Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Nieuwe Mitsubishi Outlander PHEV voor 60 mille

Zeven stoelen, vierwielaandrijving en niet bang voor modder en sneeuw

Mitsubishi komt eind van dit jaar met de nieuwe Outlander op de Nederlandse markt. Het is een stekkerhybride met terreinvaardigheden en eventueel zeven zitplaatsen. Kan de Outlander hiermee opnieuw de harten van (zakelijk) Nederland veroveren?

De Mitsubishi Outlander is niet geheel nieuw: in Canada is hij al twee jaar op de markt. Maar voor Europa is de auto wel geheel nieuw en bovendien op details aangepast. Prijzen zijn nog niet bekend maar volgens een woordvoerder van de Nederlandse importeur mogen we rekenen op ‘ergens tussen de 50.000 en 55.000 euro.’ Aanvankelijk komt de auto er als vijfzitter maar de verwachting is dat ook de zevenzitter leverbaar wordt in Nederland.

Nieuwe Outlander heeft weinig concurrentie

Deze Outlander in zijn soort best uniek. Het is géén volledig elektrische auto maar een plug-in hybride. En dat is eigenlijk best verfrissend in deze tijd waarin alles maar vol-elektrisch lijkt te moeten zijn omdat je anders niet meer meedoet.

Zijn er concurrenten? Ja, maar dat zijn er niet veel. Zelf ziet Mitsubishi de Mzda CX60 als competitie, hoewel die niet het terrein in kan. De Kia Sorento is leverbaar als PHEV met zeven stoelen en vierwielaandrijving voor 60 mille maar ook die heeft geen terreinvaardigheden. De Seat Tarraco is er met zeven stoelen maar zonder vierwielaandrijving.

Wil je én zeven stoelen én standaard permanente vierwielaandrijving met terreinvaardigheden én een stekkerhybride aandrijflijn, dan kom je terecht bij veel duurdere SUV’s zoals de Volvo XC90 of de peperdure Land Rover Defender 130. In dat licht bezien is deze Outlander een interessante auto – twee jaar oud of niet. Wij Nederlanders hebben trouwens een speciale band met de Outlander.

Lage bijtelling is er helaas niet meer

Zo liep voor de Europese markt de tweede modelgeneratie – vanaf 2006 - in Nederland van de band bij Nedcar in Limburg. De Outlander had als zustermodellen destijds de Peugeot 4007 en de Citroën C-Crosse. Het zou echter tot 2013 duren voordat de Outlander als derde modelgeneratie in Nederland heel populair zou worden. Een jaar na zijn introductie kwam er namelijk een PHEV-versie en die werd door zakelijk Nederland in de armen gesloten, omdat je voor het rijden in een PHEV in die tijd werd beloond met een lage bijtelling. De Outlander groeide uit tot een instituut. Totdat die lage bijtelling verdween en het gros van de zakelijke rijders Mitsubishi subiet vaarwel zegden.

Twee elektromotoren

Gaat de jongste Outlander nieuw elan brengen bij het Japanse merk? Hij wordt leverbaar in drie uitvoeringen maar wat de exacte uitrusting wordt is nog niet bekend. Maar duidelijk is wel dat het je niet op een houtje hoeft te bijten. Het is dus altijd een stekkerhybride, een andere aandrijving is er niet. Dat betekent in dit geval dat hij een zestienkleps viercilinder benzinemotor heeft van 2,4 liter en twee elektromotoren; eentje van 84 kW op de vooras en een van 100 kW op de achteras.

Het totale gecombineerde maximum systeemvermogen is 248 pk en maximaal 340 Nm koppel. Cijfers die je ook wel nodig hebt voor een auto die 2.100 kilogram weegt. Het Lithium-ion batterijpakket levert 20 kWh uur. Je zou louter op stroom 80 tot 90 kilometer moeten kunnen afleggen – das andere koek dan de 45 km van weleer waarbij je toen bovendien niet 0 harder kon dan 120 km/h.

De auto heeft geen CVT automaat maar vaste overbrenging. Geregeld door de elektromotoren, waardoor je dus geen versnellingsbak nodig hebt. De motor komt er pas op hogere snelheid bij. Het mooie is dat door die twee elektromotoren er niet langer de noodzaak is voor een fysieke verbinding tussen de voor- en achteras en de versnellingsbak. Dus geen extra differentieel, geen extra aandrijfas. Dat scheelt dus gewicht maar het maakt de mogelijkheden ook veel groter om de mate van aandrijving of remmen te beïnvloeden. Het zogeheten S-AWC (Super All Wheel Control) stuurt namelijk elk wiel individueel aan. Met een keuzeknop op de middenconsole kun je aangeven op welke ondergrond je rijdt zoals modder, gravel of sneeuw.  

Het zal niemand verbazen dat we met een grote auto onderweg zijn. Hij is 4 meter 70 lang en 1 meter 74 hoog. Maar ondanks dat hij 2.100 kilo weegt wil hij redelijk vlot van z’n plek en reageert hij levendig op de bewegingen van het gaspedaal. Het is keurig stil aan boord van de Outlander.Dan nog even over de garantie: die bedraagt maar liefst 8 jaar (!) op de gehele auto en 10 jaar of 160.000 km op het batterijpakket.

Trekgewicht nog niet bekend

Qua actieve rijhulpsystemen zit - in elk geval op de testauto - echt alles dat je maar kunt wensen. Zo kun je semi-autonoom rijden op de snelweg. Bovendien kan de Outlander actief ingrijpen bij kruisend verkeer achter de auto en heeft de adaptieve cruise control een stop-en-go functie, wat fijn is in de file. Op de CVT zit verder een B-stand voor extra terugwinnen van remenergie in de vorm van stroom. Verder zal de auto in geval van een frontale aanrijding zelf wegsturen van de tegenligger. Behalve een dode hoek waarschuwing zorgt de auto er ook voor dat je niet van rijbaan kunt wisselen als er iemand in je dode hoek zit.

Destijds was de Outlander de eerste PHEV waar een aanhanger achter mocht. En wel eentje van 1.500 kg. Het is nog niet duidelijk wat dat trekgewicht voor deze auto zal worden. Je hebt in elk geval trailer-assist dat helpt de aanhanger in het rechte spoor te houden en helpt bij manoeuvreren.

Uniek: deze PHEV kan snelladen

De Outlander is dus een stekkerhybride. Oftewel, deze auto laadt niet alleen tijdens het rijden het batterijpakket op, dat kun je ook doen aan een laadpaal. Aan een publieke paal duurt dat zo’n 6,5 uur. Meer deze Outlander kan ook snelladen, wat best bijzonder is voor een plugin hybrid. Dat is veelal voorbehouden voor volledig elektrische auto’s.

In dit geval gaat dat snelladen met behulp van een ChaDeMo aansluiting (dus geen CCS wat meeste Europese EV’s hebben). De accu is dan na 38 minuten weer vol. Als je de motor stationair laat lopen is de batterij volgens Mitsubishi na 94 minuten van leeg weer 80 procent vol. Maar ja, is dat dan beter voor het milieu? Als je rijdend oplaadt leg je iig ook nog kilometers af. Regenererend remmen is mogelijk maar er zijn geen extra standen voor.

Derde zitrij bedoeld voor kinderen

De wielbasis van de Outlander, dat is de afstand tussen de voor- en de achteras, is maar liefst 2 meter 70. En dat betekent dus dat er volop ruimte in de auto aanwezig is. De derde zitrij bereik je door de achterbank naar voren te schuiven en de leuning naar voren te klappen. De derde zitrij zelf zit verborgen in de laadvloer van de achterbak. Met een handomdraai klap je die uit. De bank is bedoeld voor kinderen. Volwassenen kunnen er eigenlijk niet goed op zitten omdat zij te weinig beenruimte hebben.

De middelste zitrij biedt lekker veel ruimte, al biedt de zitting van de achterbank wat weinig steun aan je benen. Hoofdruimte is er ook voor lange mensen meer dan genoeg. Passagiers hebben hun eigen bediening voor de airco en ze hebben zelfs stoelverwarming. De middentunnel is bescheiden zodat je ook hier in het midden goed zit. De stoelen van de reguliere achterbank zijn verschuifbaar. En de reguliere achterbank is in drie delen neerklapbaar. De achterste zitrij zakt weg in de bodem. Hoie groot de bagageruimte in liters is, is niet bekend maar je kunt me het blote oog al zien dat er zeer veel bagageruimte is, zeker als je alles wegklapt. Er zijn haken om bagage mee vast te zetten. Kortom: de praktische inzetbaarheid is groot.

Dashboard klassiek van opzet

Voorin is het allemaal vrij klassieke van opzet. Wat dat betreft merk je dat deze auto al twee jaar op de markt is. Zo zien we veel gewone knoppen waar de huidige trend er eentje is van zo min mogelijk knoppen en zoveel mogelijk menuutjes in het infotainmentscherm; maar deze knoppen zijn eigenlijk veel fijner. Gewoon stengels aan de stuurkolom in plaats van knipperlichtknoppen op je stuur zoals in de huidige Tesla’s.

Verder zie je aparte knoppen voor de aircobediening – dat is zo langzamerhand een bezienswaardigheid. Zelfs het infotainmentscherm heeft twee druk/draaiknoppen en enkele sneltoetsen voor radio, telefoon en camera. Tijdens het rijden werkt dit veiliger dan door allerlei menu’s te moeten scrollen en dus je ogen van de weg te halen. Goed zo, Mitsubishi!

In onze testauto zijn de afmetingen van het scherm zelf dan wel weer bescheiden - maar een woordvoerder van Mitsubishi zegt dat dat nog wordt aangepast; het scherm zou dus wat groter worden gemaakt. Het Instrumentenpaneel is een digitale projectie waarin je diverse zaken tevoorschijn kan toveren. Er zit erg veel bergruimte in de auto, wat gewoon harstikke fijn is.

Conclusie

Deze Mitsubishi Outlander is een comfortabele reisauto met bovendien prima terreineigenschappen. Hij biedt veel zit- en bergruimte en is dus goed praktisch inzetbaar. Omdat het een stekkerhybride is, blijft het brandstofverbruik binnen de perken. Op een afstand binnen zo’n 90 km hoef je geen benzine te verbruiken. En best speciaal voor een plugin-hybride: hij kan snelladen. Het is vooral een aanrader voor nuchtere, prijsbewuste mensen die een auto zoeken met veel ruimte en die verder kijken dan hun neus lang is.

 

De beste pechhulp, altijd dichtbij 

We doen er alles aan je zo snel mogelijk weer op weg te helpen. Sluit nu Wegenwacht af.

Je auto verzekeren 

Met een ANWB Autoverzekering ben je altijd verzekerd van de beste hulp bij een botsing of andere autoschade. Zo kun jij zonder zorgen de weg op.

Autoverkoopservice 

Verkoop je auto gegarandeerd via de ANWB. Snel en zonder te onderhandelen met kopers.

Private lease 

Steeds meer Nederlanders leasen hun privé-auto. Lees alles over private lease en ontdek of het ook wat voor jou is.