Eropuit met de auto: is stroom of benzine goedkoper?
14 april 2022
De hoge benzineprijzen baren ons zorgen en 41 procent van de ANWB-leden pakt mede daarom minder vaak de auto voor een dagje uit. Maar maakt het dan nog uit of je op benzine of elektrisch rijdt? Een eenvoudige rekensom zegt van wel.
78 procent van de ANWB-leden gaf in een onderzoek uit maart van dit jaar aan zich zorgen te maken over de benzineprijzen. Dat is een reden dat we minder vaak de auto pakken om op pad te gaan naar een van de vele pretparken, historische dorpskernen, winkelpromenades of outlets en schitterende natuurgebieden. En dat is jammer. Nederland heeft tenslotte zoveel mooie, leuke en imponerende plekken.
Budget voor vermaak en onderweg
Maar eropuit gaan kost geld, en niet alleen in de vorm van eventuele entreeprijzen. Wie zijn auto volgooit bij de plaatselijke budgetpomp – om duurder tanken onderweg te voorkomen – neemt tegenwoordig al een flinke hap uit het vermaakbudget voor de dag.
Misschien vraag je je tijdens het tanken zelfs af wat je kwijt zou zijn aan stroom, mocht je een elektrische auto overwegen. Ook de stroomprijs staat immers momenteel onder hoogspanning. Hoeveel zou het schelen wanneer je je reis niet met een benzineauto zou ondernemen, maar met een elektrische variant?
Eropuit naar de Efteling
Voor dit vergelijk kijken we alleen naar de brandstof- en elektriciteitskosten. Zaken zoals afschrijving, onderhoud, belastingen et cetera laten we voor het gemak even buiten beschouwing. Voor de benzine rekenen we € 2,05 per liter benzine en voor stroom € 0,41 per kWh. Deze prijzen zijn landelijke gemiddelden, waarbij we bij de stroomprijs bovendien een mix aanhouden van 60 procent thuisladen, 30 procent aan een publieke paal en 10 procent snelladen.
De reis gaat van Utrecht naar de Efteling in Kaatsheuvel, volgens de ANWB Routeplanner een afstand van 72,2 kilometer wanneer je kiest voor de snelste route.
Verbruik van een Hyundai Kona
We kijken in dit voorbeeld naar het verbruik van een Hyundai Kona. Dit model is zowel met benzinemotor als elektrische aandrijving leverbaar. Dan is het sommetje verder eenvoudig.
Benzine
De Hyundai Kona 1.6 GDI hybrid 104 kW Comfort heeft een praktijkverbruik van 5,8 liter per 100 kilometer, oftewel 1 op 17,2. Voor deze trip naar de Efteling legt de auto 144,4 kilometer af. Daarvoor heeft hij 8,4 liter Euro95 nodig. Dit betekent een kostenpost van € 17,17.
Elektrisch
Zijn elektrische broer, de Kona Electric Comfort 39 kWh heeft een praktijkverbruik van 18,5 kWh per 100 kilometer. Dat komt voor een retourrit Utrecht - Kaatsheuvel neer op een verbruik van 26,7 kWh. Hiermee komt de totale stroomprijs op € 10,95.
Het is duidelijk: het verschil bedraagt ruim € 6. Toch weer een paar (water)ijsjes verdiend.
Laden bij de Efteling
Overigens: de rit Utrecht - Efteling en terug is voor vrijwel elke elektrische auto op een lading eenvoudig te doen. Vanuit Groningen is dit soms een ander verhaal. Dan is het goed om te weten dat de Efteling beschikt over het grootste laadplein van de Benelux, waar maar liefst 174 elektrische auto’s tegelijkertijd kunnen opladen.
Op andere locaties is het niet altijd even goed geregeld. Check dit altijd bij het plannen van een dagje weg – bijvoorbeeld met de gratis ANWB Onderweg-app – en houd altijd rekening met de mogelijkheid dat palen bezet zijn. Zorg daarom dat je met voldoende stroom in je accu aankomt. In de ANWB Routeplanner voor elektrische auto’s kun je bijvoorbeeld een accureserve invoeren, waarna de planner de ideale laadstops berekent. Wel zo handig.