Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

ANWB test als eerste nieuwe Seat Tarraco

Vanaf 2019: nieuwste topmodel Seat is ruime SUV

Seat had al de compacte crossover Arona en de middenklasse SUV Ateca. Nu komt daar een nagelnieuw topmodel bij, de Tarraco. Ook een SUV, gebaseerd op concerngenoten Skoda Kodiaq en VW Tiguan All Space. Begin 2019 is 'ie verkrijgbaar.

Type auto en prijs  

Een groot SUV-model ontbrak nog in het aanbod van Seat. En dus is de nagelnieuwe Tarraco, die leverbaar is vanaf begin 2019, een serieus grote en ruime auto. Dat mag ook wel want het is tevens het nieuwe topmodel van het Spaanse merk. De naam Tarraco is het resultaat van een wedstrijd die Seat onder het publiek uitschreef. Tarraco is de oude Latijnse naam voor de Spaanse stad Tarragona. En zoals bekend hebben veel Seats de namen van Spaanse steden (Marbella, Cordoba, Leon, Toledo enz, enz.)

De Tarraco is gebaseerd op de concerngenoten VW Tiguan All Space en Skoda Kodiaq. Hij staat op dezelfde bodemgroep en heeft dezelfde wielbasis van 2 meter 80. Maar de Tarraco is wel vier centimeter langer dan de Kodiaq. Standaard is het een vijfzitter. Tegen meerprijs kun je een derde zitrij bestellen en is het een zevenzitter. Ideaal voor grote (samengestelde) gezinnen. De grote SUV komt er met twee benzine- en twee dieselmotoren. De kleinste benzinemotor is de 1.5 TSI, goed voor 150 pk en voorwielaandrijving. En er komt een 2.0 TSi 190 pk met vierwielaandrijving en een DSG 7-traps automaat. Qua diesels zal het gaan om een tweeliter diesel met 150 of 190 pk met ook weer een DSG-bak en vierwielaandrijving voor de dikste versie.

Prijzen van de Tarraco zijn nog niet bekend. Maar we verwachten dat hij tussen de Skoda Kodiaq en VW Tiguan All Space inkomt. Ga dus grofweg uit van een vanafprijs van zo’n 37 mille zijn.

De Seat Tarraco van binnen

Van binnen is deze Seat een typisch VAG-product. Het is met andere woorden heel herkenbaar een auto uit de Volkswagen-groep, want veel van de instrumenten en bedieningen zijn compleet inwisselbaar met andere Seats, VW’s en Skoda’s. Het nadeel daarvan is dat je nou niet direct het gevoel hebt in iets heel speciaals te stappen, zoals dat bijvoorbeeld wél het geval is bij de rechtstreekse concurrent van Peugeot, de 5008. Aan de andere kant weet je wel precies wat je kunt verwachten. Alles is netjes en solide afgewerkt. Geen rare fratsen en gekkigheden: alle bedieningen zitten op logische plaatsen en laten zich eenvoudig bedienen. Het grote, goed afleesbare infotainmentscherm kun je nu voor het eerst ook bedienen met bewegingen in de lucht. Een leuke gimmick, al is het niet helemaal nieuw: BMW heeft dit al een tijdje.

Een goede SUV biedt veel binnenruimte en veel variabiliteit in het interieur. Dat heeft Seat goed begrepen. Met een in twee ongelijke delen verschuifbare en neerklapbare achterbank bijvoorbeeld. Daarop vinden drie volwassenen prima een plaats. Aan de leuningen van de voorstoelen zitten klaptafeltjes met een uitklapbare bekerhouder. Verder vind je achterin een USB-aansluiting, een 12 voltaansluiting, stoelverwarming en verstelbare rugleuningen. De derde (optionele) zitrij is alleen bedoeld voor kinderen. Volwassenen kunnen er echt niet zitten. De twee extra stoeltjes zakken mooi weg in de bodem, waarna je een fikse vlakke laadvloer hebt. Met alle achterbanken plat en de rechtervoorstoelleuning helemaal plat kun je serieus veel lading meenemen. De rugleuningen klap je in één simpele handbeweging weg. Heel gebruiksvriendelijk. De kofferruimte meet een riante 760 liter en met alles plat zelfs 2000 liter. Kijk, dat zijn goeie berichten als je een groot gezin hebt.

Hoe rijdt de Seat Tarraco

De 1.880 kilogram zware Seat Tarraco is een echte reisauto. Comfortabel en gemaakt voor lange ritten. Toch is hij sportiever van vering en demping dan de VW Tiguan All Space. Dat heeft hij onder meer te danken aan dikkere stabilisatoren. Daardoor helt hij minder over en dat is weer fijn als je een bocht neemt want de koets gaat dan minder hangen. Een toefje sportief dus maar gelukkig voelt de Tarraco nooit stoterig of hard aan. Overigens had de testauto ook een keuzemenu met diverse rijstanden. Tijdens deze test reden we met de dikste diesel. Die grossiert in trekkracht maar is wel een tikkie rumoerig. Verder was er iets meer bandengeruis hoorbaar dan je zou wensen.

Op gebied van actieve veiligheid krijgt de Tarraco een noodremassistent die ook voetgangers en fietsers herkent. Verwacht verder rijstrookassistentie, dode-hoek-bewaking, adaptieve cruise control en verkeersbordherkenning. Op de snelweg kan de Tarraco kortstondig enigszins autonoom rijden. In geval van een ongeluk belt ie zelf de hulpdiensten.

Conclusie

Seat heeft vanaf 2019 ook voor mensen met grote gezinnen - en een ruime portemonnee - een grote SUV. Het is een ruimte auto met prima rijeigenschappen en een degelijke afwerking. Maar is hij fris en hip genoeg om de strijd aan te kunnen met bijvoorbeeld een Peugeot 5008? Veel zal wat dat betreft gaan afhangen van de prijzen.

Concurrenten

Skoda Kodiaq

Peugeot 5008