de auto qua weggedrag indrukwekkend. De besturing is voor een auto in deze klasse zeer precies en communicatief. Ook als je niet van sportief rijden houdt, zijn de hierboven genoemde eigenschappen belangrijk: ze zorgen voor rust en vertrouwen. Veel versies hebben sowieso de keuze uit drie rijstanden, dus ook als je niet voor de continu actieve demping kiest (die heeft nog 2 extra standen). De ST-Line is wat verlaagd ten opzichte van de andere versies.