Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Thuisladende klanten ANWB Energie verplaatsen 88% van stroomverbruik naar buiten de piekuren

10 april 2025

Je elektrische auto slim laden op basis van dynamische uurtarieven is niet alleen voordeliger, maar ook netbewust. Dat blijkt uit een gezamenlijke pilot van netbeheerders Liander en Enexis en drie energiemaatschappijen, waaronder ANWB Energie. Door (automatisch) op te laden op momenten dat de stroomtarieven het laagst zijn ontzie je het stroomnet op drukke momenten.

Met de pilot ‘netbewust thuisladen’, die liep van oktober 2024 tot en met afgelopen januari, is onderzocht hoe bezitters van een elektrische auto, die deze thuis opladen, kunnen worden gestimuleerd om hun auto op andere tijden te laden. Netcongestie – file op het stroomnet – is een groot en landelijk probleem. Dit is vooral het geval in de wintermaanden als mensen thuis komen van hun werk. Er ontstaat dan een piek in het stroomverbruik omdat warmtepompen aan staan, er elektrisch wordt gekookt en auto’s op volle snelheid laden.

Dynamisch laden is netbewust laden

Uit de pilot blijkt dat ANWB Energie-klanten dankzij hun dynamische energiecontract uit zichzelf al veel netbewuster laden. De ANWB Slim Laden app kiest zelf – op basis van dynamische uurtarieven – de voordeligste momenten om de accu te laden. Tijdens de looptijd van de pilot waren die goedkoopste momenten nooit tijdens de piekuren aan het einde van de middag en begin van de avond. Casper Roos, product manager Flex bij ANWB Energie: “we hebben voor de pilot een functie in de app gebouwd om laden tijdens deze uren actief te vermijden, maar dat was dus eigenlijk niet nodig. Door te laden tegen dynamische uurtarieven laad je eigenlijk vanzelf ook netbewust.”

Tijdens de pilot werd gemiddeld 68 procent stroomverbruik verplaatst naar buiten de piekuren, maar klanten van ANWB Energie scoorden met 88 procent verplaatst verbruik aanzienlijk hoger. Dat enkele auto’s nog wel laadden tijdens de piekuren komt doordat gebruikers zelf kunnen aangeven wanneer hun accu vol moet zijn. Soms is laden tijdens piekuren daarvoor de enige optie. Roos: “Wij, maar ook onze klanten, vinden het belangrijk dat je zelf de controle houdt over wanneer je accu vol moet zijn.”