Dubbeltest Peugeot 208 vs. Renault Clio
31 december 2019 De Peugeot scoort complimentjes, maar de Renault is ruimer
Nergens wordt de rivaliteit tussen Peugeot en Renault zó fel uitgevochten als in het B-segment. Wat is de werkelijke belofte voor 2020: de 208 of de Clio..?
Ruimte
Wie van gemiddelde lengte is, zit prima achterin de Peugeot. Ben je langer dan 1.85 meter, dan heb je op de achterbank echter weinig te zoeken: je zult de rugleuning van de voorstoel tussen je benen moeten nemen. De hoofdruimte is dan wel weer verrassend groot voor een auto in dit deel van de markt. De aansprekende vormgeving van de Peugeot heeft zijn weerslag op de bagageruimte, waarin je 20 liter minder spullen kwijt kunt dan voorheen. Met 265 liter inhoud blijft de kofferbakinhoud bovendien tientallen liters achter bij die van de Renault. Bovendien ontbeert de Peugeot een vlakke laadvloer en heeft de auto een fikse tildrempel. Beide zaken hadden eenvoudig kunnen worden verholpen met een verstelbare bagagebodem, maar die is op de 208 niet leverbaar. De kofferbakinhoud groeide tot 318 liter en de aanwezige dubbele bagagebodem maakt een vlakke laadvloer mogelijk. Op de achterbank komen de inzittenden er bekaaid vanaf ten opzichte van hun spullen in de laadruimte: de been- en hoofdruimte is hier alleen toereikend voor wie kleiner is dan 1.90 meter.
Rijgedrag
Een 100 pk sterke instapversie bij een leeggewicht van 1.065 kilogram: dan blijft er bij de Renault niet veel te wensen over, zou je denken. De 1.0-liter driecilinder benzinemotor, goed voor 160 Nm koppel en een trekgewicht van 900 kilogram, is inderdaad lekker vlot.
Wel moet je de Clio nog altijd op toeren rijden; de trekkracht komt alleen vanaf een lager toerental beschikbaar. De compacte Renault staat te boek als een van de leukste rijdersauto’s uit het B-segment. De Fransen stellen daar prijs op, want ze laten weten de besturing nóg directer te hebben gemaakt. De hakerige versnellingsbak doet het sportieve gevoel echter teniet. Met de komst van een nieuw platform doe je niet langer concessies aan het rijcomfort wanneer je voor een Clio kiest: de Renault-ingenieurs zijn tot een gunstiger onderstelafstemming gekomen. Alleen op korte oneffenheden voel je de auto soms nog ‘stuiteren’. De stilte aan boord draagt bij aan je welbehagen: dubbele afdichtingen van deuren en ramen plus een speciaal behandelde voorruit hebben motorgeluid en bandengeruis fors teruggedrongen. Op de snelweg hoor je slechts de wind. Verder monteerde de fabrikant een stel puike voorstoelen, waarvan de zittingen ook voor lange lieden voldoende steun bieden.
Onder de kap van onze Peugeot testauto lag eveneens een 100 pk sterke, driecilinder benzinemotor. De 208 heeft met 205 Nm echter een gunstiger koppel. De driepitter brengt een sportief geluid voort en toont zich met name bij lage toerentallen gretig: het maakt de Peugeot tot een vermakelijke auto, waarmee je graag een blokje om gaat. Je lichaamsbouw is daarbij een belangrijke factor: de kenmerkende interieuropzet, waarbij je niet door, maar óver je stuur naar de meters kijkt, kent ook de nodige tegenstanders. Ben je langer dan gemiddeld, dan is het niet zozeer het zicht op de klokkenwinkel, maar de beperkte binnenruimte waaraan jij je zult storen. Lange bestuurders maken zowel links als rechts contact met de auto. Daarnaast zijn de zittingen van de voorstoelen aan de korte kant. De kleine Fransman is stevig gedempt, zonder dat het oncomfortabel wordt. De besturing werkt licht, maar met gevoel. De geluidsisolatie kan beter, want zeker op de snelweg hoor je nadrukkelijk het geruis van de wind en afrolgeluiden van de banden (in ons geval 17-inch lichtmetaal).
Verbruik
Peugeot levert de 208 met drie benzineversies, een diesel- of een elektromotor. Het vermogen loopt uiteen van 75- tot 130 pk. De elektrische variant is de krachtpatser van het stel, met omgerekend 136 pk aan vermogen. De door ons gereden, 100 pk sterke krachtbron is op papier goed voor een optimistisch verbruikscijfer van 1 op 23,8. Wij realiseerden in de praktijk een heel wat aardsere score van 1 op 14,2.
Renault biedt de Clio in ons land aanvankelijk met één diesel- en twee benzinemotoren aan. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 85- tot 130 pk. Er zit nog een krachtbron op aardgas in de pijplijn, maar waar de Fransen pas écht naar uitkijken, is hun allereerste hybride aandrijflijn. Die variant moet vanaf 2020 in ons land verkrijgbaar zijn. De fabrikant belooft een auto zonder stekker, met de regeneratieve eigenschappen van eentje mét. De concurrentie kiest wel voor volledig elektrisch: Renault verkoopt in dit deel van de markt echter al een EV in de vorm van de Zoe. Voor de door ons gereden instapmotor belooft het merk een verbruikscijfer van 1 op 23,3. Wij kwamen in de praktijk tot een nette 1 op 18,3.
Veiligheid
Een belangrijk kritiekpunt op de vorige Clio was de beperkte veiligheidsuitrusting van de Renault. Dat hebben de Fransen met dit nieuwe model rechtgezet. Weliswaar worden niet alle voorzieningen standaard meegeleverd, maar het aantal beschikbare hulpsystemen mag gerust imposant worden genoemd. Het topmodel kan zelfs autonoom file rijden. Een noodstopsysteem dat behalve voetgangers ook fietsers herkend, is op elke Clio aanwezig. Vanwege het bescheiden glasoppervlak is een achteruitrijcamera geen slecht idee: Renault biedt tegen meerprijs een fraai exemplaar aan, dat je in staat stelt alsnog rondom de auto te kijken.
Ook de Peugeot biedt een volwassen veiligheidsuitrusting voor een model uit het B-segment. Rijhulpsystemen als actieve rijstrookassistentie en vermoeidheidsherkenning zitten bij de vanafprijs inbegrepen, net als uitgeklede versies van verkeersbordherkenning en een noodremsysteem. Dat laatste kwam de fabrikant op een reprimande te staan, toen botsproefinstantie Euro NCAP met de Peugeot aan de gang ging. Bij die test behaalde de 208 vier van de vijf sterren, omdat de gezinsauto in de standaarduitvoering alleen voor voetgangers remt. Een uitbreiding van dat systeem maakt, dat de Peugeot ook fietsers in de gaten houdt. Bij Euro NCAP vinden ze dat een dergelijke functionaliteit van meet af aan moet worden meegeleverd. Vooralsnog staat een dergelijke rijhulp bij de Fransen op de optielijst, net als dode hoek signalering en adaptieve cruise control. Kies je voor een 208 met automaat, dan kan de Peugeot net als de Renault eigenhandig binnen zijn rijbaan blijven op de snelweg. Een achteruitrijcamera staat eveneens in de accessoiresfolder, maar dat geld zouden wij ons besparen: het beeld dat de camera geeft, is bij weinig licht of slecht weer korrelig als een foto in een te lage resolutie.
Gebruiksgemak
De 208 heeft trekjes van de aloude 205, maar je herkent ook zijn grote broer de 508 terug. Van buiten, maar ook van binnen ademt de kleine gezinsauto de sfeer van de luxe zakenwagen. We zien stiknaden, tuimelschakelaars en een imposant instrumentarium, dat driedimensionaal werkt. De bestuurder ziet de belangrijkste rijgegevens dichtbij; al het andere blijft op de achtergrond. Een regelrechte blikvanger, die echter is voorbehouden aan de duurdere uitrustingsniveau’s. Ook voor de draadloze oplaadmogelijkheid van je smartphone moet worden bijbetaald. Helaas zijn de deurpanelen en het dashboardkastje bekleed met harde kunststoffen, die bepaald niet chique ogen. De glimmende pianolakdelen op de middenconsole blijken daarnaast behoorlijk besmettelijk.
Renault kreeg veel kritiek te verstouwen op de interieurafwerking van de vorige Clio. Zo zaten de harde kunststoffen tot op het stuur en hadden de gebruikte materialen meer dan eens scherpe randjes. Hoe anders gaat het er nu aan toe: voor deze vijfde modelgeneratie gebruiken de Fransen zachte bekledingsstoffen en je kunt in grote lijnen zelf bepalen welke kleur het binnenste van jouw Renault krijgt. Het is alleen jammer dat die frisse wind tot aan de voorstoelen waait: de achterpassagiers leggen hun armen nog steeds te rusten op deurpanelen die zijn opgetrokken uit onaangenaam plastic.
Prijs
De nieuwe Peugeot 208 is door pers en publiek enthousiast ontvangen en dat merk je wanneer je met de auto op pad bent. Het komt lang niet altijd voor dat we tijdens ons testwerk worden aangesproken over een nieuw model, maar in het geval van deze compacte gezinswagen gebeurde het ons herhaaldelijk. Nu is de Peugeot ook een ware blikvanger, zeker in de standaard lak. Die is geel van kleur en je hoeft er niets (!) voor bij te betalen.
In het oranje van onze testuitvoering zie je ook de nieuwe Clio niet eenvoudig over het hoofd, maar voor die lakkleur is 700 euro meerprijs verschuldigd. Net als bij de laatste mode kleeft er ook aan de Peugeot een stevig prijskaartje. De eenvoudigste benzineuitvoering van de 208 kost € 17.580, waarmee hij een paar honderd euro duurder is dan de Clio (minimaal € 17.290). Dat prijsverschil neemt alleen maar toe, wanneer je jouw oog laat vallen op een duurdere uitvoering van de B-segmenters; zoals wij de auto’s hebben gereden, schelen ze minimaal 2 mille in het voordeel van de Renault.
Winnaar
De Peugeot is de fijnst rijdende auto van dit duo, maar hoeveel waarde je daaraan hecht, hangt samen met je gezinssamenstelling én je portemonnee. De Clio is namelijk niet alleen ruimer, maar ook goedkoper dan de 208. Dat prijsverschil groeit wanneer je de kleine gezinsauto’s verder aan gaat kleden. Vandaar dat we je van dit tweetal de Clio als goed voornemen willen meegeven.
Bekijk ook onze afzonderlijke rijtesten van deze twee testkandidaten:
Peugeot 208 1.2 PureTech 100 Allure
Renault Clio TCe 100 Intens