Eerste rijtest Fisker Ocean
27 oktober 2023 ANWB reed exclusief met de nieuwste elektrische auto uit Amerika
Tesla krijgt in Europa gezelschap van een andere elektrische auto uit Amerika: de Fisker Ocean. De SUV is even spectaculair om te zien als zijn rijbereik groot is, maar is dat voldoende om in de voetsporen van zijn succesvolle landgenoot te kunnen treden?
Fisker: die naam heb ik toch al eerder gehoord? Het zou goed kunnen dat je nu iets soortgelijks denkt. En terecht, want de Deense ontwerper Henrik Fisker heeft vanuit de Verenigde Staten meerdere malen geprobeerd een eigen automerk te starten. Met de Karma was hij daar het dichtste bij: die futuristische plug-in hybride werd in ons land ook daadwerkelijk verkocht.
Geen glas in de kofferklep
Dat was van 2011 tot 2014; daarna viel voor de lange en brede sedan wereldwijd het doek. Vijf jaar later doken de eerste afbeeldingen van deze Ocean op: een volledig elektrische semi-terreinwagen, waarvan bíjna alle ramen open kunnen. Inclusief het glas in de kofferklep!
We hebben er even op moeten wachten, maar nu komt ook die personenwagen naar Nederland. Als enige Nederlandse automedium kon de ANWB recentelijk tijdens de voorverkiezing van de Auto van het Jaar in Denemarken al met de Fisker rijden.
Panoramadak met zonnepanelen
Dat het raam in de achterklep open kan, is inderdaad leuk maar deze tijd van het jaar wel wat fris (in ieder geval aan de Deense kust). Bovendien wordt de gadget niet standaard meegeleverd. Dat geldt voor meer blikvangers aan boord van de Ocean. Wat dacht je bijvoorbeeld van een infotainmentscherm dat je 180 graden kunt draaien, of een uitklaptafeltje onder de middenarmsteun? Het panoramadak kun je naar wens laten bekleden met zonnepanelen, waarmee je volgens Fisker tot wel 2.400 'gratis' kilometers per jaar kunt afleggen. Voor zulke zaken is dus wel een meerprijs verschuldigd.
De Ocean is niet alleen maar uiterlijk vertoon: de Amerikanen leveren de SUV met verschillende aandrijflijnen en batterijgroottes, tot een maximum van 113 kWh. Daarmee zou je in theorie 707 kilometer kunnen rijden voordat de van huis meegebrachte stroom op is. Afhankelijk van de gekozen motorvariant kan er bovendien een aanhanger van 1.000- tot 1.800 kilogram achter de Ocean.
Het vermogen loopt uiteen van 279 pk voor de voorwielaangedreven uitvoering tot 571 paardenkrachten voor de vierwielaangedreven versie waarmee wij onze eerste rij-indruk opdeden. Starten doet de Fisker in de spaarstand; de werking van de klimaatcontrole wordt dan ook beperkt. Een 'standaard' modus kent de EV niet: het is Earth, Fun of Hyper, waarbij jij je in het laatste geval waarschijnlijk wel kunt voorstellen wat er gebeurt wanneer je het stroompedaal vloert...
Zelfs in het midden goed zitten
Met een sprinttijd van 3,7 seconden is de Ocean snel zat, maar de SUV verzet op dit testonderdeel geen bakens. Dat geldt ook voor de afmetingen van de kofferbak, met een inhoud van minimaal 476- en maximaal 918 liter. Daarentegen vinden we in de laadruimte niet een, maar twéé stroompunten, waaronder een volwaardig stopcontact. Onder de vloer kun je eenvoudig de benodigde laadkabels kwijt en de bagagebodem is weliswaar hoog, maar vlak.
De wielbasis is met 2,76 meter aangenaam groot: zelfs op de middelste zitplaats van de achterbank kun je als volwassene uitstekend zitten, dankzij een ingenieuze uitsparing onder het uiteinde van de middenconsole. Verder biedt de zitting van de achterbank daadwerkelijk steun aan je benen; dat zien we bij elektrische auto's nog wel eens anders.
Traag infotainment
Ook al kunnen bijna alle ramen open: het glasoppervlak zelf is bescheiden. Daardoor moet je in de Fisker terugvallen op de 360 graden camera in het infotainmentsysteem om fatsoenlijk om je heen te kunnen kijken. Bij het navigeren voor een verre rit plant de Ocean zelf de benodigde laadstops voor je in, maar het infotainment van de door ons gereden testauto werkte hinderlijk traag. Bovendien ontbreekt een ondersteunende dienst als Apple CarPlay vooralsnog.
Tesla 'doet' ook niet aan Apple Carplay. Toch heeft dat de fabrikant van elektrische auto's geen windeieren gelegd. Ook die Amerikanen verleiden klanten met een groot rijbereik en de nieuwste snufjes, maar de laatste tijd schrijven ze vooral zoveel orders vanwege hun concurrerende prijsstelling.
Duitse premium centen
Daar wringt bij Fisker de schoen. Weliswaar adverteert de fabrikant met een vanafprijs van € 43.990, maar die uitvoering - met een honderden kilometers kleiner rijbereik - is in ons land voorlopig niet leverbaar. Je kunt op het moment van schrijven uitsluitend terecht voor het vlaggenschip van de reeks, dat minimaal € 63.590 moet kosten. Dat zijn Duitse premium centen!
In de meest luxeuze uitvoering kan de Ocean dergelijke concurrenten prima hebben: de SUV biedt in dat geval meer vermogen, een grotere batterij en extra raampjes om open te doen. Bovendien verlenen de Amerikanen 10 jaar of maximaal 160.000 kilometer garantie op hun accu's: da's meer dan je bij Audi of BMW krijgt.
Dichtstbijzijnde dealer in Düsseldorf
Maar bij die Duitse merken kun je terugvallen op een landelijk dekkend servicenetwerk, of je nu een proefrit wilt maken of jouw EV voor een beurtje brengt. De Fisker kun je voorlopig alleen via een website bestellen: het dichtstbijzijnde dealerfiliaal ligt nu nog in Düsseldorf, Duitsland (!).
Als het aan de Amerikanen ligt, krijgt de Ocean binnenkort gezelschap van nog eens drie volledig elektrische zustermodellen. Daar zit naar verluidt ook een EV van rond de dertig mille tussen. Maar zolang de service niet op orde is, is dat water naar de zee dragen.
Lees meer over elektrisch rijden