Dubbeltest Ford Focus vs Kia Ceed
Volwassen gezinsauto's
We vergelijken de geheel nieuwe Ford Focus met de al even nieuwe Kia Ceed. Twee volwassen gezinsauto’s. De Focus noem je in één adem met de VW Golf en de Opel Astra. De Kia Ceed wil daar ook graag bij horen. Lukt ‘m dat?
Prijzen en type auto
Beide testauto’s zijn nog maar kort op de markt. De test-Ford is een Focus Titanium 1.0 Ecoboost met een 125 pk krachtige driecilinder benzinemotor. De nieuwe Kia Ceed waar we mee rijden heeft een viercilinder 1.4T GDI benzinemotor goed voor 140 pk. Kia levert overigens ook een driecilinder 1-liter motor met 120 pk. De motor in de Ford heeft cilinderuitschakeling. Worden er tussen de 1250 en 4500 r/min geen prestaties gevraagd dan beslist de krachtbron zelf of ie het met één cilinder minder af kan. En dan heb je feitelijk dus een tweecilinder! Beide motoren zijn in de testauto’s gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Je kunt ook bij beide voor een automat kiezen. Bij Ford is dat een achttraps automaat, bij de Kia gaat het om een zeventraps automaat met dubbele koppeling.
Deze nieuwste Ceed heeft wat Kia noemt een Tigernose grille en koplampen met LED verlichting erin. Verder heeft Kia echt geprobeerd de auto een dik uiterlijk te geven. Met welvingen rond de spatborden en met reflectoren op de hoeken om de breedte te accentueren. Leuk weetfeitje: vroeger schreef je Ceed met een apostrof tussen de e en de d, tegenwoordig schrijf je het aan elkaar. En het is een acroniem voor Community Europe & European Design. De auto is kortom speciaal voor de Europese markt ontwikkeld. En dan nog wat: de driedeursversie van de Ceed is bij deze nieuwe komen te vervallen. De hatchback is er uitsluitend als vijfdeurs. Er is ook nog een stationwagon en er komt binnenkort een heel hippe shooting brake-achtige versie. De Ceed is er in drie uitrustingsniveau’s.
Ford heeft bij deze nieuwste Focus geprobeerd zoveel mogelijk binnenruimte te creëren bij gelijkblijvende buitenmaten. Daarvoor heeft het de wielen helemaal op de hoeken gezet. De Focus is zes centimeter langer dan de Kia Ceed. De Focus heeft standaard een zogeheten Active Grille Shutter-techniek, die de grille automatisch sluit om de luchtweerstand te verminderen als koellucht voor de radiator niet nodig is. De Focus is er trouwens – net als de Fiesta die vorig jaar op de markt verscheen – in vier smaken. De koetswerken variëren iets. Zo heb je deze Titanium, je hebt de sportieve ST-Line, de zeer luxe Vignale en de Active. Die laatste is een crossover. De andere versies kun je ook nog bestellen als stationwagon. En dan zijn er natuurlijk diverse uitvoeringen
Wat moet dit allemaal gaan kosten? Nou, de Kia Ceed is de goedkoopste met een vanafprijs van €22.595. De goedkoopste Focus kost € 23.765. De testauto’s zijn – zoals gebruikelijk – duurder dan dat. Zo komt deze Focus Titanium op € 29.865. En onze Kia Ceed is een Executive Line met een prijskaartje van € 31.845. Zou je deze Kia Ceed bestellen met een éénliter motor, net zoals in de Focus, dan is hij nog steeds 500 euro duurder dan de Focus. En we noemen het nog maar een keer: een Kia dus ook deze heeft altijd 7 jaar garantie.
Rijgedrag
Het is opmerkelijk wat er tegenwoordig kan met een driecilinder motor. De Ford krachtbron heeft de cilinderinhoud van een pak melk en komt niettemin tot 125 pk! Toch heb je nooit het gevoel dat de motor enorm hard moet werken om de Focus van z’n plaats te krijgen. Wat natuurlijk helpt is dat de Focus 88 kg lichter is geworden dan zijn voorganger. Een lager gewicht draagt ook altijd bij aan fijne rijeigenschappen. De Focus is een zeer goed sturende auto. Er is een uitstekende balans gevonden tussen comfort en voelen-waar-je-mee-bezig-bent. De Focus is erg rustig en zeer precies in de besturing, hij geeft goed door wat er allemaal gebeurt maar filtert gelijktijdig grote en kleine hobbels netjes weg.
Ford monteert twee verschillende achterassen. De duurdere versies hebben geen torsieveren maar een multilink-constructie. Als je gas geeft is het feest aan boord van de Focus – helemaal als je de verlaagde ST-line neemt. De Focus heeft standaard drie rijstanden (Sport, Eco, Normaal). Optioneel kun je actieve dempers laten monteren. Dan krijg je er nog 2 extra rijstanden bij. Dat werkt allemaal erg goed, zo ontdekten we tijdens en eerdere kennismaking met de Focus. Het onderstel is echt bovengemiddeld goed. Zeker als je beseft dat dit een gezinsauto is en geen dikke sportwagen.
Maar ook de Ceed is een heel fijn sturende auto. Hij heeft een speels weggedrag: als je een keertje in de bui bent om sportief te rijden, dan doet de Ceed lekker met je mee. Bij gewoon gebruik van A naar B is het een comfortabele, eerlijke auto. Ook de Ceed heeft een multilink achteras – (en McPherson vering voor) en geeft goed door waarmee je bezig bent. De besturing is keurig precies. We hebben maar één klacht: de bak schakelt nogal hakerig. Eerder reden we met een prototype van de Ceed en viel ons dit al op. Helaas is het niet aangepast. Jammer, want die motor is dan weer heel fijn. Over het gehele toerengebied is er altijd kracht voorhanden. Bij de Ceed is er op de optielijst ook een drive mode select met diverse rijstanden beschikbaar. Dan wordt de gasrespons en de besturing anders. Je koopt het altijd in combinatie met de 7-traps automaat.
Veiligheid
Dit zijn allebei zeer moderne auto’s en dus hebben ze allebei uitgebreide actieve veiligheidsvoorzieningen. Om te beginnen de Kia. Die heeft altijd standaard een noodrem-assistent, een rijstrook-assistent en een grootlicht-assistent zodat je nooit een tegenligger verblindt. Optioneel is er voetgangersherkenning, verkeersbordherkenning en kruisend verkeer detectie. Ook optioneel is adaptieve cruise control met rijstrookassistent die werkt tot en met stilstand. Daarmee kan de Ceed beperkt autonoom rijden.
En dan de Ford. Die gaat nog een paar stappen verder dan de Kia. De nieuwe Ford Focus is standaard uitgerust een noodrem-assistent met voetgangersherkenning en met rijstrookassistentie. Maar er is een aantal heel nieuwe systemen als extra verkrijgbaar. Bijvoorbeeld Wrong way Alert (tegen spookrijden en tegen verkeer inrijden – dit is onderdeel van verkeersbordherkenning) en een kruisend verkeer waarschuwing achter. Maar er is ook Evasive Steering Assist, dat de bestuurder helpt om afremmende of langzamer rijdende voorliggers te ontwijken (!) en een aanrijding te voorkomen. En de Focus is in staat om na een aanrijding te voorkomen dat hij doorrolt en zo mogelijk tegen nóg iets of iemand anders aan botst. Verder kun je ook met de Focus – net als in de Kia Ceed - dankzij adaptieve cruise control met stop & go enigszins autonoom rijden.
De parkeerhulp in de Ford Focus is erg verfijnd; de auto parkeert volledig zelfstandig in, hij neemt zelfs het remmen en gasgeven over. Moet je alleen wel de achttraps automaat er bij bestellen. Ook aanwezig is Adaptive Front Lighting System (bochtverlichting met grootlichtassistent dat werkt met behulp van een. een camera) en een Head-up display (HUD).
Gebruiksgemak
Beide auto’s zijn ergonomisch dik in orde. En door de bank genomen hetzelfde van opbouw. Groot entertainmentscherm hoog op het dashboard, meters recht voor je neus en diverse bedieningen op het stuurwiel. De aircobediening is bij beide gewoon met knoppen en zit gelukkig niet in een menustructuur. Prima, dat werkt het snelst! De aircobediening zit bij beide wél een tikje aan de lage kant. De Focus Titanium (onderste foto) heeft een extra groot scherm. Standaard is 6,5 inch maar in de Titanium 8 inch. Bij de Kia is het of 5 inch op het instapmodel of 8 inch op duurdere modellen. De Ford Focus is om te toveren tot een Wifi-hotspot. Bij de Kia (bovenste foto) kun je een app downloaden zodat jouw telefoon als Wifi-hotspot wordt gebruikt. Overigens hebben beide auto’s Apple Carplay en Android Auto.
Bij Ford kun je een abonnement nemen (1e 2 jaar gratis) op Pass Connect. Dat belt bij een ongeluk zelf de hulpdiensten. Kia zet daar tegenover de Kia Connected Service, die ook verkeersupdates in de navigatie integreert, maar hij geeft je ook nog parkeerinformatie over bestemming en bij een lege brandstoftank toont ie automatisch pompstations in de buurt. Verder kun je stoelverwarming krijgen voor de achterpassagiers, hebben ze beide draadloos laden van je telefoon, en zijn er genoeg USB- en stroompunten in de beide auto’s. De Ford Focus heeft dan ook nog ‘ns handige portierbescherming – al werkte die op de testauto niet goed. Ze bleven telkens halverwegen ‘hangen’en miste zo dus hun werking. Met MyKey kun je de Focus-sleutel programmeren. Zodat, als je de auto uitleent aan je kids, de radio bijvoorbeeld niet heel luid kan.
Ruimte
Ford wilde een maximum aan binnenruimte door de wielen op de hoeken te plaatsen. Is er dan ook veel ruimte? Jazeker. Achterin de Focus is opvallend veel been- en knieruimte, je zit er ook goed als je 1 meter 90 bent. Maar dat geldt ook voor de Kia. In beide auto’s is tevens genoeg hoofdruimte achterin. De Focus heeft dan nog een keurig lage middentunnel zodat ook de middelste passagier er goed kan zitten. Voorin zit je in beide auto’s goed. Zwaai je de achterkleppen open dan biedt de Focus minimaal 375 liter en maximaal 1.354 bagageruimte. Met de bank op z’n plek biedt de Kia Ceed net wat meer ruimte: 395 liter. Maar klap je de banken weg dan is de Ford net wat ruimer en komt de Ceed tot 1.291 liter. Geen schokkende verschillen dus.
Conclusie
Twee volwassen auto’s met goede rijeigenschappen en flink wat binnenruimte. Door het brede aanbod kun je ook bij allebei een versie vinden die past bij jouw smaak en bij jouw portemonnee – waarbij de keuze bij Ford breder is dan bij Kia. De Ford wint dit vergelijk dankzij zijn nieuwe veiligheidstechnieken en zijn zeer goede weggedrag. Maar de Kia Ceed mogen we in dit geval zeker geen verliezer noemen, want ook dat is zonder meer een echt goede gezinsauto. Ruim, veilig, met goede rijeigenschappen, en hij biedt net als de Ford value for money. Het loont dus de moeite met beide auto’s een uitgebreide proefrit te maken.