Dubbeltest BMW X1 PHEV versus Alfa Romeo Tonale PHEV
Luxe rijdersauto’s kruisen de degens
De Alfa Romeo Tonale is een gloednieuwe SUV en de eerste Alfa Romeo die deels elektrisch is aangedreven. Hij moet het opnemen tegen de gloednieuwe BMW X1 PHEV. Bij de X1 gaat stevig de meter lopen als je ‘m op smaak brengt. Liggen daar kansen voor de Tonale...?
Type auto en prijzen
De allernieuwste BMW X1 is de kleinste in de X-serie van het Duitse merk. Het is dus een compacte SUV en hij is van voor tot achter nieuw. Bij BMW bieden ze voor de X1 een breed scala aan motoren. Drie mild-hybride benzinemotoren, twee plugin hybrides, een geheel elektrische versie en zelfs drie diesels. In Nederland zijn die elektrische versie en de PHEV’s natuurlijk belangrijk. De X1 is er vanaf € 49.650 of 795 euro in de maand als je gaat private leasen. Dan krijg je de 138 pk sterke instapbenzineversie. Deze testauto is de duurste van de twee leverbare PHEV’s. Het is de xDrive 30e om precies te zijn. Er is ook nog een 25e. De 30e kost vanaf 54 mille en is goed voor een gecombineerd vermogen van 326 pk. Maar zoals dat bij BMW’s gaat, komt de testauto uit op 75 mille. Een M-sportpakket en drie comfort-pakketten drijven de prijs flink op.
Alfa Romeo is eindelijk de weg van elektrificatie ingeslagen. De Tonale is altijd deels elektrisch aangedreven. Zo is er een mild hybride krachtbron van 130- of 160 pk. En er is een plug-in hybride, goed voor 280 pk. In 2024 komt er nog een geheel elektrisch aangedreven versie bij. Prijzen beginnen bij een vriendelijke 43 mille voor de goedkoopste mild hybride. Wij reden echter de plug-in hybride, om precies te zijn de vierwielaangedreven 1.3 PHEV Q4 Veloce. Die kost € 55.300. Iets duurder dus dan de BMW, al scheelt het niet veel. Ga je ‘m private leasen reken dan op zo’n 660 euro in de maand. En da's weer een stuk goedkoper dan de BMW! Garantie ten slotte: op beide auto’s krijg je drie jaar garantie zonder kilometerbeperking.
Ruimte
Beide auto’s delen hun bodemgroepen met andere modellen van hun merk. Zo staat de BMW X1 op het platform waarop ook de 2 Serie Active Tourer wordt gebouwd, net als de BMW 1 Serie en MINI Countryman. Dat geeft je wellicht een beetje een beter idee van de maatvoering van de auto. Beide testkandidaten zijn zo’n 4,5 meter lang, waarbij de Alfa nog 2 centimeter langer is dan de BMW. Maar de BMW heeft weer een iets langere wielbasis. Die Alfa staat trouwens op het platform van de Jeep Compass.
Wat betekent dat voor de binnenruimte? Welnu, beide zijn niet bepaald de ruimste. Ondanks de iets langere wielbasis zit je in de BMW X1 met je benen maar net vrij als je 1 meter 90 bent of langer. De achterbank is - optioneel - 13 centimeter verschuifbaar, maar dat betekent vooral dat je wat meer bergruimte kunt creëren. De rugleuning is in de testauto overigens even goed verstelbaar. De hoofdruimte is bovendien in orde. Voor de Alfa Romeo geldt, dat de beenruimte juist prima is, maar de hoofdruimte schiet te kort. Voor beide crossovers geldt, dat de middentunnel ver het achterste zitcompartiment in steekt. Daardoor zit je op de midddelste plek op de achterbank minder prettig.
De kofferruimtes dan. Die van de BMW is met de achterbank op z’n plek 490 liter groot en met alles weggeklapt 1.495 liter. De vloer loopt dan op en de laadbodem is niet verstelbaar. Wel is er een groot vak voor de laadkabel. Wil je diezelfde maten bij de Alfa, dan moet je niet voor de PHEV gaan: het benodigde batterijpakket neemt 60 liter ruimte in ten opzichte van de mild hybride varianten van de Tonale. Blijft over 365 liter met de bank op z’n plek en 1.430 liter met alles weggeklapt. Ook hier geen dubbele laadbodem, maar wel een opbergvak voor de laadkabel.
Rijgedrag
Beide auto’s hebben op dit onderdeel een reputatie hoog te houden. De Alfa Romeo Tonale toont wat dat betreft twee gezichten. Zoals elke Alfa die de afgelopen pakweg vijftien jaar te koop is en was, heeft ook de Tonale de bekende DNA-knop. Daarmee kun je het rijkarakter van de auto instellen. Zolang hij in de N van 'normaal' staat, valt het voor een Alfa eerlijk gezegd een beetje tegen. De auto voelt te soepel en mist balans tussen de voor- en achterzijde. Ook mist hij in die stand trekkracht onderin. De auto reageert wat loom. En dat terwijl hij toch echt over 280 pk beschikt (maximumkoppel wordt niet opgegeven).
Maar goed, zet je de DNA knop eenmaal in D(ynamisch) dan komt de auto tot leven en dan komt ook dat Alfa-gevoel meer naar boven drijven. De feedback in de besturing wordt beter, de gasrespons is dan lekker alert, in bochten blijft de auto mooi vlak. Dat soepele en deinerige is dan verdwenen, met dank aan de actieve, elektronisch geregelde demping. De zeventraps automaat schakelt op de juiste momenten en met de grote aluminium flippers aan het stuurwiel kun je ook zelf schakelen. Zeker voor een SUV of cross-over is hij behoorlijk sportief!
De besturing is vooral in de N-stand redelijk gevoelloos en had ook wat preciezer gemogen. Komt nog bij dat de zitpositie wat aan de hoge kant is en het stuur nét niet ver genoeg naar je toe kan. Van een Alfa verwacht je juist een sportieve- en lage zit.
De zit in de BMW X1 komt wel overeen met je verwachtingspatroon. Je zit in kuipstoelachtige zetels en kan prima de juiste zitpositie vinden. De xDrive 30e is een vierwielaangedreven auto, net als de door ons gereden Alfa Romeo. Een elektromotor drijft de achterwielen aan en de anderhalve liter driecilinder benzinemotor de voorwielen. Het gecombineerde vermogen van 326 pk en het koppel van 477 Nm is natuurlijk heerlijk. De auto voelt minder sportief aan dan de Alfa Romeo Tonale (mits je die dan wel eerst in de D-stand zet) maar je merkt wel dat BMW de kunst van motoren bouwen tot in de puntjes beheerst. Overigens zou je dat ook verwachten van de afstemming van het onderstel maar dat is in dit geval niet zo: de X1 komt wat stoterig over.
Net als in de Alfa biedt ook deze BMW weinig stuurgevoel. Wat jammer is, want hij stuurt wel zeer precies en direct. De diverse rijmodi geven een minder uitgesproken verandering dan de DNA-knop in de Alfa dat doet. De rijstanden lijken bij de Duitsers ook meer van doen te hebben met comfort dan sportiviteit. Zo is er een relax-stand waarbij de massagestoelen aan gaan en is er een efficiency stand waarin de auto iets meer regenereert.
Voor beide testkandidaten geldt, dat er niet langer een mechanische verbinding bestaat tussen het rempedaal en de reminstallatie. In feite geef je een remopdracht aan de computer. Dat is gedaan om de overgang van regenererend remmen naar mechanisch remmen vloeiend te maken. Vooral in de BMW is dat verdraaid goed gelukt. Je voelt niet wanneer de mechanische remmen erbij komen.
Verbruik
Een plug-in Tonale is altijd een vierwielaandrijver, want de elektromotor zit op de achteras. De accu heeft een capaciteit van 15,5 kWh, waarmee je zo'n 60 kilometer ver moet kunnen komen als je alleen op stroom rijdt. We namen de proef op de som tijdens onze vast verbruiksronde. De Alfa heeft een knop waarmee je stroom kunt sparen of de motor als aggregaat in kan zetten. Toen de batterij vol was. konden we volgens de computer 65 kilometer louter elektrisch rijden, waar de fabriek 82 kilometer opgeeft. Nu was de buitentemperatuur een graad of 9, en dat zal hebben meegespeeld in het rijbereik. Uiteindelijk reden we ruim 220 kilometer en kwamen tot een gemiddeld verbruik van 1 op 17,4. Trouw stekkeren heeft zin, want we hebben ook een meting gedaan van 1 op 43,7; het resultaat van veel korte stukken rijden en steeds bijladen. En nu we het daar toch over hebben: de laadtijd aan een 11 kW laadpaal bedraagt anderhalf uur volgens de fabriek – wij hadden toch echt minstens een uur of drie nodig. Wat echt stom is, is dat de laadsessie alleen werkt als de deuren op slot zijn. Pak je bijvoorbeeld je jas uit de auto dan wordt de laadsessie onderbroken.
De BMW kon volgens de boordcomputer 69 kilometer ver komen op een lading stroom waar de fabriek 80 km belooft. Uiteindelijk scoorde de BMW een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 21,7. Dat is echt heel netjes! Aan een 11 kW wallbox of een openbare laadpaal is de batterij van de BMW in 2,5 uur weer van leeg naar vol. Voor 961 euro kun je op de BMW een boordlader krijgen die de laadsnelheid verhoogt naar 22 kW.
Gebruiksgemak
Stap je in in de BMW dan valt één ding direct op: het interieur vertoont grote overeenkomsten met dat van de 2 Serie Active Tourer. Ook hier zien we dat fraaie gebogen scherm dat eigenlijk uit twee aan elkaar geplakte displays bestaat. En we noteren dat de voor BMW’s zo kenmerkende iDrive druk-en-draaiknop verdwenen is. Vanaf nu bedien je alles via het aanraakscherm. Er zijn nog wel een paar knopjes – voor het volume van de radio en de verschillende rijmodi bijvoorbeeld - maar dat is het. Het instrumentarium zit propvol cijfers en symbooltjes. Gelukkig is er een heel fijne 'head up display', dat goed afleesbaar is. Gebruik je de navigatie dan zie je in het infotainmentscherm bij afslagen en kruisingen camerabeelden van de auto met daarin geprojecteerd welke kant je op moet. Een prachtige manier van augmented reality. Handig is de manier waarop je jouw telefoon draadloos oplaadt. Dat gaat met een klemmetje, zodat jouw toestel niet kan verschuiven. Maar, het zal geen verrassing zijn, dat kost je wel extra.
Bij de Tonale valt het materiaalgebruik hier en daar op. Sommige delen, zoals rond de deurgrepen, ziet er wat ‘goedkoop’ uit. Het moet aluminium lijken maar je ziet gewoon dat het plastic is. Aan de andere kant heb je fraaie, wel degelijk van aluminium vervaardigde versnellingsflippers en een prachtig stuurwiel. Dat is dan weer heel erg Italiaans, net als de meters: een moderne interpretatie van Alfa's klassieke klokkenwinkels. Het is tegenwoordig weliswaar een digitale projectie, maar die voelt toch aan als de twee grote ronde klokken van weleer. En ze zijn veel beter afleesbaar dan die van de BMW! Het infotainmentsysteem herbergt veel functies en is redelijk intuïtief te bedienen. Nadeel: er zitten erg veel functionaliteiten verstopt in menu’s. Voordeel: het werkt allemaal razendsnel. Overigens is er ook een rijtje fysieke knoppen voor de bediening van de airco. Tot slot: Beide auto’s mogen maximaal 1.800 kilogram aan de trekhaak hebben.
Winnaar
De Alfa Romeo Tonale voegt zeker iets toe aan dit deel van de markt. Het model komt dicht in de buurt bij de emotie waar het merk traditioneel voor staat. Zolang je ‘m in de D-stand zet, is dit voor 'n SUV zelfs een serieus sportieve jongen. Je kunt er weliswaar over twisten of dit een 'echte' Alfa is, maar vast staat dat Alfa Romeo nu eindelijk met z’n tijd meegaat.
De BMW is in veel opzichten het beste jongetje van de klas. Z’n weggedrag is verfijnd en het brandstofverbruik keurig. Ook qua afwerking troeft hij de Alfa Romeo af. Maar de X1 heeft ook een flinke achilleshiel en dat is zijn prijsniveau. De instapprijzen lijken in orde, maar voordat er een auto staat met het comfort dat je op dit niveau wenst, ben je vele duizenden euro’s verder. Heb je dat verschuldigde bedrag liggen, koop dan de BMW. Anders ben je met de Alfa uitstekend af.
Op zoek naar een occasion?
Op anwb.nl vind je een actueel occasionaanbod, verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB-koerslijst en de ANWB autotest inclusief de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de plug-in hybride Alfa Romeo Tonale en BMW X1.
Bekijk ook onze afzonderlijke rijtesten van deze testkandidaten:
Alfa Romeo Tonale PHEV
BMW X1 PHEV