EV-challenge: met en zonder vouwwagen naar Frankrijk
16 juni 2022 Hoeveel scheelt een aanhanger achter je elektrische auto?
Onze autoredactie reed met twee identieke elektrische auto’s naar de Franse Vogezen. De ene met, de ander zonder aanhanger. Hoeveel scheelt dat nou?
Ieder jaar maken we bij de ANWB een grote reis met een elektrische auto om te zien waar je onderweg tegenaan loopt. Er vallen steeds minder hobbels te nemen: het aantal laadvoorzieningen groeit gestaag, opladen kost niet noemenswaardig veel tijd en je hebt geen verschillende pasjes meer nodig om door heel Europa terecht te kunnen. Maar er blijft nog één belangrijk obstakel over: hoe zit het met de caravan?
Om daar achter te komen, verzamelden autoredacteuren Frank Buma en Gert Wisse begin juni bij de grensovergang met België. Vanaf het snellaadstation bij Hazeldonk-West vertrokken ze naar de Vogezen. Alleen deed Frank dat mét en Gert zonder aanhanger.
Grootst mogelijke batterijpakket
Als reisauto gebruikten ze ieder een Hyundai IONIQ 5: de Trekauto van het Jaar 2022. En dan niet het voorwielaangedreven instapmodel, maar eentje met vierwielaandrijving en het grootst mogelijke batterijpakket. Die uitvoering komt op papier 454 kilometer ver op een volle lading stroom. Frank koppelde een minstens zo futuristische vouwwagen aan: de Take-Off van Easy Caravanning. Dit type ‘klapkar’ kan in een handomdraai door één persoon worden geopend of gesloten.
Het toelaatbare totaalgewicht van Franks combinatie blijft onder het gewicht waar hij mee mag rijden met zijn B-rijbewijs. Als je wilt weten hoe dat bij jouw eigen auto zit, kun je daarvoor deze handige rekentool gebruiken. Frank had ook kunnen kiezen voor een kleine caravan, maar ging voor een vouwwagen. De populariteit van dat kampeermiddel houdt namelijk gelijke tred met de hedendaagse opmars van de elektrische auto. Vouwwagens wegen rond de 750 kilogram en dat geringe gewicht is voor veel EV-rijders juist reden om voor een vouwwagen te kiezen, omdat het gemiddelde trekgewicht van een elektrische auto – althans, een betaalbaar exemplaar – 1.000 kilogram bedraagt.
Online routeplanner
Van de grensovergang bij Breda naar de camping nabij Mulhouse is het 555 kilometer rijden. Frank en Gert moesten onderweg dus een laadstop maken. Om die te bepalen, kun je een online routeplanner gebruiken. De ANWB heeft er ook eentje: je voert behalve jouw bestemming het merk en type van je auto in en daar rolt een panklare routebeschrijving uit. Gebruik je daarvoor jouw mobiele telefoon, dan kun je zelfs direct met navigeren beginnen.
Zowel Frank als Gert moesten twee keer stoppen om stroom te tanken: een keer in Wellin (België) en eenmaal bij Hauconcourt (Frankrijk). Daarvoor gebruikten ze laadpunten van IONITY: het eigen snellaadnetwerk van diverse autofabrikanten, waaronder Hyundai. Met een vermogen van 350 kW hadden die laadpalen de beide IONIQ’s 5 binnen een half uurtje weer zo goed als vol.
Gert kwam uiteindelijk eerder op de camping aan dan Frank. Dat heeft alles van doen met de beperkte maximumsnelheid die voor aanhangers geldt. Officieel mag je in Nederland 90-, in België 120-, in Luxemburg 90- en in Frankrijk zelfs 130 kilometer per uur. De ANWB adviseert echter om – waar dat mag - een gemiddelde snelheid van 100 kilometer per uur aan te houden. De meeste mensen rijden tenslotte niet iedere dag met een aanhanger achter hun auto.
Aanhanger afkoppelen
Frank was echter ook meer tijd kwijt, omdat de meeste snellaadpunten in het buitenland van het type ‘vakparkeren’ zijn. De laadaansluiting van de gebruikte Hyundai zit rechts achteraan. Met een vouwwagen achter de auto kun je daar niet bij en dus moest Frank soms zijn aanhanger afkoppelen. Met een gewicht van 750 kilogram viel dat nog te overzien, maar je moet er niet aan denken dat je meerdere keren per dag een beladen caravan van de trekhaak moet halen. Temeer, daar je het kampeermiddel vervolgens ook nog ergens moet zien te laten!
In vergelijking met Gert heeft Frank onderweg echter geen extra laadstops hoeven maken. Zijn stroomverbruik lag wel een kwart hoger: 23,5- om 18,7 kWh per 100 kilometer. Dat vertaalde zich ook in een hogere stroomrekening: Frank betaalde voor zijn twee laadstops € 101, Gert was bij elkaar 80,35 euro kwijt.
Groot ongemak?
Dankzij een draagbare reislader van Besen kon Gert zijn Hyundai aan de campingstekker opladen. Zo’n apparaat beschikt over verschillende adapters. De bijbehorende lader weet op basis van de gebruikte adapter hoeveel stroom hij kan vragen zonder dat het betreffende stopcontact overbelast raakt. Frank gebruikte een openbare laadpaal op 10 minuten lopen van de camping, waarvan het gebruik gratis bleek.
Een paar tientjes meer, wat extra tijd: de gevolgen van een vouwwagen achter je elektrische auto lijken te overzien. Hooguit zijn de laadstops omslachtiger, omdat je niet overal de aanhanger achter je EV kunt laten. Hoe groot dat ongemak wordt, is afhankelijk van de omvang van jouw kampeermiddel. Hetzelfde geldt voor het verbruik en de bijbehorende kosten. Wie op vakantie gaat met een zware caravan, moet in ieder geval rekening houden met een extra laadstop. In het zomernummer van de Kampeerkampioen vind je een reisverslag van een dergelijke combinatie.