Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Eerste testkilometers Toyota bZ4x

24 februari 2022 Heeft de eerste Toyota op batterijen wel bestaansrecht?

De ANWB reed in het achterland van Barcelona met de belangrijkste Toyota in tijden: hun eerste volledig elektrische gezinsauto op batterijen. Het heeft even geduurd voordat de Japanners zich aan een dergelijke aandrijflijn waagden: is de bZ4x het wachten waard geweest?

Toyota verkoopt al geruime tijd elektrische auto’s. Bedrijfswagens op stroom bijvoorbeeld, of hun waterstof modellen. Maar een personenwagen die volledig rijdt op in batterijen opgeslagen stroom? Daar wilden de Japanners lange tijd niet aan. Ze vonden zo’n accupakket teveel plaats innemen, het legde ‘t nodige gewicht in de schaal en de actieradius was beperkt. Toyota hield daarom vast aan hun beproefde hybride aandrijflijn, waar zulke nadelen minder aan kleefden.

Sneak preview

Nu Toyota zo langzamerhand het enige automerk is dat geen EV’s verkoopt, gaan ze alsnog overstag. Het eerste wapenfeit, de bZ4x, moet aan het einde van 2022 in Nederland verschijnen. De volledig elektrische SUV is voor de fabrikant echter dusdanig belangrijk, dat een select groepje Nederlandse autojournalisten nu al mocht komen proefrijden in het Spaanse Barcelona.

Op papier is de bZ4x geen EV die de bakens verzet. Met zijn watergekoelde, 71,4 kWh grote batterijpakket en een theoretisch rijbereik van 450 kilometer sluit de volledig elektrische Toyota weliswaar aan bij de concurrentie, maar overtreffen doen de Japanners die alternatieven niet. Hetzelfde geldt voor de maximale laadsnelheid van 150 kW. Een keurige waarde, maar geen baanbrekende.

Concurrenten als de Volkswagen ID.4 en Hyundai IONIQ 5 hebben meer accu’s aan boord en komen daardoor ook verder op een lading stroom. Aan de laadpaal legt de Volkswagen het weliswaar af tegen de nieuwe Toyota, maar die moet weer zijn meerere erkennen in de Hyundai. Waar kan de bZ4x dan het verschil maken?

Het antwoord op die vraag is tweeledig. Aan de ene kant is er de garantietermijn die Toyota tegenwoordig op diens nieuwe modellen verstrekt. Maar liefst 10 jaar - of 200.000 kilometer - kun je bij de dealer aankloppen met eventuele mankementen, zolang je jouw bZ4x daar ook laat onderhouden. Maar het belangrijkste onderscheid komt op conto van het speciale onderstel dat de Japanners voor hun elektrische SUV hebben gemaakt. Hedendaagse Toyota’s staan al langer bekend om het rijplezier dat ze bieden en de bZ4x vormt daarop geen uitzondering!

Vedergewicht

Een prestatie van formaat, aangezien de SUV een hoge koets combineert met het nodige extra gewicht. Het batterijpakket alleen weegt al 200 kilogram extra. Onderweg met de bZ4x ben jij je weliswaar bewust van dat gewicht, maar vervelend wordt het nooit. Je voelt de kilo’s hooguit drukken bij stevig afremmen.

Wij reden een met de hand gebouwd, vierwielaangedreven prototype met een elektromotor op de voor- en eentje op de achteras. In die configuratie levert de Toyota 218 pk en 336 Nm koppel. Indrukwekkender dan de stevige acceleratie is de haarscherpe besturing, waarmee de bZ4x zich lichtvoetiger toont dan de meeste van zijn concurrenten. Garantie geeft gemoedsrust, maar zulke vermakelijke rijeigenschappen zorgen pas werkelijk voor een glimlach rond de lippen.

In samenwerking met Subaru

Zoals Hyundai en Volkswagen hun elektrische modellen met meerdere fabrikanten hebben ontwikkeld, sloeg ook Toyota de handen ineen met een ander automerk. Binnen afzienbare tijd verschijnt de bZ4x dan ook in de vorm van een nieuwe Subaru op de markt: de Solterra. Samen sleutelden de Japanners aan een ingenieuze vierwielaandrijving. De bodemvrijheid is met 21 centimeter ook opvallend groot: je moet ondanks de aanwezigheid van een batterijpakket probleemloos een waterpartij van 50 centimeter kunnen doorwaden.

Een aantal alledaagse zaken kunnen dan weer niet. Het trekgewicht is bijvoorbeeld een schamele 750 kilogram, waardoor je in de elektrische Toyota niet met de caravan op vakantie kunt. Schakelden we in het door ons gereden pre-productie exemplaar de verwarming in, dan verdampten er direct tientallen kilometers rijbereik. En de eerste exemplaren die in Nederland worden geleverd, laden met slechts één fase, waardoor een nacht aan een reguliere laadpaal niet voldoende is om de volgende dag weer met een volle batterij te vertrekken.

Drie fasen vanaf 2023

De Nederlandse importeur begrijpt dat je potentiële klanten daar niet blij mee maakt. Vandaar dat de auto’s die vanaf januari 2023 worden geleverd, standaard voorzien zijn van een drie fasen laadmogelijkheid. Onder de laadklep treffen we een opvallend handigheidje: de afdekplaatjes van de laadaansluiting hebben een scharnier, zodat de kapjes niet aan de auto bungelen.

Met een lengte van 4.70 meter is de bZ4x een grote auto: hij stelt diens broer de RAV4 letterlijk in zijn schaduw. De wielbasis is met 2.35 meter zelfs gelijk aan die van Toyota’s zevenzitter de Highlander. Op de achterbank blijken dat geen loze cijfers: volwassenen van een bovengemiddelde lengte vinden daar moeiteloos een plekje. De hoofd- en beenruimte zijn overdadig en het feit dat de bZ4x op een exclusief aan elektrische Toyota’s voorbehouden platform staat, maakt dat een middentunnel ontbreekt. 

Frunk ontbreekt

Hetzelfde geldt helaas voor opbergruimte voorin: onder de motorkap treffen we daadwerkelijk een (elektro)motor aan. In de traditionele kofferbak is er ruimte voor minimaal 452 liter bagage. Klap je de rugleuning van de achterbank neer, dan kunnen er nog meer spullen mee. De laadvloer is vlak en onder de bagagebodem kun je netjes de benodigde laadkabels opbergen.

De Toyota bZ4x is niet feiloos, maar voor een eerste poging is het een indrukwekkende elektrische auto. Dat belooft wat voor de overige modellen op batterijen, die binnen afzienbare tijd zullen volgen. Daaronder bevindt zich een sportwagen, maar ook een stadsauto. Ze dragen stuk voor stuk de letters ‘bZ’ op de achterklep, die voor ‘Beyond Zero’ staan. Met het cijfer dat volgt, wordt het formaat aangeduid. De letter waarmee het geheel wordt afgesloten, duidt op de carrosserievariant. Toyota wil van bZ uiteindelijk een heus submerk gaan maken. 

De bZ4x bijt het spits af: de orderboeken worden aankomende april geopend. Dan maakt Toyota ook de prijzen bekend, net als de hoeveelheid garantie die de Japanners op het accupakket van hun EV verstrekken.

Lees meer over elektrisch rijden