Megatest EV's: deze elektrische auto’s zijn het snelst
10 december 2020 Tot 40 mille zijn dit de elektrische auto's met het meeste vermogen
In de Kampioen van oktober 2020 verscheen een grote vergelijking van elektrische auto’s tot 40 mille. Dit waren toen de testkandidaten met de krachtigste prestaties.
In de prijsklasse tot veertig mille kon je in het najaar van 2020 terecht voor stadsmini’s, kleine gezinsauto’s, compacte middenklassers en semi-terreinwagens, alle voorzien van een elektromotor. Dat jaar beproefden we 11 van deze uiteenlopende modellen. Daarbij keken we ook naar het prestatiepotentieel.
Met volle kracht naar 100 km/h
Bij een elektrische auto is het vermogen direct beschikbaar. Je hoeft niet te schakelen bij een bepaald toerental: EV’s gaan er vanuit stilstand met volle kracht van tussen. Zo snel, dat je met een stadsauto als de Honda e sneller 100 kilometer per uur haalt dan in een luxe benzinewagen als de Audi A4!
Er zijn ook uitzonderingen op de regel: de Smart EQ Fortwo Cabrio zit weliswaar binnen 5 tellen op de 60 kilometer per uur, maar de resterende 40 kosten 7 (!) seconden extra. Dan heb je het dus ineens over twaalf tellen, al zal je bij een stoplichtsprintje niet vaak tot 100 kilometer per uur accelereren.
Pk, Nm en Kw
Het vermogen van een brandstofauto wordt uitgedrukt in paardenkrachten en Newton meters. Bij EV’s geven fabrikanten ook het aantal kilowatt op, maar omdat de meeste mensen nog op diesel of benzine rijden, hanteren wij voorlopig pk’s en Nm. Op die manier krijg je een beter beeld hoe snel zo’n elektrische auto is.
De snelste EV uit onze test is de Mini Electric: met zijn 184 pk en 270 Nm accelereer je in 7,3 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur. De sprinttijd van de Smart EQ ForTwo Cabrio weet je inmiddels al, maar het is met 82 pk en 160 Nm dan ook de zwakst gemotoriseerde elektrische auto uit ons vergelijk. De Honda e, Hyundai Kona, Nissan Leaf en Renault Zoe zijn verkrijgbaar met verschillende elektromotoren. In ons overzicht geven we tussen haakjes aan met welke uitvoering wij in dit geval hebben gereden.
Verschillende rijmodi
Het merendeel van de 11 EV’s beschikt over een speciale sportstand, waarin je het volle prestatiepotentieel van de auto kunt benutten. In het geval van de Opel Corsa-e en Peugeot e-208 is het zelfs de enige manier waarop je over het volledige vermogen kunt beschikken: in de andere rijmodi wordt het aantal pk’s en Nm’s teruggeschroefd. Maar hoe sneller je optrekt, hoe harder je tank leeg raakt. Dat geldt net zo goed voor een auto op stroom als op benzine!
Alle 11 elektrische auto's op een rij
Hieronder vind je onze complete ‘Top 11’ wat het beschikbare vermogen van de testkandidaten aangaat. En daaronder zetten we op een rijtje welke EV’s het snelste weg zijn bij het verkeerslicht.
De krachtigste en zwakste EV’s (fabrieksopgave)
- Mini Electric: 184 pk/270 Nm
- Nissan Leaf (40 kWh): 150 pk/320 Nm
- Honda e (Advance): 154 pk/315 Nm
Renault Zoe: - Mazda MX-30: 145 pk/271 Nm
- MG ZS EV: 143 pk/335 Nm
- Hyundai IONIQ electric: 136 pk/295 Nm
Hyundai Kona electric (39 kWh) - Opel Corsa-e: 136 pk/260 Nm
Peugeot e-208 - Renault Zoe (R135): 136 pk/245 Nm
- Smart EQ Fortwo Cabrio: 82 pk/160 Nm
De snelste en langzaamste stoplichtsprinters (fabrieksopgave)
- Mini Electric: 0 – 100 km/h in 7,3 seconden
- Nissan Leaf (40 kWh): 0 – 100 km/h in 7,9 seconden
- Opel Corsa-e: 0 – 100 km/h in 8,1 seconden
- Peugeot e-208: 0 – 100 km/h in 8,1 seconden
MG ZS EV: 0 – 100 km/h in 8,2 seconden - Honda e (Advance): 0 – 100 km/h in 8,3 seconden
- Renault Zoe (R135): 0 – 100 km/h in 9,5 seconden
- Mazda MX-30: 0 – 100 km/h in 9,7 seconden
Hyundai Kona electric (39 kWh): 0 – 100 km/h in 9,7 seconden - Hyundai IONIQ electric: 0 – 100 km/h in 9,9 seconden
- Smart EQ Fortwo Cabrio: 0 – 100 km/h in 11,9 seconden