Forensen met de e-scooter: dit komt erbij kijken
16 augustus 2019 Handige informatie voor wie een alternatief voor de auto zoekt
Je hebt een keer te vaak in de file gestaan en jouw parkeerkosten lopen de spuigaten uit. Een elektrische scooter lijkt je wel wat: wij vertellen je wat daar allemaal bij komt kijken.
Een elektrische scooter geldt als een geweldig alternatief voor wie normaal gesproken met de auto naar zijn werk gaat en niet te ver van kantoor woont. Een afstand van pak ‘m beet 20 kilometer is met de actieradius van een hedendaagse e-scooter bijvoorbeeld prima te doen.
Elektrische scooters stinken niet
Als je eenmaal besloten hebt om voortaan met de scooter naar je werk te gaan, wat maakt de motorisering dan nog uit? Er geldt immers een snelheidslimiet van 45 kilometer per uur, ongeacht of je op benzine of stroom rijdt. Maar vergis je niet, want steeds meer Nederlandse steden willen de traditionele bromscooter uit het straatbeeld weren. Die maken tenslotte herrie. En ze stinken!
Van beide zaken heb je met een elektrische variant geen last. Bovendien starten die altijd, ook als het buiten koud is. Parkeerkosten en wegenbelasting kon je bij een brandstofscooter ook al wegstrepen. Maar een elektrische scooter is extra voordelig, omdat de onderhoudskosten te verwaarlozen zijn, net als de stroomkosten. Voor een tientje kom je al 1.000 kilometer ver!
Minder vaste lasten
Je verzekeringspremie kost ook minder. De hoogte van die premie wordt bepaald door wát je precies wilt verzekeren - WA is logischerwijs voordeliger dan diefstal - en het aantal schadevrije jaren, waarbij die van je autoverzekering saillant genoeg niet mee tellen. De aanschafprijs van een e-scooter ligt wel hoger. Dat kan een paar honderd- tot vele duizenden euro’s schelen. Maar goed; met een brandstofscooter moet je maar zien of je over een paar jaar nog de binnenstad in mag.
Waar moet je op letten wanneer je een e-scooter uit gaat kiezen? De prijs natuurlijk, maar ook het formaat. De Govecs Schwalbe uit onze begeleidende video weegt 140 kilogram en dat moet je toch meerdere malen per dag op de standaard hijsen Ben je klein van stuk, dan kun je bij het verkeerslicht misschien niet met je voeten bij de grond. Omgekeerd bestaan er ook genoeg petieterige e-scooters, waarop lange bestuurders hun knieën niet kwijt kunnen. Even proefzitten en je weet het.
Uitneembare accu
Dan is er de batterij. Sommige elektrische scooters hebben er maar eentje, anderen kun je – al dan niet tegen een meerprijs – van een tweede exemplaar voorzien. Daarmee verdubbel je jouw actieradius, maar de laadtijd neemt ook toe. De meeste e-scooters doen er tot wel 8 uur over. Het accupakket van onze voorbeeldscooter is niet uitneembaar, maar er bestaan e-scooters waarbij dit wel het geval is. Zo kun je bij de concurrentie ook terecht voor meer opbergruimte: onder het zadel van de Schwalbe past je helm nog niet eens. Je vindt er wel een USB-aansluiting om onderweg je smartphone op te laden.
Heb je eenmaal de e-scooter van jouw keuze gevonden, dan moet je er nog mee leren rijden. Op een bromfiets moet je in Nederland een helm dragen, maar we adviseren je ook een jas aan te trekken. In een auto heb je nog een boel blik om je heen als het mis gaat. Op een scooter is het onherroepelijk je eigen vel dat schade oploopt.
Van het fietspad af
Om op een elektrische scooter te mogen rijden, heb je een bromfietsrijbewijs nodig. Een geldig auto- of motorrijbewijs telt overigens ook. Omdat je op een scooter veel sneller bent dan een fietser, mag je niet op een regulier fietspad rijden. Jouw plaats is in principe op de rijbaan, tenzij je op een bromfietspad stuit. Binnen de bebouwde kom mag je daar 30 kilometer per uur. Buiten de bebouwde kom is dat 40 kilometer per uur.
Net als bij een elektrische auto geeft een elektrische scooter in één klap al zijn vermogen af. De Schwalbe beschikt daarom over verschillende rijstanden, zodat je zelf invloed hebt op de felheid van de acceleratie. In de ‘Boost’-modus sprint je binnen 5 tellen naar de 45 kilometer per uur: voor een ongeoefende bestuurder is dat serieus snel.
ABS op je e-scooter
Ter geruststelling beschikt de Govecs over een speciale reminstallatie, die voorkomt dat je aan een kant te veel en aan de andere kant te weinig remt. De voor- en achterrem werken bij een bromscooter gescheiden. In een panieksituatie uitsluitend je voorrem gebruiken, is een veelvoorkomende oorzaak van valpartijen. Met de Schwalbe gaat je dat niet gebeuren; je kunt de e-scooter zelfs van ABS voorzien! Eigenlijk hoef je zelf alleen nog om je medeweggebruikers te denken: die horen je namelijk niet aankomen!