Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Ford Capri: elektrische wedergeboorte van een icoon

10 juli 2024 Seventies sportwagen reïncarneert als volledig elektrische vierdeurs coupé

Ford blaast de Capri-typenaam nieuw leven in. Ooit hoorde die bij een iconische sportwagen, maar anno 2024 moet deze volledig elektrische vierdeurs coupé de Mondeo doen vergeten.


Bij Ford spreken ze niet zozeer van modellen, maar van 'hero nameplates': na de Mustang (Mach-E) en Explorer herrijst de Capri in de Nederlandse showrooms. In de jaren '70 en '80 was dat een vierzits sportwagen, vanaf nu is het een volledig elektrische gezinsauto met een coupé-daklijn.

Hoewel de Capri zijn platform deelt met de Explorer, wordt het model hoger in de markt gepositioneerd. De vierdeurs coupé moet de aloude Mondeo doen vergeten. Je zou het op basis van de foto's wellicht niet zeggen, maar de kofferbakinhoud van de Capri is groter dan die van de laatste Mondeo stationwagen die hier werd verkocht. Je kunt achterin 672 liter aan spullen kwijt. En dat is dan nog met de achterbank overeind!
 


Verder op een lading stroom

Hoewel de Capri boven de Explorer staat, schelen de EV's niet veel qua prijs. De voordeligste Capri, met een 170 pk sterke elektromotor, kost minimaal € 43.350. De eenvoudigste Explorer staat voor € 41.450 in de prijslijst. Behalve hun bodemgroep delen de broers ook aandrijflijnen en batterijgroottes. De Capri komt echter een stuk verder op een lading stroom: geen 602- maar 627 kilometer.

Dat spectaculaire rijbereik is voorbehouden aan de achterwielaangedreven uitvoering met een 77 kWh groot batterijpakket. Daarvoor verlangt de Nederlandse importeur na de zomer minstens € 47.850. Er bestaat ook nog een vierwielaangedreven Capri met twee elektromotoren, goed voor 340 pk en de hoogst mogelijke laadsnelheid van het leveringsgamma. Namelijk 185 kiloWatt.
 


Een Capri voor ieder decennium

De oorspronkelijke Capri verdween in 1986 van de markt, maar volgens de Nederlandse hoofdontwerper Amko Leenarts is de huidige reïncarnatie een volstrekt logische. "We hebben voor ieder tussenliggend decennium een Capri ontworpen. Volg je de trends van de afgelopen jaren, dan kon het nieuwe model niet anders dan een kruising tussen een hatchback en een semi-terreinwagen worden."

De nieuwe Capri knipoogt naar zijn voorvader met een soortgelijk silhouet, een olijk rond derde zijruitje en een grille die samen met de koplampen een soort hondenbot vormt; een stijlkenmerk van Ford uit vervlogen tijden. Verder is de EV helemaal van nu. Dat blijkt los van zijn aandrijflijn ook uit het volledig uit schermen opgetrokken interieur, dat we al kennen van de Explorer.
 


Mandje voor je laadkabels

Grootste blikvanger is een verticaal infotainmentscherm, dat tegelijkertijd dienst doet als kluisje. Je kunt het scherm namelijk verschuiven, waardoor je een afsluitbare bergruimte vrij geeft. Aan opbergruimte sowieso geen gebrek aan boord van de Capri, want de middenconsole biedt plaats aan maar liefst 17 liter aan spulletjes. De elektrische Ford beschikt niet over opbergruimte voorin, maar om dat te compenseren vind je achterin een waterbestendig mandje waar je jouw laadkabels in kunt opbergen. Moet je wel heel goed je best doen...

Ondanks de coupé-daklijn blijkt de Capri verrassend ruim van binnen: met een lengte van 1.93 meter zat onze redacteur vrij met kruin en knieën. Een middentunnel ontbreekt, dus je kunt op de achterbank met drie volwassenen plaatsnemen. Hoe de Capri rijdt, hopen we je voor het einde van dit jaar te kunnen vertellen.
 


Lees meer over elektrisch rijden