Brommobiel als alternatief voor auto of scooter?
26 augustus 2022 ANWB neemt 4 ‘city cars’ onder de loep
Voor de brommobiel lijkt een gouden toekomst weggelegd als mobiliteitsoplossing. Ze zijn tegenwoordig volledig elektrisch en je kunt ze zelfs private leasen! Moet je voor zo’n 45 kilometer auto jouw scooter of personenwagen de deur uit doen? Wij houden vier stuks kritisch tegen het licht.
De brommobiel is aan een opmars bezig, nu steden dicht slibben en elektrisch rijden de norm wordt. De hedendaagse klantenkring valt ruwweg in twee groepen uiteen. Tieners, die er vanwege het private leasetarief een aantrekkelijk alternatief in zien voor een reguliere bromfiets. En senioren, die sowieso al minder op de weg zitten en uit milieu- én kostenoverwegingen hun personenwagen de deur uit willen doen.
Onze autoredactie verdiepte zich in het huidige aanbod, om te zien wat er zoal te koop is en waar je allemaal rekening mee moet houden wanneer je de aanschaf van een brommobiel overweegt. Tegenwoordig spreken fabrikanten liever van een ‘city car’, maar hoe je het beestje ook wilt noemen: er gelden precies dezelfde verkeersregels voor.
Grote witte sticker
Je moet een AM-rijbewijs hebben om er mee te mogen rijden en er hoort een grote witte sticker met de maximum snelheid achterop: 45 kilometer per uur. Wanneer je langs de weg het befaamde C9 verkeersbord ziet, dien je ogenblikkelijk op zoek te gaan naar een alternatieve route. En die voert niet over de stoep of het fietspad, want daar mag je met een brommobiel ook niet komen.
Van A naar B rijden valt dan ook niet mee. Panklare routeplanners voor 45 kilometer voertuigen bestaan er op het moment van schrijven nog niet. Er zijn wel een paar partijen die claimen een dergelijke dienst aan te bieden, maar in de praktijk kom je daarmee alsnog op wegen terecht waar jouw aanwezigheid niet wenselijk is.
Favoriete muziek
In vergelijking met een brommer zijn de voordelen van zo’n 45 kilometer auto legio: je zit droog, uit de wind én met je favoriete muziek aan. Zet je de brommobiel af tegen een personenwagen, dan valt op hoeveel rijcomfort je inlevert. Vering, demping en meubilair zijn van het spartaanse soort, terwijl je voor de aankoopprijs even goed een mooie tweedehands auto kunt kopen.
Dat was voorheen nooit een argument, aangezien brommobielen werden gekocht door mensen die geen autorijbewijs wilden of konden halen. Maar nu de voertuigen ook worden overwogen door mensen die wél auto kunnen rijden, is een prijskaartje van 15- tot 20 mille toch even slikken.
Geen APK
Daar staat tegenover dat je voor een brommobiel geen motorrijtuigenbelasting hoeft te betalen. Bovendien ben je niet APK-plichtig en zijn onderhoudsbeurten een stuk schappelijker geprijsd. Daarnaast kom je in aanmerking voor 2 jaar fabrieksgarantie: dezelfde termijn die Mercedes op haar modellen verstrekt!
Met de Rocks-e gooit Opel in dit deel van de markt letterlijk een steen in het water: de Duitsers bieden hun 45 kilometer voertuig aan voor € 8.499 of een private lease tarief van 189 euro in de maand. De helft minder dan in de brommobielwereld gebruikelijk is! Private lease is daar soms nog een verkapte vorm van financiering, waarbij je een vast bedrag per maand betaald en de verzekering en het onderhoud nog apart moeten worden afgerekend.
Beperkte bewegingsvrijheid
De Opel is niet persé luxer dan de concurrentie, maar beschikt wel over een elektromotor. Die aandrijflijn is weliswaar in opkomst, maar lang nog niet in iedere brommobiel verkrijgbaar. Zo’n batterijpakket beperkt namelijk de bewegingsvrijheid: op diesel kom je in een 45 kilometer auto fluitend 500 kilometer ver. Bij een elektrische brommobiel moet je na maximaal 100 kilometer op zoek naar een laadpaal, waarvoor een adapter benodigd is. Vervolgens ben je 4 uur kwijt bent om alle accucellen weer vol te krijgen.
Opel heeft de brommobiel weliswaar bereikbaarder gemaakt, maar de bemoeienis van het publieksmerk heeft vooralsnog geen effect op de achilleshiel van de guitige autootjes: hun bescheiden veiligheidsuitrusting. Naar de letter van de wet moet een 45 kilometer auto beschikken over een snelheidsmeter, veiligheidsgordels en knipperlichten aan de achterzijde.
Je zoekt vergeefs naar ABS, ESP, dode hoek bescherming of welk ander hulpsysteem ook: het hoeft er niet op en wordt door de fabrikanten dan ook niet meegeleverd. In situaties waarbij jij je tussen snellere verkeersdeelnemers begeeft, zorgt dat voor een onaangenaam gevoel. Dat brommobielen niet APK-plichtig zijn, geeft opeens ook een wrange bijsmaak.
Conclusie
De stijgende populariteit van brommobielen is niet geheel ten onrechte. In vergelijking met een scooter of bromfiets is zo’n 45 kilometer auto een weldaad. Het zijn bovendien de voordeligste elektrische auto’s op de markt. De marktintrede van Opel maakt de voertuigen plotseling veel bereikbaarder, maar toegesnelde klanten komen al gauw in aanraking met de keerzijde van deze vervoersvorm. Navigeren blijkt monnikenwerk, opladen duurt een eeuwigheid, rijcomfort is ver te zoeken en de karige veiligheidsuitrusting geeft te denken. Stuk voor stuk zaken om mee te nemen in je persoonlijke afweging, want met 45 kilometer per uur heb je anders álle tijd om jouw beslissing te betreuren…
Wij reden met de volgende brommobielen:
Birò
Aandrijving: elektrisch
Rijbereik: 100 kilometer
Vanafprijs: € 14.995 of 262 euro p/mnd (excl. verzekering en onderhoud)
Opvallend: De Birò wordt gemaakt door een Italiaanse fabrikant van tractorcabines: over het zicht rondom hebben we dan ook niets te klagen. Wel over de erbarmelijke zitpositie, want je zit voorovergebogen over het centraal geplaatste stuur. De acceleratie is verrassend fel en bij warm weer kun je niet alleen het dakraam openen, maar zelfs de portieren uitnemen!
Carver
Aandrijving: elektrisch
Rijbereik: 100 kilometer
Vanafprijs: € 10.990 of 289 euro p/mnd
Opvallend: de Carver rijdt als een motorfiets: de cabine kantelt in de bocht. De een vindt dat geweldig, een ander zal de rijbeleving als onrustig bestempelen. Je zit achter elkaar onder een stoffen roldak, dat deels open kan. Het voertuig wordt ook aangeboden in een 80 kilometer versie, waarvoor een autorijbewijs benodigd is.
Ligier JS60
Aandrijving: diesel
Rijbereik: 500 kilometer
Vanafprijs: € 18.490 of 349 euro p/mnd
Opvallend: de Ligier is nog een brommobiel volgens klassiek recept. Met zijn kleine dieselmotor kun je er eindeloos mee in de rondte rijden, maar lawaaiig is de krachtbron wel. Bovendien voel je de JS60 trillen, wanneer je stilstaat bij het verkeerslicht. Van het door ons gereden viertal is dit het meest een auto, met klimaatcontrole, een achteruitrijcamera en een complete stereo-installatie.
Opel Rocks-e
Aandrijving: elektrisch
Rijbereik: 75 kilometer
Vanafprijs: € 8.499 of 189 euro p/mnd
Opvallend: de voor- en achterkant van de Opel zijn identiek, net als de portieren. Op die manier kan hij goedkoop worden geproduceerd. De Rocks-e biedt voldoende ruimte voor de inzittenden én hun bagage. De uitrusting is echter spartaans: alleen de voorruit wordt ontwasemd. Voor goed zicht moet je zowel ’s zomers als ’s winters de (klap)raampjes geopend houden.