Je elektrische auto opladen in Europa: dit moet je weten
Het bereik van moderne elektrische auto’s neemt elk jaar toe, waarmee verre bestemmingen beter bereikbaar worden. Helaas is het in het buitenland qua laadpalen nog niet overal zo luxe als hier. Het is niet vanzelfsprekend dat in elke woonwijk of langs elke snelweg laadpalen staan én dat jouw Nederlandse laadpas daar werkt. We helpen je op weg om je reis door Europa comfortabel te volbrengen.
Reken met 80 procent actieradius
Een lange reis met een elektrische auto is een reis van snellader naar snellader. Maar met welke afstand moet je rekening houden tussen de verschillende laadstops? De ANWB routeplanner voor elektrische auto’s rekent dit voor je uit, op basis van de standaardgegevens van jouw EV.
De werkelijke actieradius hangt nauw samen met je rijstijl. Reis je bijvoorbeeld volgepakt en met een dakkoffer of reis je alleen? Houd je van doorrijden of ben je een wat rustigere rijder?
Om zo efficiënt mogelijk te laden, kun je het best rekenen met 80 procent van het opgegeven rijbereik. Zo bouw je een reserve in, mocht een geplande laadstop in het water vallen vanwege drukte of defecte laadpunten. Bovendien gaat snelladen vlugger tot maximaal 80 procent; daarboven neemt de laadsnelheid behoorlijk af. Maak je langere stops - bijvoorbeeld om te eten - dan heb je mogelijk tijd genoeg om tot 100 procent te laden. Zo kun je de volgende laadstop iets langer uitstellen.
Harder rijden geen garantie voor kortere reistijd
Boven de 96 km/u stijgt het energieverbruik van een elektrische auto exponentieel. Bij lange reizen is een kruissnelheid van ongeveer 100 km/u daarom voor veel EV-rijders een optimaal compromis tussen snelheid en maximaal haalbare actieradius. Wil je toch sneller rijden, houd dan rekening met extra laadmomenten.
Europees snellaadnetwerk
Voor het snelladen langs de Europese snelwegen kun je bij veel aanbieders terecht, waaronder grote namen die in heel Europa actief zijn (Allego, Fastned, IONITY). Een belangrijk voordeel is dat bij de grotere stations vrijwel alle Europese laadpassen worden geaccepteerd. Zo ook de laadpas van de ANWB.
Ondertussen stelt Tesla steeds vaker Supercharger-stations open voor eigenaren van niet-Tesla’s. Wetende dat het merk ondertussen zo’n tienduizend laadpunten in Europa heeft, is dit goed nieuws. Hoe het laden bij Tesla werkt en welke Tesla-laadlocaties open zijn, vind je op deze pagina.
Een goed overzicht van grotere laadstations langs de Europese snelwegen vind je in de ANWB Onderweg app. Laat je je door deze app naar je vakantiebestemming navigeren, dan zijn alle snellaadstations langs jouw route in één oogopslag te vinden. Ook alle (langzamere) laadpunten vind je in de app.
Openbare laadpunten in Europa
De laadpaal op je bestemming vinden, vergt wat meer voorbereiding. Soms biedt het navigatiesysteem van je elektrische auto uitkomst, maar mocht dat niet zo zijn dan zijn er diverse apps beschikbaar van laadpasaanbieders, waaronder de ANWB Onderweg app. Om je alvast op weg te helpen, hebben we de oplaadpunten in Nederland en Europa voor je op een rij gezet.
Kosten van laden in het buitenland
In het buitenland is opladen vaak duurder dan in Nederland. De onderlinge prijsverschillen zijn ook groter. Iedere laadpaalbeheerder is vrij om een eigen tarief in te stellen. Ook zijn er laadpalen met een tijdtarief. Je betaalt dan niet (alleen) voor het aantal geladen kWh, maar (ook) per minuut.
Veel aanbieders van laadpassen rekenen de tarieven van de laadpaalbeheerders één op één door. Als je niet goed oplet, loop je dus het risico op een hoge rekening. Bij de ANWB hebben zich meerdere mensen gemeld die, met name in Duitsland en Oostenrijk, voor zeer kleine volumes hoge prijzen hebben betaald.
Werkt mijn laadpas wel?
De vraag of jouw Nederlandse laadpas bij het laadpunt op je bestemming werkt, is lastiger te beantwoorden. Je kunt natuurlijk in de app van je eigen laadpasaanbieder kijken. Als het laadpunt daar te zien is, is het aannemelijk dat jouw laadpas daar ook daadwerkelijk wordt geaccepteerd.
Daarnaast is het verstandig een extra pasje mee te nemen van een internationale aanbieder voor het geval je toch een uitzondering op jouw pad treft. Goed om te weten is dat de ANWB laadpas bijna overal in Europa dekking biedt.
Lokale laadpas op tijd aanvragen
Voor België, Duitsland, Engeland, Frankrijk, Italië, Kroatië, Luxemburg, Noorwegen, Oostenrijk, Portugal, Spanje en Zwitserland kan het verstandig zijn om een lokale laadpas aan te vragen. Ga je bijvoorbeeld naar Duitsland, controleer dan of je laadpas werkt op Ladenetz, zoals de laadpas van de ANWB. In Frankrijk kun je met de laadpassen van Chargemap of Freshmile vrijwel overal terecht en in Italië met die van Enel-X en NextCharge. Vraag zo’n pas op tijd aan, want het kan even duren voordat je ’m in huis hebt.
Het is een geruststellende gedachte dat bijna elke publieke laadpaal in Europa inmiddels met andere betaalmethodes kan worden gebruikt. Door een QR-code te scannen bijvoorbeeld, zodat je met een creditcard of PayPal alsnog een laadsessie kunt starten. Dit wordt ‘ad-hoc' laden genoemd. Ook snellaadstations accepteren steeds vaker je bankpas of creditcard. Maar er zijn geen garanties: een goede voorbereiding en enige stressbestendigheid kunnen dus van pas komen.
Deel deze pagina