Eerste rijtest nieuwe Volkswagen Golf
3 december 2019 Is de achtste generatie van de populaire gezinsauto meteen de laatste..?
Prijzen weten we nog niet, maar voor de rest kunnen we je alles vertellen over de nieuwe Volkswagen Golf. Inclusief de hoek, waaruit de grootste bedreiging komt...
Van oudsher is de komst van een nieuwe Volkswagen Golf een grote gebeurtenis. Sinds de compacte middenklasser in 1974 voor het eerst op de markt verscheen, zijn we 8 modelgeneraties en meer dan 35 miljoen exemplaren verder.
Het debuut van de nieuwste Golf wordt echter overschaduwd door een andere Volkswagen die de Duitsers in de coulissen klaar hebben staan. De ID.3 is een volledig elektrische gezinsauto met ongeveer dezelfde afmetingen, die in de volksmond al als de ‘elektrische Golf’ wordt bestempeld. Terwijl er gewoon een elektrische Golf bestaat!
Nog wel althans, want die uitvoering komt te vervallen. Dat wil niet zeggen dat je bij Volkswagen niet meer voor een Golf met een stekker terecht kunt. Het aantal plug-in hybride modellen wordt uitgebreid naar twee en de sterkere benzinemotoren met automaat zijn voortaan beschikbaar met een elektrische hulpmotor. Die krachtbron, in feite een uit de kluiten gewassen startmotor, moet bijdragen aan een snellere acceleratie en een lager verbruik en wordt in de zomer van 2020 op de Nederlandse markt verwacht.
Rijke standaarduitrusting
Prijzen heeft de importeur nog niet, maar afgaand op het prijskaartje van het uitgaande model is de Golf momenteel flink duurder dan concurrenten als de Opel Astra of Ford Focus. Een dergelijke middenklasser rijd je al voor minder dan € 25.000, terwijl je voor de Volkswagen een kleine 29 mille dient mee te brengen. In ieder geval staat op voorhand al vast dat de nieuwe Golf in ons land een rijke standaarduitrusting krijgt, met de nodige rijhulpsystemen en een digitale klokkenwinkel.
De toekomst van de Golf mag dan ongewis zijn: achter het stuur voelt ook deze nieuwste editie alsof -ie voor de eeuwigheid is gemaakt. Dit is en blijft het automobiele equivalent van een allemansvriend. Wij gingen op pad met een 130 pk sterke, viercilinder benzinemotor met turbo. In ons geval was die aandrijflijn gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, die je bedient met trefzekere slagen.
De Duitsers zijn er in geslaagd om wind- en bandengeruis netjes buiten te houden. Verder stuurt de Golf mooi direct, met voldoende gevoel in de besturing. De onderstelafstemming houdt het midden tussen comfortabel en sportief: wie wil, kan kiezen voor een adaptief onderstel, waarmee je de demping naar je eigen voorkeuren kunt aanpassen.
Iedere Golf beschikt over een noodstopsysteem met voetgangersherkenning, actieve rijstrookassistentie, een waarschuwing voor tegemoetkomend verkeer tijdens het afslaan plus een communicatiesysteem dat contact houdt met jouw medeweggebruikers (mits hun auto’s van soortgelijke techniek zijn voorzien). Op die manier kan de Volkswagen tot wel 800 meter vooruit kijken en je waarschuwen voor eventuele calamiteiten op de route.
Tweedehands op smaak brengen
Tegen meerprijs kan de aanvullende veiligheidsuitrusting worden uitgebreid met zaken als dode hoek signalering en adaptieve cruise control. Opvallend genoeg zijn de bedieningsknoppen daarvoor al vanaf het eenvoudigste uitrustingsniveau aan boord: de techniek is alleen nog niet geactiveerd. Dat kun je laten doen door vooraf voor een bepaald uitrustingsniveau te kiezen, of achteraf de in het infotainmentsysteem verstopte webshop te bezoeken. Ook handig voor wie zijn Golf 8 later tweedehands aanschaft: is de eerste eigenaar een krent geweest, dan kun je jouw auto naderhand alsnog naar eigen smaak aankleden.
Van buiten is de Golf behoudend vormgegeven: alleen het front en de achterlichten verraden, dat je hier te maken hebt met de nieuwste modelgeneratie. Een blik door het zijraam volstaat ook: in navolging van Mercedes monteert Volkswagen voortaan een instrumentarium, dat uit schermen bestaat. De digitale klokkenwinkel recht voor je neus behoort tot de standaarduitrusting. Optioneel zijn er twee aanraakschermen beschikbaar, die verschillen in grootte. Het kleinste scherm heeft nog een traditionele bedieningsknop, bij het grootste exemplaar moet je door middel van schuifbewegingen de temperatuur of het volume van de radio instellen. Je Volkswagen blindelings bedienen, is er daarmee niet meer bij. Je kunt er echter ook voor kiezen om de Golf door middel van spraakcommando’s aan te sturen.
Qua afmetingen verschilt de gezinsauto nagenoeg niets met het uitgaande model, dus de binnenruimte biedt geen verrassingen. De kofferbak is minimaal 380- en maximaal 1.237 liter groot en dankzij een in hoogte verstelbare bagagebodem creëer je eenvoudig een vlakke laadvloer. Op de achterbank is er meer dan genoeg been- en hoofdruimte voor handen. De middenconsole komt wel een eind het inzittendencompartiment binnen, dus met drie personen naast elkaar zitten, kun je op de achterbank vergeten.
Volkswagen staat bekend om de hoogwaardige afwerking van diens interieurs, maar de Duitsers lieten het recent een beetje afweten. Zowel in de T-Roc als de T-Cross troffen we harde kunststof bekledingsmaterialen aan. Helaas vinden we die ook in de Golf, maar dan alleen achterin: de voorste inzittenden komen er wat dat betreft beter van af.
Lees ook onze occasiontest van het uitgaande model van de Volkswagen Golf
Lees meer over elektrisch rijden